Har alltid tyckt att det är roligare att göra saker tillsammans med andra och jag kan inte allt så man lär sig alltid något nytt.
Nåväl, here goes:
Jag ville bygga en egen förförstärkare därför att det är kul att göra egna saker, men också för att jag vill ha vissa specifika funktioner som jag inte hittat i färdiga produkter.
Dessutom vill jag inte ha en produkt med en massa funktioner och features som jag aldrig kommer ha användning av, massor med knappar och menyer och en stor fjärrkontroll som också är fullsmetad med onödiga knappar och ful design (oftast)
Så vilka funktioner vill jag då ha?
Volymkontroll med bra "feeling"
Display som visar volym och vilken låt som spelas i Spotify
En fjärrkontroll som kan justera volym, mute, play/pause/previous-track/next-track i Spotify.
Jag har hittills lyckats få ihop en PIC18F4550 och ett program för volymkontroll som visas på en character LCD display
Använder en Texas Instrument PGA4311 krets för volymkontroll, den har bra specifikationer och även 31,5dB gain
Sedan har jag en optisk rotary encoder utan detents och 128ppr som har riktigt nice "feeling"

Då jag tycker att vanliga LCD displayer är ganska "fula" så köpte jag mig en 16x2 character OLED display från Adafruit.com som jag dock ej lyckats få igång än:(
Som fjärrkontroll tänkte jag använda en Apple remote, den lilla smidiga i aluminium som har minimalt med knappar. Har skaffat en sådan fjärrkontroll och en TSOP34838 IR receiver diod.
Har dock inte listat ut hur jag ska programmera PIC:en för att läsa ut IR koderna som fjärrkontrollen skickar.
Har fått igång ett exempelprogram i VB .NET som kommunicerar via USB till PIC:en men då jag inte kan VB .NET så har jag lite svårt att förstå hur jag ska skriva en Windows Service som använder spotify.vb biblioteket som finns gratis att ladda ner på nätet.
Tanken är att VB applikationen skall dels skicka en string med "Artist - Song" via USB till PIC:en så fort spotify.nowplaying() ändras, och dels polla PIC:en för tre variabler som anger om man tryckt någon av knapparna Play/Pause, Previous track eller Next track.
Detta har jag då inte lyckats med än.
Jag har byggt en GrubDAC som ska aggera enda ljudingång men med en fysisk omkopplare ifall man vill använda vanliga RCA ingångar istället.
Man kan även utöka projektet med ingångsväljare, utgångsväljare, kanske en miniDSP, flera PGA4311 kretsar om man vill ha multi-room funktioner.
Själv är jag ingen hejare på programmering så jag har skaffat mig Flowcode V5 som jag programmerar mina PIC:ar med.
Har gjort en första prototyp med en PIC18F2520 och en PGA4311. Men då det var mitt första försök med kretskortsdesign så gjorde jag två nybörjarmisstag. Den fungerar dock efter två work-arounds.
Skulle som sagt gärna ha lite tips, idéer och gärna hjälp om någon känner sig inspirerad.
Bifogar en bild på första prototypen och en rendering av hur den färdiga lådan kan se ut.
Verkar dock som att Flowcode inte är så utbrett men det är väldigt smidigt om man som jag inte kan programmera och precis börjat leka med microprocessorer.