BF20L jordfels problem
BF20L jordfels problem
Jag håller på att bygga om en BF20L till CNC men har problem att jordfelsbrytaren i elcentralen löser ut så fort jag kör spindeln i några sekunder.
Är det någon annan som kör en BF20L på ett eluttag som är kopplat till en jordfelsbrytare.
Är det någon annan som kör en BF20L på ett eluttag som är kopplat till en jordfelsbrytare.
Re: BF20L jordfels problem
Ja, det händer bara med denna fräs, och bara när jag slår på spindeln. Den hinner snurra ca 5 sekunder innan jordfelsbrytaren löser ut.
Det händer även om jag kör motorn utan jord anslutning lös utan att den är i fysksik kontakt med metall så att den inte jordas via höljet.
Då misstänker man styrkortet.
Det händer även om jag kör motorn utan jord anslutning lös utan att den är i fysksik kontakt med metall så att den inte jordas via höljet.
Då misstänker man styrkortet.
Senast redigerad av johe 15 februari 2013, 20:05:10, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 219
- Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
- Ort: BORÅS
Re: BF20L jordfels problem
Det beror antagligen på filtret.
När övertonsmängden ökar när motorströmmen ökar så blir det mera ström i filtret mellan strömmatningen och jord, så hög att jordfelsbrytaren bryter.
När övertonsmängden ökar när motorströmmen ökar så blir det mera ström i filtret mellan strömmatningen och jord, så hög att jordfelsbrytaren bryter.
Re: BF20L jordfels problem
Jag fick något liknande det problemet när ett av kolen tog slut...
Re: BF20L jordfels problem
Tack för svaren, jag har faktiskt provat att koppla ur filtret samma problem. När jag gjorde sista testerna så small kontroller kortet och säkringen i elcentralen utlöste.
Helt utan förvarning, jag rörde dock på hastighets ratten innan jag trycke på start knappen.
Vi närmare inspektion så hade det blivit överslag mellan en trim pot på kontroller kortet och höljet där kontrollern sitter.
Det var bara halva trimpoten kavr på kortet. Gick vidare med mätningen och upptäckte att potetiometern som reglerar hastigheten och är monterad i frontpanelen är trasig.
Det är en 4,7 kohm men det var avbrott mellan yttre stiften, det verkar som ett avbrott när ratten passerar mitten.
Nu är potentiometern och kontroller kortet skickat till återförsäljaren i Tyskland för garanti byte.
Hoppas nu att motorn är ok, så den inte knäcker kontrollern på nytt. Är det någon som har tips hur jag kan test mäta motorn.
Jag har provat en RC startmotor mot axeln och då ger den 100 VDC och ingen spänning mot jord.
Tänkte göra en till test med 220 VDC som motorn är på och mäta strömmen så den inte är onormal.
Finns det någon annan mätning att göra. Vad jag förstår så finns / har det funnits problem med kontroller och eller motor om man söker på dom amerikanska maskinerna G0704.
Helt utan förvarning, jag rörde dock på hastighets ratten innan jag trycke på start knappen.
Vi närmare inspektion så hade det blivit överslag mellan en trim pot på kontroller kortet och höljet där kontrollern sitter.
Det var bara halva trimpoten kavr på kortet. Gick vidare med mätningen och upptäckte att potetiometern som reglerar hastigheten och är monterad i frontpanelen är trasig.
Det är en 4,7 kohm men det var avbrott mellan yttre stiften, det verkar som ett avbrott när ratten passerar mitten.
Nu är potentiometern och kontroller kortet skickat till återförsäljaren i Tyskland för garanti byte.
Hoppas nu att motorn är ok, så den inte knäcker kontrollern på nytt. Är det någon som har tips hur jag kan test mäta motorn.
Jag har provat en RC startmotor mot axeln och då ger den 100 VDC och ingen spänning mot jord.
Tänkte göra en till test med 220 VDC som motorn är på och mäta strömmen så den inte är onormal.
Finns det någon annan mätning att göra. Vad jag förstår så finns / har det funnits problem med kontroller och eller motor om man söker på dom amerikanska maskinerna G0704.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: BF20L jordfels problem
Ny potentiometer och kontroller kort löste problemet. Nu fungerar den perfekt även med inbyggda nätfiltret.