Tavla med lysdioder

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LillaJag

Tavla med lysdioder

Inlägg av LillaJag »

Jag har länge tänkt att det vore kul att skapa något som både har med elektronik och konst att göra, eftersom jag älskar både elektronik och konst. Idag har jag börjat min nya målning, vars bild senare kommer vara uppbyggd med lysdioder. Jag tänker inte berätta vad den kommer föreställa, men visa några bilder på vad som har hänt idag:
IMG_0831.JPG
IMG_0833.JPG
IMG_0836.JPG
IMG_0838.JPG
IMG_0839.JPG
IMG_0840.JPG
Det blir ingen elektronisk utmaning direkt, utan snarare en kul grej. Jag uppdaterar när jag har gjort något mer för de som är intresserade...:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Tavla med lysdioder

Inlägg av MadModder »

Intressant. Undrar vad det blir... En bit av rymden kanske, med en röd jätte! :humm:
Ser ut som inspirationen spillt över lite på golvet också :mrgreen:
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

Ja, jag lyckades få lite på kinden också... :oops: :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ska ju synas att man har målat. :mrgreen:

Det här kommer bli intressant! :)
Jag har haft tanken att kombinera ljus och tavla sedan sambon hade en utställning på Öland
och vi såg hur solljuset lyste igenom en tavla. (Canvas.)

Så det ska bli kul att se hur du väljer att bygga och måla
och hur det färdiga resultatet blir.

Bonuspoäng för att man får se steg för steg ända från början. :tumupp:
Det är så kul när man ser hur en överbliven skiva i garaget (eller liknande) förvandlas till något helt annat!

Förresten, när du målar med två händer (på youtube) så trodde jag först att det var akvarell,
men efter ett tag såg jag när du målade över med en ljusare färg på ett ställe.
Då kan det ju inte vara akvarell.. :D Så vad använde du för färg där?

(Jag är också ambidexter. Men inte lika mycket som du. Jag skriver med höger,
men allt annat kan jag göra med vilken hand som. Praktiskt när man blir trött i ena handen.)
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

Kul att du tycker det är intressant :)

Brädan från garaget är en del från min gamla bäddsoffa som brakade ihop för ett tag sedan...

På youtubeklippet använde jag mig av akryl. Riktigt bra färg faktiskt :) Som du skrev går det att måla över vissa ställen med den, och samtidigt behöver man inte använda jobbiga ämnen som vid oljemålning.
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

img_0845_51194d4cddf2b34590341728.jpg
Har nu målat lite på den också, för att lättare se var jag skall placera alla lysdioder. Ni ser nog vad det kommer bli nu...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ahhh en galax!
Jag är vad man kan kalla för semi-ambidexter dvs högerhänt men jag kan utföra det mesta med andra handen.

En liten OT:
Min far är vänsterhänt, vilket inte var riktigt ok på den tiden så han fick lära sig skriva med höger, dessutom så var alla verktyg anpassade för högerhänta och eftersom han är glasblåsare och "verkstäderna" är anpassade för högerhänta så utvecklade han förmågan att jobba med både höger och vänster. När han sedemera sadlade om och började svetsa kranar på HIAB så slog han sönder ackorden eftersom han istället för att vrida på fixturen bara bytte hand och jobbade med den andra handen. Det var INTE poppis bland arbetskamraterna.

Skoj med bild och elektronik ihop.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hakar på OT:

När jag gick i skolan så hade samhället tack och lov slutat med såna dumheter som att tvinga vänsterhänta att använda höger hand.

Dock var det nån som hade otur med tänkandet när saxar till syslöjden köptes in, så det fanns ungefär lika många av båda sorter. Rätt opraktiskt när det var många fler höger- än vänsterhänta elever. Fast det var ju en bra tankeställare för oss högerhänta hur det kan vara att tvingas arbeta med fel verktyg, det hände vän nån gång att jag använde en "vänsterhandsax" med höger hand, extremt obekvämt.

P.S. undrar vem som "kom på" att högerhänta saxar skulle ha orange handtag och vänsterhänta rött handtag? :)

Kanske tur att vissa verktyg inte är speciella för höger/vänsterhänta, det skulle kunna bli lagom rörigt med plåtsaxar annars. Det finns ju redan tre sorter beroende på hur/vad man ska klippa, lägg på tre till för höger/vänsterhänta så går hela färgskalan åt för handtagen :wink:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

En kul grej är att jag och min fru är högerhänta men 2 av 6 barn är vänsterhänta (den äldsta och den yngsta) och det är tydligen väldigt ovanligt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

LillaJag skrev:
img_0845_51194d4cddf2b34590341728.jpg
Har nu målat lite på den också, för att lättare se var jag skall placera alla lysdioder. Ni ser nog vad det kommer bli nu...
Nice! Det där kommer nog bli riktigt snyggt! Kul att kombinera en så pass teknisk hobby som elektronik med estetik! Ska du sätta lysdioderna "igenom" eller på baksidan med hål som ljusledare?
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag tycker det ser ut som en bra representation av Vintergatan, alltså en relativt obetydlig stavspiralgalax som bara råkar innehålla vårt eget solsystem. :)

För övrigt är det rätt lustigt att vi fortfarande inte riktigt vet exakt hur vår egen galax ser ut. Men det är inte så lätt när man är mitt i gröten själv.
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

IMG_0854.JPG
Nu har jag lagt till lite glitter också...:) Jag tänkte att det kunde se häftigt ut när ljuset från lysdioderna reflekterar med det.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag måste bara få spä på med lite mer OT:
Vad är det för skillnad mellan saxar för högerhänta respektive vänsterhänta?
Jag har alltid trott att en sax är en sax (två eggar som klipper när de möts).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

De är spegelvända (så klart)...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Utformingen på själva öglorna man stoppar in fingrarna i och bladen är spegelvända.
Skriv svar