Går detta att rädda? LÖST

Användarvisningsbild
el34

Går detta att rädda? LÖST

Inlägg av el34 »

CSC_0661.JPG
CSC_0657.JPG
Har en Andriod sticka som råkat ut för en olycka,min minsta dotter hittade en kabel bakom TVn och drog i den. Denna kabel var strömmatningen till stickan. Som ni ser på bilderna så har micro USB lossnat från kretskortet. Jag vågar mig inte på att försöka löda på kortet då det är alldeles för smått för mig. Min tanke är om det finns någon som kan löda sånt här? Tanken är om det går att ta bort USB ingången och löda dit två tunna kablar istället så jag kan ström mata via dom istället. Tycker mig se att minst två lödöar lossna från kortet. Kollade upp PIN layouten för micro USB och stift 1 är VCC och 5 är GND.

pris och vågar någon försöka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av el34 13 februari 2013, 23:32:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Går detta att rädda?

Inlägg av Klas-Kenny »

Absolut går det att rädda. Är du inte intresserad av att få med datapinnarna så går det säkerligen dessutom att hitta lämpligare platser att löda på ett par sladdar.
Kondingen eller 0-motstånden ser ut att kunna vara lämpliga kandidater.

Kan göra det för en glasspeng om du är villig att skicka.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skulle säga "troligen", kortet verkar ju ha fått sej en knäck och har man maximal otur är det annat skit som går där på nåt annat lager också.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Kortet är är inte knäckt. Har testat att koppla in nätadaptern via OTG ingången och då startar stickan och jag kan klicka runt i menyerna. Men,kopplar man in den den vägen så går stickan in i USB-felsökarläget så internet är ej tillgängligt. Hade det fungerat via OTG ingången så hade jag matat stickan den vägen. Den knäckta USB ingången är enbart till för att spänningssätta stickan med 5V,så stiften i mitt används inte men går det att fixa till dom med så gärna.

Klas-kenny: Du får gärna testa och se om du lyckas laga stickan. Det får bära eller brista liksom. Det sura är att jag har bara haft den i typ 1,5 månader så det är värt att ge den ett försök till nytt liv :wink:
PM:a mig vart jag ska sända den så löser vi det ekonomiska.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Går detta att rädda? LÖST

Inlägg av Klas-Kenny »

Det hela gick ju smidigare än väntat. :)

Kontakten var dåligt lödad från fabrik, därför släppte lödningarna innan så mycket gick sönder (Fast hade den varit ordentligt lödad från början hade den nog inte gått sönder alls gissar jag).
Så kontakten var helt hel, två pads hade dock släppt från mönsterkortet, men eftersom att det bara var de för dataöverföring gjorde det absolut ingenting, eftersom att de ändå inte var anslutna om man följde ledningsbanorna en bit in på kortet (Kolla de oanvända padsen precis bakom det stora 0-motståndet på övre bilden, de var ansluta till var sin av de platserna). :P

Förresten, om man vill använda OTG-kontakten istället till matning så är det garanterat bara till att plocka fram en skalpell och skära av ledarna till data-pinnarna, alternativt att göra en egen USB-kabel där de inte är anslutna.

Bilder fodras såklart.

Lagad:
Kontakt.jpg
Tycks fungera utan problem! :tumupp:
DSC_0198.JPG
Sen så hade det inte varit svårt alls att löda på ett par sladdar att mata med istället heller för den delen, alla den 0-motstånden samt båda de stora kondingarna var anslutna till +5V, och jord kunde man hitta lite överallt. :P

el34: Postar den tillbaka till dig under eftermiddagen så du borde ha den innan helgen. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Går detta att rädda? LÖST

Inlägg av hanzibal »

Riktig solskenshistoria, kul att det gick att laga!
Skriv svar