Skall göra lite större serier med kort för mitt lite större pågående projekt för trådlös husövervakning och då tänkte jag att en "flödaomugn" vore bra att ha.
Sagt och gjort..sprang till närmaste loppis för att leta lämpligt offer/objekt för modifiering. Har ju sett många som använder vanliga hushållsugnar av lite mindre karaktär. Hittade inget vettigt till att börja med men sedan föll ögonen på en bakmaskin för 60:-....blir nog bra tänkte jag och slog till!
När jag kom hem sa frugan...vi har ju redean en sån i källaren...varför tog du inte den!!! Visade sig att den gamla vi redan hade var bättre lämpad (tror jag) samt att den jag köpt faktiskt funkade lysande att baka bröd i(tro det eller ej) till skillnad från vår gamlöa Jula-maskin..
Det om det ...tanken är följande:
Modda ugn så man får en platt yta i mitten.
Montera in en PT-100 givare.
Göra kort med PT-100 förstärkningsom kopplas till arduino kort som även sköter styrning av SSR (Solid state relay)
Göra styrningsmjukvara (all styrning kommer att finnas i PC)
Status är väl att PT-100 + arduino är klart.
Mjukvaran är i princip klar....återstår är den mekaniska destruktionen av själva maskinen
Mina stora frågetecken är...
Är effekten tillräcklig (600W) för att få normal tempåeraturökning enligt JDEC (3deg C/s).
Nedkylning...hur snabbt sjunker temp. när elementet stängs av...behövs fläkt?
offret ser ut såhär:

Mjukvaran som det ser ut nu...ingen Riktig profil inlagd än...bara test (ursäkta stor bild)

Finns det fler (eller rättare sagt...hur många) som har gjort liknande projekt och vad tror ni om mina frågor?