fästa axel på 2.3mm motoraxel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gerbsi

fästa axel på 2.3mm motoraxel

Inlägg av gerbsi »

Hej,

jag har sökt runt och letat lite här på forumet men jag blir inte klokare. Jag har en tid nu försökt fästa axlar på motorer, tyvärr blir det alltid en excentrisk effekt, detta då främst för att jag försöker tillverka något själv.

Nu sitter jag med en motor som har en axel på 2.3mm den ska kopplas till en M5-axel, hur löser jag detta? Kan jag köpa något som kan hjälpa mig, då jag inte har verktyg för att tillverka själv?

Mvh
Senast redigerad av gerbsi 21 februari 2013, 22:52:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NeoTech

Re: fästa axel på 2.3mm motoraxel

Inlägg av NeoTech »

En liten bänksvarv?
gerbsi

Inlägg av gerbsi »

Ja, bra idé. hade dock hoppats på att slippa köpa en maskin.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Se annars om kanske någon forumist vill hjälpa dig om du slänger ut en blänkare i Jobb/Tjänster kategorin.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

det går inte hitta något 5mm rör med en diameter på under 2.8mm? som du senare borrar upp till rätt diameter?

annars ber du någon snällt att göra en. det är inte allt för svårt att göra om man har en svarv.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En 2.3 mm till 4 mm visserligen:
http://www.ebay.com/itm/JOINT-COUPLER-2 ... 0743783631

Finns kanske 2.3 mm till 5 mm på ebay också... Annars kan man kanske borra upp den till 5 mm i ena änden.
gerbsi

Inlägg av gerbsi »

Tack för alla svaren,

jag behöver 6st och de på ebay var ganska pricy… Kom att tänka på krympslang men det kanske inte blir tillräckligt tajt, eller det går det att hitta så pass små slangklämmor? Motorn kommer att ha en ganska lätt last… Annars får jag vända mig till tjänstedelen i forumet.

/G
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Be någon svarva en hylsa du trär på i änden och borrar igenom med ett dubbhålsborr för att få det i centrum?
Annan lösning kan vara att gänga i ena änden för M5 axeln och låsa på något bra sätt, sedan motoraxelinfästning i andra änden med skruv genom sidan på hylsan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356

Inlägg av krille356 »

En bild på hur du tänkt dig att motor och M5 skruv är infäst och lagrad skulle vara bra :)

Om M5 skruven har sin egen infästning och du inte kan linjera skruven med motorn till 100% så är risken stor för att du får radiella krafter som tar en del vridmoment från motorn i form av ökad friktion i lagringen. Om du inte kan linjera perfekt hade jag föredragit någon form av viskös koppling typ slang eller liknande, latexslang brukar fungera bra och kan ta upp rätt stora diameterskillnader.

http://www.mekanex.se/ har annars en hel del olika kopplingar som både fungerar som adapter mellan olika diametrar samt är flexibla.

Annars brukar motoraxlar ha ganska bra toleranser så du skulle kanske kunna få några M5 axlar borrade och brotchade så att du kan limma dem med cylindriskt lim på motoraxeln.
kronken

Inlägg av kronken »

Skriv svar