T: "Enkelt" Fräsjobb i Göteborg (Aluminium)

Användarvisningsbild
Thorped

Re: T: "Enkelt" Fräsjobb i Göteborg (Aluminium)

Inlägg av Thorped »

Har hört mig för på Sporthoj.com och dom tycker att jag ska svetsa fast ett gängat rör under svingen. ...Kan nog hålla med om att det blir stabilast.

Så då blir det ett borr-jobb iaf för jag hittar inga alu-rör med måtten 8x5mm, och det behöver inte vara i Göteborg.
Rör.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

gOry skrev:Jag skulle dock aldrig tveka att göra ett hål för en M6 skruv, man skulle kunna trycka dit såna där muttrar som expanderar så är de lätt att gänga i och ur om man skulle vilja det!
Sant, ska testa det.
Ja just det ja, du menar såna där popnitar med gängor? Såna använde ett företag som jag praktiserade på för några år sedan, såna skulle nog funka väldigt bra! :-)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jaha, ok.
jag trodde att det var någon bärande detalj vi pratade om :)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ska ju klara av vikten för alla som ska torrköra.. :D
floppen

Inlägg av floppen »

Thorped skrev:Man får ju fräsa nya kronor, sätta på andra gafflar och byta hjul utan att SFRO ska behövas blandas in. Personligen så tycker jag det är ok att göra ett sådant här ingrepp utan att man ska behöva kontakta dom. Däremot om man gör rammodifieringar eller byter motor då tycker jag det är lite tyngre grejer som bör gå genom dom.

Tror ni ett gängat M6 hål i godset på kanske 4-5mm är tillräckligt för att bära hela cykeln bakre tyngd? (tjänstevikten är 165kg) Kan möjligtvis gå upp till M8 om det skulle behövas.
Du får byta hjul om du inte ändrar storlek mer än typ 10% "Kommer inte ihåg exakt", Men om du ändrar i ram, krona, bromsar, gaffel mm så skall du gå via sfro.
Det du tex kan göra är flytta fotpinnar och andra mindre ändringar ring och hör vad dom säger i ditt fall, Pratade själv med en kille i Alingsås för mitt bygge mycket trevlig.

Tycker du bör fundera på vad svetsning gör med metallen samma gäller ett gängat hål, Nu vet jag inte vilken kvalitet det är men att svetsa värmer och då tappar du mycket av styrkan och att borra och gänga så skapar du ett bra ställe för sprickor.

Hjälper dig med lösning inga problem, Skicka PM så kan vi tjöta.
floppen

Inlägg av floppen »

Ett förslag om du skall göra puckarna själv, Lämna en klack som kan vila under svingen så behöver inte skruven ta allt "Tror iof att skruven fixar det värre med svingen".
Sen tror jag att om du flyttar bak lite till så har du matreal som du kan gänga i från gaveln eller vad det heter, Vet iof inte hur långt in detta går och hur lång bak du vill ha det.
Namnlös.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar