Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
Jag har inte sagt att aluminium är hårdare än stål! Nu får du väl för fan ge dig!
Ja varför är inte skärande verktyg gjorda i aluminium, kanske för att det är rätt jävla mjukt!?
Jag är ingen idiot torts att. Men du får gärna tala om för mig varför trossen på jobbet som är gjort i aluminium sviktar mindre än den i stål? Däremot tål den i stål större belastning.
Min tolkning är blir givetvis att aluminium är styvare, men inte hårdare eller tål högre drag eller va sjutton herrn kan komma på...
Jag sa att jag trodde aluminium var styvare inte att bristningsgränsen var högre, lär dig skilja på det tack.
Nu låter jag krille hålla i sin tråd istället så kan ju du PMa mig om du nu har lust att diskutera hur långt det är till månen också!
Ja varför är inte skärande verktyg gjorda i aluminium, kanske för att det är rätt jävla mjukt!?
Jag är ingen idiot torts att. Men du får gärna tala om för mig varför trossen på jobbet som är gjort i aluminium sviktar mindre än den i stål? Däremot tål den i stål större belastning.
Min tolkning är blir givetvis att aluminium är styvare, men inte hårdare eller tål högre drag eller va sjutton herrn kan komma på...
Jag sa att jag trodde aluminium var styvare inte att bristningsgränsen var högre, lär dig skilja på det tack.
Nu låter jag krille hålla i sin tråd istället så kan ju du PMa mig om du nu har lust att diskutera hur långt det är till månen också!
Re: Krille356 bygger CNC
Såja, lugn och fin nu..
trossen på jobbet som är gjort i aluminium sviktar mindre än den i stål?
Stål väger väl en del mer än aluminium, eller hur?
Man kan bara se vad som skrivs på ett forum inte hur folk är, fungerar, tänker eller något sådant och då blir också svaren i förhållande till det.
trossen på jobbet som är gjort i aluminium sviktar mindre än den i stål?
Stål väger väl en del mer än aluminium, eller hur?
Man kan bara se vad som skrivs på ett forum inte hur folk är, fungerar, tänker eller något sådant och då blir också svaren i förhållande till det.
Re: Krille356 bygger CNC
Elasticitetsmodulen är ett mått på just styvheten... För hårdhet kolla på brinell, vickers och rockwell.
Re: Krille356 bygger CNC
Bra förslagX-IL skrev:Skulle det gå att anpassa en sån här? http://www.ebay.com/itm/HAND-PNEUMATIC- ... 43b80f2844krille356 skrev:
Är det förresten någon som vet om det finns alternativ till Biax?
Finns det någon svensk firma som säljer elektriska skavmaskiner eller är egen import av en Biax ända alternativet om man skulle vilja ha en riktig maskin?

