Köprecension av 40 W Laser från Kina

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
blueint
Kontakt:

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av blueint »

Justera en lins?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Brukar inte finnas så mycket justermån, skulle vara att _byta_ lins i så fall, men det är ju inte så smidigt :)

Ett höj-sänkbart bord borde inte vara så hemskt svårt att bygga :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det finns väl t.o.m som tillval på vissa lasrar, man kan lossa botten och sätta dit en våning till har jag för mig. Det kan ha varit custom dock, CNC-Zone är världens sämsta forum när man letar efter en specifik post som man en gång sett!
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag tycker det här med laser är intressant. Men en värld jag inte är så insatt i, så här kommer några frågor.
Styrkan som lasern ska märka/skära med, ställs den in helt manuellt med potentiometern? Eller driver man den med typ PWM?
Ändrar man arbetshöjd eller fokus beroende på om man märker eller skär? Eller ändrar man bara styrkan på lasern?
Kräver en "Air assist" stort luftflöde? Jag såg att någon av er satt dit en liten PC fläkt men jag har inte sett era andra lösningar när ni använder munstycke. Vad använder ni för pump?
Hur stor kylvattenbehållare är rimligt att använda? Kyler ni vattnet?

En fråga angående kalibrering av lasern.
Om jag förstått rätt så plockar ni bort den "sista" linsen och sätter en vanlig rödpunktslaser där.
Hur gör ni sen? Riktar ni in de två reflektionerna på speglarna så att de ligger i varandra s.a.s.?

Fick ni med någon användarmanual till era maskiner/mjukvaror?

Det blev en del frågor. Beror nog på att jag impuls beställde en maskin förra veckan och nu väntar på att få hem den. :)
dmiller

Inlägg av dmiller »

Cano, kul! jag impulsköpte en idag! hoppas den kommer snart.

http://www.ebay.com/itm/220V-USB-CO2-40 ... 95e&_uhb=1

Om man vill gravera på en rund yta så brukar man installera en "tredje axel".

Antar att dessa billiga maskiner inte är förberedda för det.. Någon som har en lösning?
danielb

Inlägg av danielb »

Angående höj och sänkbart bord så ramlade jag över denna:
http://www.lightobject.com/Power-table- ... -P722.aspx
Har dock ej beställt den, utan blir nog någon form av diy så småningom.
Matningshastighet och styrka(potentiometern), skiljer mellan gravering och skärning. Har 2 olika ikoner i corellaser plugin beroende på uppgift + ändringar av parametrar.
Som air assist har jag en akvariepump kopplad till ett munstycke från en oljekanna, utan blev linsen fort svart av sot och solkig av plastångor samt att nu blir det inga lågor från materialet.
Har nu även provat att köra .dxf från progecad2009 via corellaser plugin i min och som synes här så har jag inte mina speglar 100% rätt ännu, kunde även kört lite saktare därtill.
Har dock problem med plywood, det kolar när man kommer till limskikten och då blir det mer eller mindre stopp, såg eventuellt att om man fuktade plywooden att det skulle gå bättre,har ej provat detta ännu, har ni något tips?
Edit: Medföljande utsugsfläkten "suger", blir en ny, kanske en sådan här: http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-va ... 100-c.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Tack för svaren!

dmiller jag beställde från samma säljare. Just nu hoppas jag att det kommer fram helt och att inget saknas. :pray:
Priset var det inget större fel på.
danielb

Inlägg av danielb »

Verkar vara Li huiyu kort även i era maskiner model: 6c6879m, har ht-xenon i min från samma fabrikant.
Hemsidan är: http://www.3wcad.com/ om ni vill läsa på lite medan ni väntar.
Produktkoden från den vita klisterlappen på kortet matas in i respektive medföljande program samt man väljer korttyp i en rulllist därvid innan man kan köra.
Ps. 6c6879-laser-m2 verkar vara den senaste versionen, bilden på ebay visar en äldre version, kanske värt att kolla upp:
Goggle translate citat från 3wcad:" Nu, starkare och mer stabil M2 moderkort Relä regel M/M1 ... Notera: till M2 moderkort betydande optimering skärande rekommendationer skära jobb främst M/M1 moderkort användare att köpa M2 moderkort uppgradering".
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det skulle troligen vara mycket bättre med ett utsug direkt vid lasern. Tyvärr är det nog ganska knepigt att konstruerar bra.
Skulle också vara bra att ha en "till-luft-fläkt" så att man inte tar så mycket av den varma goa "inneluften" till att vädra ut röken med. Men det blir ganska mycket slöjd det också.

Styrkan på lasern tillsammans med hur fort man sveper avgör hur "hårt" man skär.

Sen kan man givetvis skära flera gånger och låta det svalna mellan. Det är bra för tex plast där man vill "elda upp" plasten i snittet men inte smälta plasten runt omkring så att den rinner ut.

Kör man lasern med för hög hastighet så tappar man steg. Då blir det knas.

En annan bra sak är ett galler att lägga saker på. Eld och rök kan då gå ner i lådan och inte förstöra undersidan på arbetsstycket. Å andra sidan är hålen för stora så tappar man lätt ner små detaljer som man skär ut.
dmiller

Inlägg av dmiller »

Spännande! vekar som att paketet skickats, "Your item is marked as shipped."
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

danielb: Vad är det för skiva du skär i? Vad kostar den och vad är originalstorlek?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Tror jag fick min laser idag. :whoho: UPS lämnade nyss av en stor playwood låda och jag har inget minne av att jag beställt något annat stort.
Jag är hemma för vård av barn så jag får öppna och titta ikväll. Kanske smutsa ner tråden med lite bilder. :)
dmiller

Inlägg av dmiller »

Cano, så man får räkna med en veckas leveranstid?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Ja. Men det kan nog variera. Jag beställde sent på kvällen den 5 feb.
danielb

Inlägg av danielb »

Netrunner: Board a.k.a. masonite 2,7x1220x2440mm 52,95kr på byggmax http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/ ... 1001/board
Billigt och går finfint att skära, gravering av t.ex. skyltar går bra det med,stryker på tunt med lack först så är ev sot lätt att torka av sedan.
Skriv svar