Reglera varvtalet på en 120mm fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rickarddahlstrand

Reglera varvtalet på en 120mm fläkt

Inlägg av rickarddahlstrand »

Hej,

Jag har en 3D-skrivare som jag vill byta fläkt på. Den lilla 40mm låter illa och en ny tyst 120mm är inköpt. Men den stora fläkten kan utan problem kyla den lilla värmen som kontrollkortet genererar utan att snurra på fullt varv och därför är jag lite intresserad av att reducera varvtalet på fläkten och därmed uppnå mitt tysta Nirvana!

Det finns 12v med bra amp men att fixa någon form av PWM-kontroll känns överkurs.

Jag har 3w och 5w motstånd i lite olika grad och när jag räknar lite på saken (12v * 0,22A = 2,64 W = 4,54 Ohm) så kom jag fram till att runt 5 Ohm 3W nog skulle vara lagom så att min fläkt inte snurrar så fort.

Men innan jag sätter igång och löder så tänkte jag att någon snäll själ här kunde ge mig lite feedback på min tilltänkta lösning. Är jag ute och cyklar?

Rickard.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Reglera varvtalet på en 120mm fläkt

Inlägg av prototypen »

nej det tycker jag inte, prova.
Kanske det behövs en kondensator tvärs fläkten om den har en konstig spännings/ström karakterestik.

Protte
rickarddahlstrand

Ja, det är bra tänkt. Vad ska man dra till med här då?
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Senast jag skulle sänka hastigheten på en fläkt så orkade jag inte gå 100 meter bort till mitt förråd. Istället lödde jag loss lite blandade motstånd från närmaste skrotelektronik jag hittade. Sen testade jag mig helt enkelt fram till ett motstånd som gav lagom hastighetsminskning utan att bli alltför hett.
Hade jag räknat på det och tagit en liten promenad hade jag sparat säkert 2 timmars jobb, men det var inte lika roligt. :vissla:

Annars är det här en bra sida: http://www.blackfiveservices.co.uk/fanspeed.shtml

Att dra ner en 12 V fläkt till 7 V brukar funka fint. Sänker man spänningen ytterligare finns risken att den inte orkar starta. Du får prova lite olika spänningar och se hur lågt du kan gå och fortfarande få igång den.
rickarddahlstrand

Fantastiskt. Tack för länken, precis vad jag behöver.

Rickard.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Är det en modern fläkt så är det inga som helst problem att sänka spänningen med bara ett motstånd. Man behöver inte oroa sig för att den ska bete sig konstigt. Eftersom att tillverkare för PC fläktar oftast skickar med en dämpsats bestående enbart av ett motstånd. Och moderna PC fläktar är väldigt förlåtande vad det gäller matning, för dom är gjorda att kunna drivas med PWM, konstiga spänningar och fan och hans moster..
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

"ELECTRICGUY. Det är väl inte så smart att använda en fläkt för att driva en annan fläkt eller?

"Och moderna PC fläktar är väldigt förlåtande vad det gäller matning, för dom är gjorda att kunna drivas med PWM, konstiga spänningar och fan och hans moster.."

:D
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kanske är seriekoppling han avser? :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

:mrgreen:
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

12/0.22 borde bli över 50 Ohm. 5 Ohm funkar men resultat blir fjuttigt.
Transistor + NTC-motstånd är inte alltför komplicerat. Finns att hämta i temp-reglerade fläktar i något skrotat PC nätagg.
rickarddahlstrand

Ja, webbsidan gav mig den tanken också.
Skriv svar