Spindel reglerproblem på Emco 120P
Spindel reglerproblem på Emco 120P
Hej, jag har köpt en gammal cncsvarv jag jobbar på att få igång. Det är min andra Emco 120P har en fullt fungerande äldre med T1 kontroll denna har TM02 kontroll. Grunderna i dessa svarvar och lite till har jag koll på. Jag är inte så sugen på att börja byta kort mellan dem på måfå, då risken att efter det stå med två trasiga svarvar känns stor.
Problemet är att spindel bara går frammåt (M03) och då mycket ojämnt och med reglerproblem. Jag kan ändra varvtal men inte stänga av spindeln, inte ens med nödstopp. Om jag försöker stänga av spindeln så ändras hastigheten till 300varv och den fortsätter gå. Om jag byter håll på spindeln, med ett M04 kommando stannar spindeln men kontaktorn släpper inte. I detta läge går det att "stänga av" spindeln, dvs kontaktorn släpper som den ska. Om jag försöker starta spindeln baklänges (M04) händer ingenting förutom att kontaktorn sluter.
På motorn finns fyra anslutningar F1, F2, B1 och B2. När spindeln snurrar frammåt (M03) är spänningarna F1 och F2 stadiga, medan B1 och B2 fladdrar ordentligt. Om jag startar spindel baklänges (M04) så är F1 och F2 stadiga men B1 och B2 saknas. På min andra maskin är alla spänningar stadiga i alla lägen.
Bakom en lucka på kontrollerns högra sida sitter det 2 grupper om 3 tyristorer och någon form av likriktarbrygga. Jag har försökt mäta upp dessa komponenter, men inte säker på att jag gjort rätt. Tyristorerna, 6 kapslar totalt med 2 i varje heter "Eupec Powerblock TT25 ..."
Är det någon som har en ide om vad som kan vara problemet? Vet någon säkert hur jag kan mäta om tyristorerna fungerar?
Hälsningar Staffan
Problemet är att spindel bara går frammåt (M03) och då mycket ojämnt och med reglerproblem. Jag kan ändra varvtal men inte stänga av spindeln, inte ens med nödstopp. Om jag försöker stänga av spindeln så ändras hastigheten till 300varv och den fortsätter gå. Om jag byter håll på spindeln, med ett M04 kommando stannar spindeln men kontaktorn släpper inte. I detta läge går det att "stänga av" spindeln, dvs kontaktorn släpper som den ska. Om jag försöker starta spindeln baklänges (M04) händer ingenting förutom att kontaktorn sluter.
På motorn finns fyra anslutningar F1, F2, B1 och B2. När spindeln snurrar frammåt (M03) är spänningarna F1 och F2 stadiga, medan B1 och B2 fladdrar ordentligt. Om jag startar spindel baklänges (M04) så är F1 och F2 stadiga men B1 och B2 saknas. På min andra maskin är alla spänningar stadiga i alla lägen.
Bakom en lucka på kontrollerns högra sida sitter det 2 grupper om 3 tyristorer och någon form av likriktarbrygga. Jag har försökt mäta upp dessa komponenter, men inte säker på att jag gjort rätt. Tyristorerna, 6 kapslar totalt med 2 i varje heter "Eupec Powerblock TT25 ..."
Är det någon som har en ide om vad som kan vara problemet? Vet någon säkert hur jag kan mäta om tyristorerna fungerar?
Hälsningar Staffan
Re: Spindel reglerproblem på Emco 120P
Jag har tyvärr inte några svar på dina frågor men om du behöver reservdelar så har jag har en nästan komplett TM02 liggande...osäker på skick dock...
Reservdelar är definitivt intressant. Östersund ligger en bit från Stockholm men när jag väl hittar felet är det antagligen inte någon större del så det borde vara lätt att skicka.
Hälsningar Staffan
Hälsningar Staffan
Jag har nu tagit mod till mig och bytt korten relaterade till spindeln mellan mina maskiner och det är inget fel på korten. Jag får nog koncentrera mig på tyristorerna igen.
Någon som har något annat uppslag?
Hälsningar Staffan
Någon som har något annat uppslag?
Hälsningar Staffan
Vet inte om det ger dig något. I min dokumentation på T1 så finns det en schematisk bild på hur phase angel controll och speed controll board fungerar. Jag ser inte detta i min TM2 wiring manual. Båda dessa har jag hittat på nätet någonstans, tror det var i Emco Yahoo gruppen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mycket intressant att du har scheman! Jag har verifierat att bägge kort fungerar, så det är inte där felet ligger. Spindelregleringen är exakt samma på T1 och TM02, jag har en av var och bytte korten mellan dem för att verifiera att de fungerade.
