Ute med 3D-skrivare - nu gäller 3D-pennor :)
Ute med 3D-skrivare - nu gäller 3D-pennor :)
3doodler är ett nytt Kickstarterprojekt som går ut på att bygga en
penna som "ritar" direkt i plast och kan bygga tredimensionella objekt.
penna som "ritar" direkt i plast och kan bygga tredimensionella objekt.
- Klas-Kenny
Re: Ute med 3D-skrivare - nu gäller 3D-pennor :)
Den vart ju rätt kul, fast långt ifrån någon ersättare till en 3D-printer. 
Väldigt simpel dock, det är ju bara en extruder i handvänlig förpackning.

Ja, varför inte? Det är ju en jättekul idé. Det finns ju jättefina färgskrivare som kan skriva ut bilder i bra kvalité, men Monalisa har inte tappat i värde för det. Man skall inte underskatta det "manuella" skapandet.
Cool grej.
Nästan så jag måste ge en till min sambo, det där är i alla fall något hon inte har skapat konst med.
Nästan så jag måste ge en till min sambo, det där är i alla fall något hon inte har skapat konst med.
Klas-Kenny skrev:Den vart ju rätt kul, fast långt ifrån någon ersättare till en 3D-printer.
Ja en "simpel" och kul idé som dragit in nästan 3,5 miljoner kronor i "bidrag".
- Klas-Kenny
Det är ju nästan alltid idéer som är värdefulla, snarare än produkten i sig så. 

Bra ide! den väckte ett visst habegär
Lite synd att man inte ens klarar att rita nått vettigt på fri hand i 2D..

Lite synd att man inte ens klarar att rita nått vettigt på fri hand i 2D..
frihand??? ser ut som nått att byta ut dremmeln i fräsen till, nån gång då och då 

drh skrev:Klas-Kenny skrev:Den vart ju rätt kul, fast långt ifrån någon ersättare till en 3D-printer.
Ja en "simpel" och kul idé som dragit in nästan 3,5 miljoner kronor i "bidrag".
Och nu är dom uppe i drygt 10 miljoner kronor!!
Sjukt det där, vad skall de göra av alla pengar? Höga löner till uppfinnarna? Det är iofs en jäkla kul idé, så det kan de ju vara värda.
Vad de ska göra med pengarna? Tillverka 3Doodler's!
Bara just nu är det 16372 "beställa" pennor. Om vi utgår från att de kostar 275kr/st att tillverka och leverera (inkl personalkostnader och frakt) så hamnar man ju bara där på ungefär 4.5MKR, och då har jag inte räknat in all extra plast som folk har betalat för. Det tyder ju dessutom på att det är väldigt stor efterfrågan varav de bör ha kapital för att tillverka minst lika mycket till.
Men jo, det blir nog i slutändan ganska bra betalt för "uppfinnarna"!
Bara just nu är det 16372 "beställa" pennor. Om vi utgår från att de kostar 275kr/st att tillverka och leverera (inkl personalkostnader och frakt) så hamnar man ju bara där på ungefär 4.5MKR, och då har jag inte räknat in all extra plast som folk har betalat för. Det tyder ju dessutom på att det är väldigt stor efterfrågan varav de bör ha kapital för att tillverka minst lika mycket till.
Men jo, det blir nog i slutändan ganska bra betalt för "uppfinnarna"!

Jag tror det kommer kosta mer än 275:- per styck att tillverka pennorna även om mängden lär ta ner priset. (titta på vad en extruder till en 3D-skrivare kostar, här behöver de förpacka den på ett bra sätt också)
Dom kommer att ha tillverkningsproblem. Helt plötsligt är de på en nivå när de måste skala upp produktionen rejält med stora investeringskostnader och då är några miljoner inte speciellt mycket pengar. Sen så måste de hoppas att de fortfarande säljer EFTER kampanjen annars står de där med produktionsinvesteringarna. (Jag tror inte på denna produkt överhuvudtaget, känns mest som en dyr leksak utan nytta och som du ändå inte kan ge till barnen)
Nu låter jag väldigt pessimistisk. Jag tycker igentligen det var en kul idé och skrattade gott när jag såg den, men kanske mer som en rolig koncept/test-sak en som en produkt. Jag tror många investerare kommer att bli besvikna. Misstänker att tillverka trådfigurer tappar sin tjusning rätt snabbt.
Dom kommer att ha tillverkningsproblem. Helt plötsligt är de på en nivå när de måste skala upp produktionen rejält med stora investeringskostnader och då är några miljoner inte speciellt mycket pengar. Sen så måste de hoppas att de fortfarande säljer EFTER kampanjen annars står de där med produktionsinvesteringarna. (Jag tror inte på denna produkt överhuvudtaget, känns mest som en dyr leksak utan nytta och som du ändå inte kan ge till barnen)
Nu låter jag väldigt pessimistisk. Jag tycker igentligen det var en kul idé och skrattade gott när jag såg den, men kanske mer som en rolig koncept/test-sak en som en produkt. Jag tror många investerare kommer att bli besvikna. Misstänker att tillverka trådfigurer tappar sin tjusning rätt snabbt.
Så man tar en 3D-skrivare, tar bort styrmekaniken för X, Y och Z, lägger på ett handtag - och är stolt...
Nåja, jag kan tänka mig att den kan vara kul till kreativa projekt och den kan nog ha fler användningsområden men jag kan inte låta bli att fundera på om inte man kunde ha den som extruder på en 3D skrivare, då kunde man ha dubbel funktion på ett enkelt sätt.
Nåja, jag kan tänka mig att den kan vara kul till kreativa projekt och den kan nog ha fler användningsområden men jag kan inte låta bli att fundera på om inte man kunde ha den som extruder på en 3D skrivare, då kunde man ha dubbel funktion på ett enkelt sätt.
Ni verkar inte ha sett vad personer som pysslar med scrapbooking och liknande betalar för de pryttlarna som de använder. Tänker man kring produkten som en 3D-skrivare utan styrning blir det givetvis en dålig produkt. Ser man det som en penna som inte är bunden av papprets två dimensioner är det inte samma sak.
Det kan vara sant, likaväl är det ändå "bara" en extruder med ett handtag. Varför inte också ha en 3D-mekanik där man kan montera pennan?
Då kan man ta loss den och köra frihand eller man kan montera den och köra CAM.
Då kan man ta loss den och köra frihand eller man kan montera den och köra CAM.