Finns det i gcc möjlighet att få en varning när man av misstag till exempel skriver "if(data = 1)" i stället för "if(data == 1)"
Vet att man för att undvika det skall skriva "if(1 == data)", men i bland glömmer man av sig, dessutom om det är två variabler inblandade funkar inte sista varianten.
Nån som kan GCC här?
Re: Nån som kan GCC här?
Lite sent svar kanske, men:
Ännu bättre är att använda -Wall. Detta slår på många varningar som man verkligen vill ha, bl.a. -Wparentheses. Under flera år som programvaruutvecklare i C så har jag aldrig fått en varning med -Wall som jag inte borde ha fått, däremot har det hjälpt mig att hitta många (annars svårfunna) potentiella buggar.
Ännu bättre är att använda -Wall. Detta slår på många varningar som man verkligen vill ha, bl.a. -Wparentheses. Under flera år som programvaruutvecklare i C så har jag aldrig fått en varning med -Wall som jag inte borde ha fått, däremot har det hjälpt mig att hitta många (annars svårfunna) potentiella buggar.
arvidb: Tackar för ett mycket bra tips.
Hittade genast att antal buggar och felaktigheter.

Hittade genast att antal buggar och felaktigheter.
-pedantic har mer att göra med portabilitet än med "bugfrihet". Med -pedantic (tillsammans med -std för att tala om vilket språkstandard man vill följa) så kan man vara säker på att ens kod alltid fungerar på alla kompilatorer som t.ex. stödjer C90-standarden (-std=c90).
-pedantic hindrar en inte från att göra dumma saker som är tillåtet i C-standarden (som tilldelning i if-satser m.m.).
-pedantic hindrar en inte från att göra dumma saker som är tillåtet i C-standarden (som tilldelning i if-satser m.m.).