Köprecension av 40 W Laser från Kina
- frownlayer
Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina
då kan jag ju tilllägga att Molbyden disulfid har kemiska betäckningen Mos2, och då blev det mycket lättare att hitta rätt medel.
Vad sägs som att använda grafitdam? det brukar suga åt sig värme riktigt bra.
Vad sägs som att använda grafitdam? det brukar suga åt sig värme riktigt bra.
Blir det inte en massa äckliga ångor av fettet?
Jag tänkte förresten testa att blanda ihop något eget av pulvret till glasmålningsfärg eller raku-bränningspigment, det borde kunna bli intressant!
Jag tänkte förresten testa att blanda ihop något eget av pulvret till glasmålningsfärg eller raku-bränningspigment, det borde kunna bli intressant!
Vilken DPI har ni ställt in på era laserskärare?
/// Marcus
edit: Var nere och kalibrerade om laserskäraren så att måtten stämmer
Ökade från 1000 till 1007 DPI på båda axlarna. Märktes mest när man skulle skära stora saker.
Använde vanligt papper och skjutmått.
/// Marcus
edit: Var nere och kalibrerade om laserskäraren så att måtten stämmer

Ökade från 1000 till 1007 DPI på båda axlarna. Märktes mest när man skulle skära stora saker.
Använde vanligt papper och skjutmått.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ikväll har jag kopplat in lasern.
Jag började med att justera och rengöra speglar och lins. Jag fick tvätta av grejerna ordentligt.
Speglarna var så dåligt inställda efter leverans att strålen ej skulle träffa linsen. Nu tycker jag det ser skapligt ut över hela arbetsområdet.
Jag blev tvungen att byta ut en del skruvar och brickor.
Jag kopplade om den separata jorden så att den sitter på nätbrunnen.
Sen fyllde jag upp en balja med vatten och test "sköt" ett par gånger. Det verkar fungera som det är tänkt.
Ett VARNINGENs ord angående reseadaptrarna som följde med.
De ser ut att vara för fas, nolla och jord men det är bara fas och nolla som går igenom adaptern. Jordblecket är bara där för syns skull.
Nästa steg blir att försöka förstå sig på mjukvaran som medföljde. CorelDRAW gick inte installera från skivan.
Någon som vet varför man får med två mjukvaror
Och sen ytterligare ett plugin, borde det inte räckt med en ny mjukvara att lära sig?
Och så en fråga om säkerhet.
Rutan på locket har något som ser ut som skyddspapp på insidan. Är det riskfritt att ta bort den?
På era maskiner ser det ut att vara något rött "glas", på min ser det ut att vara en ofärgad transparent plast skiva.
Jag har aldrig pysslat med laser innan så jag är lite orolig av mig.
Jag började med att justera och rengöra speglar och lins. Jag fick tvätta av grejerna ordentligt.
Speglarna var så dåligt inställda efter leverans att strålen ej skulle träffa linsen. Nu tycker jag det ser skapligt ut över hela arbetsområdet.
Jag blev tvungen att byta ut en del skruvar och brickor.
Jag kopplade om den separata jorden så att den sitter på nätbrunnen.
Sen fyllde jag upp en balja med vatten och test "sköt" ett par gånger. Det verkar fungera som det är tänkt.

De ser ut att vara för fas, nolla och jord men det är bara fas och nolla som går igenom adaptern. Jordblecket är bara där för syns skull.
Nästa steg blir att försöka förstå sig på mjukvaran som medföljde. CorelDRAW gick inte installera från skivan.
Någon som vet varför man får med två mjukvaror

