Problem med avskärmning av motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tobbe_götet

Re: Problem med avskärmning av motor

Inlägg av tobbe_götet »

Det har du nog :D
Jag kommer att jorda korten mot aluminium profilerna som föreslagits, dock så undrar jag hur bra alu leder ström (men det kan aldrig skada).
Då det är experiment-kort så finns det inget jord-plan, hur gör jag för att få till det på ett bra sätt?

När du säger "pick up signalen" menar du då den som går in i processorn? Om så är fallet så är svaret nej.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

På det sätt du tänker/kommer att göra jordningen så har den mycket mycket marginell verkan.

Det är ett dubbelsidigt kort som gäller.
Nja med en bra layout med lågnivåsignaler i ena änden och motorsignaler i andra så kan det gå.

Sedan så ser det ut som ett skatbo, så en liten rensning så blir det bättre.

Protte
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Du kan ju prova att ersätta mottagarspolen med 100ohm motstånd. Om störningarna försvinner kommer de rimligen in genom spolen. Om störningarna finns kvar får du skärma kort och tvinna kablar m.m.
Vad är det för matning till förstärkarkortet? Kanske vore bra med en egen spänningsregulator på kortet på analoga delen.
Motorerna ser ut att ha mymetall runt magneterna men det strålar även ut genom gavlarna (som är av plast?).
Vilken frekvens är det på sändaren? Kanske prova en högre frekvens som ligger längre ifrån störfrekvensen?
tobbe_götet

Inlägg av tobbe_götet »

prototypen skrev:På det sätt du tänker/kommer att göra jordningen så har den mycket mycket marginell verkan.

Det är ett dubbelsidigt kort som gäller.
Nja med en bra layout med lågnivåsignaler i ena änden och motorsignaler i andra så kan det gå.

Sedan så ser det ut som ett skatbo, så en liten rensning så blir det bättre.

Protte
Nu var du snäll när du säger att motorstyrningen ser ut som ett skatbo :) Det ser för jäkligt ut, men den byggdes som en allra första prototyp och eftersom den funkar fint så har jag inte byggt om den ännu.
Däremot så tycker jag att sensor-kortet ser rätt ok ut med tanke på alla kopplingar som måste till.
Då det är just detta kort som spökar så tänker jag lägga krutet på att säkra upp det med några RC-filter som föreslagits här, samt att lägga en resistor i serie med kondingen över motorn.
tobbe_götet

Inlägg av tobbe_götet »

j.po skrev:Du kan ju prova att ersätta mottagarspolen med 100ohm motstånd. Om störningarna försvinner kommer de rimligen in genom spolen. Om störningarna finns kvar får du skärma kort och tvinna kablar m.m.
Vad är det för matning till förstärkarkortet? Kanske vore bra med en egen spänningsregulator på kortet på analoga delen.
Motorerna ser ut att ha mymetall runt magneterna men det strålar även ut genom gavlarna (som är av plast?).
Vilken frekvens är det på sändaren? Kanske prova en högre frekvens som ligger längre ifrån störfrekvensen?
Kanon, skall testa att felsöka genom att byta ut spolarna med motstånd.
Matningen till sensor-kortet sitter på kortet för motorstyrningarna, men själva 5v signalen används inte för några komponenter i motorstyrningen, den går direkt till sensor-kortet, dock kanske med en för tunn kabel. Dock funkar det hela när motorerna inte är igång..
Matar-modul enligt bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Stickspår:
tobbe_götet skrev:dock så undrar jag hur bra alu leder ström
Alldeles utmärkt, det vet jag. Ungefär i paritet med guld.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Resistivitet#section_1
tobbe_götet

Inlägg av tobbe_götet »

Har nu monterat ur processorn o testar utan.
Har även monterat 100Ohm i serie med konden över motorn, men det hjälpte inte.
Mär motorn startar så kan jag mäta 30-50Hz på spänningsledarna i sensorkortet.
Ska kolla vidare med att ersätta spolarna med motstånd...
tobbe_götet

Inlägg av tobbe_götet »

Så var man igång o testa igen :)
När jag monterade ur spolen o höll den utanför lådan så funkade det.
Testade sedan att montera loss motorn o bala lägga den i lådan fast avisolerad från alu-ramen o då funkade allt perfekt igen :)
Alltså blev alu ramen en slags antenn som slog ut kabelläsaren.
Om man ändå vill dra skruven igenom alu-ramen. Hur gör jag för att inte få detta fenomen?
Kan ju försöka avisolera motorn från ramen...
tobbe_götet

Inlägg av tobbe_götet »

Har nu använt plastbrickor o trätt på en bit kabel på skruven så att det inte kommer emot aluminiumet.
Nu funkar det igen :)
Det hade dock varit trevligt att veta hur man skulle kunna lösa detta på komponentnivå..
floppen

Inlägg av floppen »

Testa att lägga batteriets minus pol mot alu-ramen.
tobbe_götet

Inlägg av tobbe_götet »

Gjorde det men utan resultat.
Skriv svar