Den är väldigt lik denna:
Re: Krille356 bygger CNC
Följer denna tråd med förtjusning!
Kanske denna skulle kunna vara ett alternativ? https://www.youtube.com/watch?v=AMX8Y2CO1pk
Har använt en liknande för annat ändamål men jag tror den har ganska kort slaglängd.
Problemet kanske blir att få fast skrapverktyget men du verkar ha lösningar på det mesta!
Kanske denna skulle kunna vara ett alternativ? https://www.youtube.com/watch?v=AMX8Y2CO1pk
Har använt en liknande för annat ändamål men jag tror den har ganska kort slaglängd.
Problemet kanske blir att få fast skrapverktyget men du verkar ha lösningar på det mesta!
Re: Krille356 bygger CNC
Skulle nog kunna fungera som ett mellansteg efter tigersågen innan man börjar skava för hand.
Re: Krille356 bygger CNC
En närbild på hur det ser ut när man just färgat in.
Gav mig på att försöka få en uppskattning om hur pass plant det är nu efter ca 8 - 10 timmars skavning.
Nollar klockan som visar 0.001 mm/div åt ena hållet och snurrar sen 180 grader med basen på samma ställe. Har förr mig att det var ca 200mm mellan mätspetspetsen och centrum på foten.
Slår alltså ca 0.006 mm över 400mm på just detta stället
Flyttar jag klockan över hela längden och försöker räkna på den totala avvikelsen så ligger jag inom 0,010 mm över hela längden. Det är dock ganska svårt att mäta på detta sättet då stativet till klockan är lite som gummi vid så här små mått fastän det är ett väldigt bra stativ.
Jag tror att jag kan få det lite bättre än så här, borde kunna komma ner till 0,006 mm över hela längden då det är toleransen på min skavlinjal. Kommer att försöka skava in dessa så bra jag kan då jag ska ha dem som referens när jag mäter in maskinen.
Sen bör man ju fråga sig hur bra toleranser man behöver skava in själva maskinen till, det är ju ingen mening att referensytorna är väldigt mycket bättre än övriga komponenter.
Nästa yta tänkte jag testa att snabba upp processen genom att börja med att grovskava med vinkelslip.
Det är dessutom en fördel att få bort en del av märkena från planfräsningen då skavstålet gärna "hugger" lite i dem.
Invigning av min nya vinkelslip
Går typ 100% bättre än min gamla, för att inte tala om hur mycket tystare.
Rätt kolt med genomskinlig slipskiva
Första infärgningen.
Något varv senare.
Nu börjar det likna något. Gäller att inte ta för mycket på kanterna med vinkelslipen, det är en bra hjälp med den "genomskinliga" slipskivan i och med att man ser var man tar på skivan.
Jobbar med vinkelslipen tills jag har färg över hela längden.
Gäller nog att inte köra vinkelslip för länge än om det är mycket bekvämare än tigersåg och skavstål.
Man tar väldigt lätt bort för mycket material och det kommer man i så fall få lida för senare.
Bytte till tigersågen här.
Tid att byta till manuellt skavstål.
Funderar man på att ge sig på att handskava ska man vara beredd på att det är fysiskt jobbigt
Går kanske lättare när man får bättre teknik, man spänner magmusklerna och armarna för att hålla i mot tigersåg eller skavstål. Kanske inte så jobbigt i en timme eller två men står man och skavar i ett sträck en hel dag så är man rätt slut sen.
Beror förmodligen också på om man är kontorsråtta till vardags eller om man uträttar något "riktigt" arbete
Gav mig på att försöka få en uppskattning om hur pass plant det är nu efter ca 8 - 10 timmars skavning.
Nollar klockan som visar 0.001 mm/div åt ena hållet och snurrar sen 180 grader med basen på samma ställe. Har förr mig att det var ca 200mm mellan mätspetspetsen och centrum på foten.
Slår alltså ca 0.006 mm över 400mm på just detta stället

Flyttar jag klockan över hela längden och försöker räkna på den totala avvikelsen så ligger jag inom 0,010 mm över hela längden. Det är dock ganska svårt att mäta på detta sättet då stativet till klockan är lite som gummi vid så här små mått fastän det är ett väldigt bra stativ.
Jag tror att jag kan få det lite bättre än så här, borde kunna komma ner till 0,006 mm över hela längden då det är toleransen på min skavlinjal. Kommer att försöka skava in dessa så bra jag kan då jag ska ha dem som referens när jag mäter in maskinen.
Sen bör man ju fråga sig hur bra toleranser man behöver skava in själva maskinen till, det är ju ingen mening att referensytorna är väldigt mycket bättre än övriga komponenter.
Nästa yta tänkte jag testa att snabba upp processen genom att börja med att grovskava med vinkelslip.
Det är dessutom en fördel att få bort en del av märkena från planfräsningen då skavstålet gärna "hugger" lite i dem.
Invigning av min nya vinkelslip

Går typ 100% bättre än min gamla, för att inte tala om hur mycket tystare.
Rätt kolt med genomskinlig slipskiva

