Påklistrad motorvärmare (bil)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Påklistrad motorvärmare (bil)

Inlägg av petercab »

Jag tycker nog det enklaste, smidigaste och billigaste för trådskaparen vore att bygga ett varmgarage ;)
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Påklistrad motorvärmare (bil)

Inlägg av el34 »

danei: ber om ursäkt,misstolkade ditt inlägg.... Visste inte att man även kallade värmeelementet för strykjärnsvärmare i sammanhanget.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Påklistrad motorvärmare (bil)

Inlägg av MiaM »

danei skrev:Om man ska värma blocket, vilket verkar vettigt, förstår jag inte varför den sitter monterad på tråget. Sitter den på tråget bli ju bara oljan varm.
Nog lär väl värmen spridas uppåt, både genom att blocket leder värme och genom att värme just vill stiga?
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Påklistrad motorvärmare (bil)

Inlägg av ristomemo »

el34 skrev:Klart man kan använda en värmare som är anpassad för min bil. Fast med ett element som denna så hamnar man långt under dom ex tusen kr en t.ex Defa kostar. Sen finns det säkert billigare ställen en det jag länkade till,det var första sida jag tittade på och som finns i Sverige. Finns säkert billigare på Ebay m.m.
På ett strykjärn finns det garanterat en termostat som sköter värmeregleringen annars skulle det bli svårt att justera tempen för t.ex silke. Kanske finns det även strykjärn med PWM i dom högre prisklasserna. Även det är ju en form av värmereglering.
Så dyr är inte en defa värmare, om man bara jämför priset för värmeelementet. Tillkommer ju en del för kablage, grenuttag, kupeuttang, osv. Men det slipper du ju inte med dessa heller. Så prisjämförelsen haltar lite.
När jag monterade motorvärmare själv läste jag på lite, och de flesta menar på att vattenvärmare som monteras på slang är bättre än utanpåliggande (likt dessa). Bäst har det varit med doppvärmare man monterar i en sprängplugg i motorblocket. Men det finns inte till så många moderna bilar.

Men funderar på om en sån där silikonvärmare hade fungerat fint till en luftkyld briggs and stratton som sitter i en trädgårdstraktor.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Påklistrad motorvärmare (bil)

Inlägg av MiaM »

OBS att det påstås att alla 230V-kablar i motorrum ska vara armerade.
(Källa: instruktionsbok till en Defa bilbatteriladdare som tycker att laddaren måste sitta i kupén eftersom den inte har armerad nätkabel).


Undrar förresten hur många olika standarder på motorvärmargrejer det finns, och hur lätt/svårt det är att flytta runt de där specialkontaktdonen?
Utan att faktiskt veta så kan man väl gissa att såntdär ändras lite då och då för att säkerställa att det inte ska gå att återvinna nåt sånt från bilskroten :( Hoppas jag har fel. Min erfarenhet är iaf att det blir "aldrig" fel på 230V-kablagen som är fast monterade i bilar, så sånt borde gå fint att flytta mellan bilar.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Re: Påklistrad motorvärmare (bil)

Inlägg av BER »

Hmmm....

"hedliga folkvagnen" ... Var väll i alla fall luftkyld? eller har jag fel ? I så fall finns det inget kylvatten att värma upp.


Angående värmare för oljan...
Är det inte så att en stor andel av oljan ligger i tråget när motorn inte är igång?, Om man vill ha värme i cylinderblocket så är det väll då inte så optimalt att värma oljan i botten?
Vad jag vet så är vatten relativt effektivt på att transportera värme samt att kylvatten nivån är mer eller mindre konstant oavsett om motorn är av eller på. Det primära sättet att avleda motorns värme i en vattenkyld motor är via kylvattensystemet. Borde det då inte med lite logik vara det primära sättet att använda för att tillföra värme?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Påklistrad motorvärmare (bil)

Inlägg av danei »

Nej det är just därför man gick på nödlösningen och värmde oljan.

Konvektion genom luft är inte direkt effektiv. Inte heller att leda värmen upp genom tråget tunna väggar. Men visst det är bättre än inget.
Skriv svar