UML i OOP Projekt

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Bäckman

UML i OOP Projekt

Inlägg av Bäckman »

Hej!

Jag har nyligen börjat läsa om UML, Unified Modeling Language. Det är intressant men lite komplicerat. Jag vet som inte riktigt i vilken ände jag ska börja och hur jag ska föra vidare projektet till en fungerande kod. Det är bara jag själv som håller på med projektet, och tanken är att det tillslut ska bli ett nätbutikssystem kodat i objektorienterad PHP.

Jag undrar om det är värt att lära sig UML och om det är värt att använda det för att modelera objektorienterad kod, eller om det kanske mest lämpar sig för större projekt med många programmerare? Kommer det att underlätta för mig eller är det lika bra att hålla sig till vanliga anteckningar?

Det skulle vara roligt att höra om det är någon som har erfarenhet av UML eller om någon vet en bra bok eller tutorial! :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: UML i OOP Projekt

Inlägg av psynoise »

Hej.

Jag har själv funderat på att läsa lite om UML. Dock hade jag endast tänkt använda det för dokumentation. Tyvärr har jag inte kommit till skott än. Iaf är jag skeptisk till använda autogenererad kod för små projekt. Vad jag hört kräver ofta verktygen mer jobb än att skriva koden själv till en början. Annat är det kanske i industrin då utvecklingen går snabbt och mödan med autogenerering sparar tid.
Bäckman

Inlägg av Bäckman »

Jo jag är också skeptisk till autogenererad kod. Jag ska använda UML till dokumentation, men jag tänkte att jag ska börja med att strukturera programmet och rita upp olika UML-diagram och sedan utgå från dessa diagram när jag skriver programkoden.

Att använda UML som dokumentation borde väl underlätta ifall att man själv eller någon annan behöver ändra i koden eller fixa buggar.
danwi

Inlägg av danwi »

En poäng med att generera delar av koden (tänk gränssnitt mellan objekt) från UML är att man får kod som är (mer) konsistent med modellen. Annars är det nästan helt säkert att modell och kod ser olika ut...
Skriv svar