Kan du dela med dig av schemana? Just nu är jag mest intresserad av den delen där tyristorerna beskrivs, det är där jag mäter skillnader mellan den fungerande och icke fungerande maskinen.
Hälsningar Staffan
Kan du dela med dig av schemana? Just nu är jag mest intresserad av den delen där tyristorerna beskrivs, det är där jag mäter skillnader mellan den fungerande och icke fungerande maskinen.
Hälsningar Staffan
Då kan du väl flytta över tyristordelen i rent felsökningssyfte?Spindelregleringen är exakt samma på T1 och TM02
Tyristorer brukar vara lite svåra att mäta upp med vanliga mätinstrument.
Jo, det kan jag göra. Men de sitter trångt till och är anslutna med ett ordentligt kråkbo av kablar, så jag tänkte följa upp de mindre arbetskrävande ideerna först.
Hälsningar Staffan
Hälsningar Staffan
Tillslut så har jag hittat felen på svarven, nu behöver jag bara lite delar.
Det var "pulse transformer board" och en tyristor som hade gett upp. Med lånade delar från den andra svarven går den nu utmärkt.
Tog en hel evighet att lokalisera, men nu kan jag det mesta om spindeldrivningen på dessa maskiner.
Hälsningar Staffan
Det var "pulse transformer board" och en tyristor som hade gett upp. Med lånade delar från den andra svarven går den nu utmärkt.
Tog en hel evighet att lokalisera, men nu kan jag det mesta om spindeldrivningen på dessa maskiner.
Hälsningar Staffan
Berätta lite hur felsökningen gick till.
Sådant är intressant att läsa.
Jag har själv en spindeldrivning liggande som jag inte vet hur jag ska angripa.
Sådant är intressant att läsa.
Jag har själv en spindeldrivning liggande som jag inte vet hur jag ska angripa.
Är det en emcotronic spindeldrivning? Mycket blir specifikt för emcotronic. Men generellt så baserade sig felsökningen på uteslutningsmetoden då jag inte har scheman eller så stor elektronik kunskap. Att jag har en annan liknande maskin att byta delar hjälpte mycket.
Motorn gick att verifiera med en ohmmeter, jag kunde kontrollera att faskortet och reglerkortet fungerade genom att montera dem i den fungerande maskinen. Fungerande kort bör ej provas i en trasig maskin, kortis i effektdelar och motor kan resultera i att man får fler trasiga kort.
Kontaktorn var lätt att kolla, att testa tyristorerna var mycket tidsödande då det var en hel skog av sladd att koppla bort. I mitt fall var en tyristor "öppen" hela tiden så det var lätt att hitta när jag väl kunde mäta på den.
Att maskinen inte funkade när jag bytt den trasiga tyristorn var ett nederlag. Det visade sig sen att det finns utterligare ett kort till spindeldrivningen som sitter dolt, kortet nås genom att montera bort fronten. När jag väl hittat det och fått ut det kunde jag konstatera att den hela maskinen inte fungerade med det kortet monterat. Sen var det bara att sätta det hela kortet i den trasiga maskinen för att verifiera att alla fel var avklarade.
Hälsningar Staffan
Motorn gick att verifiera med en ohmmeter, jag kunde kontrollera att faskortet och reglerkortet fungerade genom att montera dem i den fungerande maskinen. Fungerande kort bör ej provas i en trasig maskin, kortis i effektdelar och motor kan resultera i att man får fler trasiga kort.
Kontaktorn var lätt att kolla, att testa tyristorerna var mycket tidsödande då det var en hel skog av sladd att koppla bort. I mitt fall var en tyristor "öppen" hela tiden så det var lätt att hitta när jag väl kunde mäta på den.
Att maskinen inte funkade när jag bytt den trasiga tyristorn var ett nederlag. Det visade sig sen att det finns utterligare ett kort till spindeldrivningen som sitter dolt, kortet nås genom att montera bort fronten. När jag väl hittat det och fått ut det kunde jag konstatera att den hela maskinen inte fungerade med det kortet monterat. Sen var det bara att sätta det hela kortet i den trasiga maskinen för att verifiera att alla fel var avklarade.
Hälsningar Staffan
Den är ett spindelservo av annat fabrikat.
Förutsättningarna är liknande. Jag har ett fungerande och ett defekt.
Det finns ett par trådar att läsa här.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 52966&star
Förutsättningarna är liknande. Jag har ett fungerande och ett defekt.
Det finns ett par trådar att läsa här.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 52966&star