Första infärgningen.
Något varv senare.
Nu börjar det likna något. Gäller att inte ta för mycket på kanterna med vinkelslipen, det är en bra hjälp med den "genomskinliga" slipskivan i och med att man ser var man tar på skivan.
Jobbar med vinkelslipen tills jag har färg över hela längden.
Gäller nog att inte köra vinkelslip för länge än om det är mycket bekvämare än tigersåg och skavstål.
Man tar väldigt lätt bort för mycket material och det kommer man i så fall få lida för senare.
Bytte till tigersågen här.
Tid att byta till manuellt skavstål.
Funderar man på att ge sig på att handskava ska man vara beredd på att det är fysiskt jobbigt

Går kanske lättare när man får bättre teknik, man spänner magmusklerna och armarna för att hålla i mot tigersåg eller skavstål. Kanske inte så jobbigt i en timme eller två men står man och skavar i ett sträck en hel dag så är man rätt slut sen.
Beror förmodligen också på om man är kontorsråtta till vardags eller om man uträttar något "riktigt" arbete

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
- Inlägg: 1873
- Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
- Ort: Reftele
Re: Krille356 bygger CNC
Jag har aldrig sett denna metod innan. Vad har den för fördel om man jämför med planslipning? eller varför väljer man denna metod när man gör detta?
Re: Krille356 bygger CNC
"Skavning" är en gammal och beprövad metod. Som fungerar lika bra idag som för hundra år sedan. Förutom att man vid skaving tar bort topparna på en yta får man på köpet också en "grop". En grop som tjänar som smörjmedels reservoar. Denna grop hjälper därvidlag väsentligt till att minimera friktionen. Att planslipa en yta aldrig så bra ger inte per automatik dessa fördelar. Man kan se på exempelvis Kina import att man försöker visuellt efterlikna skavning. I ett syfte att få en kvalitetsstämpel. Man känner igen en fuskskavning på dess symetriska mönster. Riktig handskavning är inte symetrisk.
Re: Krille356 bygger CNC
Hade det inte fungerat att först planslipat ytan och sedan gjort den mycket jämn med sandpapper där man sedan, om man man behövt, gjort ett tunt spår i mitten som smörjmedels reservoar?
Med sandpapper menar jag då inte en kloss man drar på ytan utan man hade dragit hela delen över ett sandpapper som i sin tur legat på ett stabilt plant underlag.
Med sandpapper menar jag då inte en kloss man drar på ytan utan man hade dragit hela delen över ett sandpapper som i sin tur legat på ett stabilt plant underlag.
Re: Krille356 bygger CNC
"Ytan" Bestod kanske av gejdarna på en stor svarv stationärt placerad i en verkstad. Inte så lätt att spänna upp i en slipmaskin. Förr, och eventuellt även nu (vad vet jag) kallade man på en "skavare" en gubbe i en utdöende yrkesgrupp som fixade problemet där det var. Jag tycker att det är intressant och "nymodernt" att Krille tar upp denna teknik som en praktisk lösning även för oss gör det självare.
Re: Krille356 bygger CNC
Så det är huvudsaligen storleksbetydelsen som avgör, då kan jag förstå.
Re: Krille356 bygger CNC
Man gör i och för sig ofta skavning när det är svårt att flytta objektet. Men en intressant följdfråga är ju. Om det förr funkade att skava in två glidytor mot varandra med god noggranhet på gamla maskiner. Varför skulle det då inte fungera för oss som bygger hemma. Under förutsättning att vi tar till oss och lär av, även gammla metoder.
Re: Krille356 bygger CNC
Visst är det så, kan dom kan vi så att säga och blir resultatet bra så är det absolut en given sak.
Re: Krille356 bygger CNC
Jag läste nånstans att man ibland skaver just planslipade delar för att få oljan att stanna kvar. Så då är alltså skavningen till för att "förstöra" ytan istället.