Och så en fråga om säkerhet.
Rutan på locket har något som ser ut som skyddspapp på insidan. Är det riskfritt att ta bort den?
På era maskiner ser det ut att vara något rött "glas", på min ser det ut att vara en ofärgad transparent plast skiva.
Jag har aldrig pysslat med laser innan så jag är lite orolig av mig.
Det skall vara riskfritt att ta bort papperet från fönstret.
/// MarcusLindsay Wilson skrev:Clear lid (03/06/09). The machine comes with a piece of orange acrylic in the lid. However, it's a bit dark and makes things a wee bit hard to see, so I replaced it with a sheet of 1/4" thick clear acrylic. Photo here. Note that clear acrylic is just as effective at blocking CO2 laser wavelengths as the coloured stuff; at 10.6 microns, just about any plastic will absorb strongly! I think they used the orange stuff partly for effect - this plastic is used for blocking some visible laser wavelengths (argon ion, DPSS) - and it gives it a cooler look.....
Skulle nån av er med de här lasrarna kunna mäta hur stora speglarna och linspaketet är? På ett ungefär, inte så noga. Jag skulle behöva måtten för att fortsätta mina drömmar om en 5-axlig laser.
Nu har jag provat att köra lite med lasern.
Det blev ett rakt streck för att kunna mäta in optimalt avstånd mellan linshållare och arbetsstycke (ca 48,5mm).
Jag provade lite i CorelLASER, pluginet till CorelDRAW men jag skulle behöva läsa på lite om mjukvaran.
Är det någon annan som använder samma program?
Det blev ett rakt streck för att kunna mäta in optimalt avstånd mellan linshållare och arbetsstycke (ca 48,5mm).
Jag provade lite i CorelLASER, pluginet till CorelDRAW men jag skulle behöva läsa på lite om mjukvaran.
Är det någon annan som använder samma program?
I instruktionen till min laser så stod måttet från objektet till ovansidan på "linsvagnen", så jag gjorde en liten mätsticka för att underlätta justeringen.
/// Marcus
/// Marcus
Jag tyckte det verkade smart att sätta dit en flervarvig potentiometer för att ställa in effekten så jag beställde en lite snabbt.
Kanske lite för snabbt...
"Potten" på maskinen är märkt 4.7K och den jag beställde är på 5K Länk
Kommer det att fungera med den jag beställt?
Den som sitter på maskinen borde väl vara linjär? Hittar inget datablad.
Kanske lite för snabbt...
"Potten" på maskinen är märkt 4.7K och den jag beställde är på 5K Länk
Kommer det att fungera med den jag beställt?
Den som sitter på maskinen borde väl vara linjär? Hittar inget datablad.
Jag beställde precisions potentiometer och grejer.
Nu är ju inställningen på ratten +/- 10% ungefär. Så jag monterade aldrig den.
Den 3mm plywood jag har varierar i tjocklek från 2,7mm till 3,2mm från olika ark. Skär man för "hårt" så blir snitten onödigt mörka och kanske en lite missfärgning på träet.
EDIT: Ett problem är om du skär för "svagt" då går du inte igenom på flera ställen och biten är förstörd. Händer även vid kvistar i träet.
Nu är ju inställningen på ratten +/- 10% ungefär. Så jag monterade aldrig den.
Den 3mm plywood jag har varierar i tjocklek från 2,7mm till 3,2mm från olika ark. Skär man för "hårt" så blir snitten onödigt mörka och kanske en lite missfärgning på träet.
EDIT: Ett problem är om du skär för "svagt" då går du inte igenom på flera ställen och biten är förstörd. Händer även vid kvistar i träet.
Menar du att precisionen minskar om du skulle byta ratt?
Tror ni det finns någon fara med att köra med 5K isf 4.7K?
Jag har översatt instruktions filerna idag, så nu har jag några kvällars läsning framför mig.
(Kinesiska PDF -> Konverterade till Kinesisk DOC -> Online översättning av dokumenten till Engelska -> Ändra formatering på dokumenten -> Sparade till PDF)
Resultatet är instruktioner som man knappt förstår något av
men bättre än inget.
Tror ni det finns någon fara med att köra med 5K isf 4.7K?
Jag har översatt instruktions filerna idag, så nu har jag några kvällars läsning framför mig.
(Kinesiska PDF -> Konverterade till Kinesisk DOC -> Online översättning av dokumenten till Engelska -> Ändra formatering på dokumenten -> Sparade till PDF)
Resultatet är instruktioner som man knappt förstår något av

Är potentiometern inkopplad med två eller tre kablar?