Retrofit Värnamo U-1NC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av H.O »

Vill du bara ha mjukstart eller vill du kunna styra varvtalet också?
Det finns speciella mjukskstartare men prisskillnaden kanske inte berättigar att köpa "enbart" den funktionen (jag har inte kollat upp några priser).

Beträffande VFD'n du länkar till så är ju just DEN för 230V matning, du vill antagligen ha 400V, vilket de enligt annonsen har så det är väl bara att fråga. Sen är väl kvaliten på de där omformarna inte den bästa vilket man kanske kan förstå när den kostar <1500 inklusive frakt. (Det är samma fabrikat som säljs ihop med de klassiska "kina-spindlarna). I någon tråd här på forumet läste jag nyligen att det, som brukligt, finns ett antat jord-anslutningar (skyddsjord) i omformaren men de var inte förbundna med varandra....

Kolla att du får med dokumentation som går att förstå, det är många parametrar som måste ställas in korrekt i omformare.

Så i princip, ja - du kan använda en sådan omformare om den är kapabel att leverera det som står på den. Personligen skulle jag försöka hitta en begagnad (eller NOS) Siemens, Lenze, Eurodrive, Omron eller liknande men även en begagnad sådan lär med största sannolikhet kosta mer än den där gör - ny.
thewho

Inlägg av thewho »

Du vill nog ha en för 380V ;)
Terho

Inlägg av Terho »

Det är bara mjukstarten jag vill åt och vet de finns speciela mjukstartare men dom kosatde tydligen.... Jag har växelåda så jag har ingen större användning för att ändra hastighet på motorn.

Då letar jag efter en beggad då på 4kw + med 380v :-)

Mvh Terho.
Terho

Inlägg av Terho »

Den med den datan ser ju mer ut att kunna passa isf?

http://www.aliexpress.com/product-fm/53 ... alers.html

Har leta efter kända märken beggade nu men ingen träff.... Ska söka lite mer om inget kommer fram så får de bli en sådan om all dokumentation finns :vissla:
thewho

Inlägg av thewho »

Annars den här:
http://www.ebay.com/itm/UPDATED-VARIABL ... 3cc48e676c

Du kanske hittar fler "märkes" om du söker efter 5.5kW varianter.
Terho

Inlägg av Terho »

Mothållsfästet klart :tumupp: Snart är det dax för ett test :mrgreen:

Bild
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

En sån där spindlespeeder, är de vad jag tror det är en planetväxel som tar ingående kraften från fräsen och sedan driver en utgående axel?
Terho

Inlägg av Terho »

Ja så funkar det :)
Terho

Inlägg av Terho »

Förra vecka kom en av stegmotorerna, lär bli lite skillnad med 12 n.m ist för 40 år gamla 2 n.m motorer :mrgreen:

Bild

Har ritat av den och ska snart börja rita av fästet på Värnamon och slutligen rita en spacer då axeln på nya motorn är lite för lång.... Funderat på att kapa den men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med det :humm:

Bild
H.O

Inlägg av H.O »

Den är nog ganska hård men jag tror inte den är härdad - prova såga av den med bågfil. Om inte det går får du ta vinkelslip med kapskiva men se till att axeln inte blir FÖR varm, kör lite åt gången.Se till att täta av hålet i huset där axeln kommer ut så att det omöjligt kan slinka i nått spån där (även om kullagret som sitter där är tätt). Det är ett extremt litet luftgap mellan stator och rotor i motorn, minsta spåna där så är det kört.

EDIT: Och täta kabelgenomföringen med silikon eller nått - permanent!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Axlarna är bara ythärdade så en tunn kapskiva gör susen, lite i taget som H.O säger är ett bra sätt.
Terho

Inlägg av Terho »

Då ska ja göra det så slipper jag göra en spacer. Blir bolt on :mrgreen:
Terho

Inlägg av Terho »

Fick hem ett paketet i dag! Ett maffigt drivsteg :)

Bild

Har haft problem med att Y axeln tappar steg och att ja inte kan knappt mata på något innan X och Y börjar stalla.... Så jag köpte tre nya stegmotorer som är på ca 12nm ist för 2 nm som dom gamla 40 åriga stegmotorerna är på.... Gick strålande och kapa axeln med vinkelslip med tunn kapskiva föresten! Tack H.O och tecno!

Men vart knappt någon skillnad när motorerna byttes på X och Y, kunde mata på lite mer men sen var de tvärstopp.... Problemet var nog inte dom gamla motorerna utan drivstegen.... Finns en del drivsteg på marknaden men enligt databladen och folk som provat osv osv så blev det Leadshine DM2282 som verkar vara bland dom mest avancerade/kraftigaste drivstegen på marknaden för ett bra pris. Ska montera den på Y axeln i veckan och se om det löser problemen :)

Mvh Terho.
Terho

Inlägg av Terho »

Till en början så verkade det nya drivsteget inte mycket bättre än dom gamla men efter att ha kopplat upp drivsteget mot leadshines programvara och ställt in steget började det hända saker. Kunde öka accelerationen från 50 till 150 och matningen från 1000 till 6000 :mrgreen: Det var knappt man hörde stegmotorn i låga hastigheter och vid höga hastigheter lät det inte som en stegmotor mer swiichade till, väldigt nöjd med resultatet!
Terho

Inlägg av Terho »

Har en liten fundering....

Original stegmotorerna på Värnamon låg på 2 nm håll moment. Hur kan man jämföra det med en AC servo? Har kanske fått tag i en AC servo motor med drivsteg på 200watt/0.65nm rated/1.90nm peak/3000rpm för att pröva. Är det för klent tro?

Mvh Terho.
Skriv svar