Hur försiktig bör man vara?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LillaJag

Hur försiktig bör man vara?

Inlägg av LillaJag »

Jag hittade lite småsaker när jag tittade i soprummet senast, och precis när jag höll på att öppna en av dem lade jag märke till den här läskiga varningsskylten:
IMAG0333.jpg
Först tänkte jag att jag skulle strunta i det och anta att det bara handlar om när den är inkopplad, men sedan kom jag på hur hemskt det skulle vara om jag faktiskt skulle göra fel och dö när jag bara är 17 år. I mitt rum och av en gammal sak från soprummet dessutom. Vilken skam min familj skulle känna.

Hur brukar det vara med kondensatorer och dylikt? Hur försiktig bör man vara?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Hur försiktig bör man vara?

Inlägg av ElectricMan »

Vad är det för pryl?
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

En del av en skrivare, tror jag. Lite svårt att avgöra eftersom personen inte slängde hela prylen.

Edit: "GCB Shredmaster" står det på framsidan. Det är ingen skrivare, den strimlar papper.
Senast redigerad av LillaJag 7 februari 2013, 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog extremt ovanligt att det finns kvar farliga spänningar efter att den varit utan nätspänning en stund. Stora varnignslappar är det däremot vanligt att det finns.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Sådana grejer är som regel ingen fara, bara det att man kan få en rätt rejäl stöt av tex HS matningen till TV apparater och liknande men det är inte dödligt för en frisk person (dvs om man inte lider av vissa typer av hjärtfel eller liknande). Edit, högspänningskablen från flyback transformatorn samt några större kondensatorer.
En Micro innehåller även den en mycket kraftig kondensator som kan ge rätt obehagliga urladdningar men jag tror inte den är dödligt för en frisk person om man inte tex har problem med hjärtat eller liknande.
Den laddar dock ur på ett par dagar.
(bildröret kan ta litet längre tid men detta håller hög spänning och låg ström varför det normalt inte är farligt men kan vara väldigt obehagligt efter en vecka är det som regel garanterat urladdat)

Däremot skall man läsa mer exakt vad det står om det gäller saker som tex gammal laboratorie, sjukhus eller industriutrustning med hänseende på eventuella farliga beståndsdelar (giftiga ämnen etc).

Edit, rättat stavfel
Det tar några dagar för ett stort bildrör att ladda ur men det är som sagt inte dödligt.
Kondensatorer och annat i vanlig utrustning för hemmabruk laddar som regel ur på några timmar eller någon dag.
Även om olyckan är framme så leder det normalt sett, om apparaten är urkopplad, endast till obehag.
Men man får vara observant på att man inte kan skada sig av plötsliga okontrollerade kroppsrörelser och liknande.

edit sagt med reservation för att det går runt i min skalle just nu...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag är tveksam till att det är någon farlig spänning kvar i den där. Troligen går motorn på nätspänning och då behövs inte mycket till nätdel heller.
Det farligaste är om du har den inkopplad och råkar köra igång den när du har fingrarna mellan valsarna...
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Det är nog ingen större fara om man bara beter sig försiktigt och vet vad man gör.
Att mecka med den oinkopplad är ju ingen fara, eventuella laddningar i kondingar
har säkert redan försvunnit och skulle dom finnas så dör man knappast av det ändå,
bara lite obehagligt - tror de flesta på detta forum testat den saken :lol:

Måste bara kommentera dina ord om eventuell tidigarelagd hädanfärd också:

Visst vore det himla tråkigt om du (eller någon annan för den delen) gick bort pga
elchock vid labbande - men att det skulle vara en SKAM för familjen, nej vet du vad!
Att någon förolyckas vid vetenskapliga/tekniska studier vore inget att skämmas över!
Det finns säkert en miljon mer skämsiga sätt att trilla av pinn 8)
Senast redigerad av Humulus 7 februari 2013, 21:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Eller slipsen :badgrin:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har en känsla av att LillaJag inte bär slips.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

I dessa HBTQ tider ska man akta sig för att dra slipsslutsatser.... :badgrin:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Alla med hals kan bära slips nuförtiden...
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Ovanligt med folk utan hals iofs...kanske finns, man vet alldrig.
Minns att på 80-talet var det inne ett tag med slips på tjejer!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tror också det är ofarligt att öppna...

OT: Var nog rätt så många som saknade efter Giljotin:en uppfanns.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Mizzarrogh skrev:Sådana grejer är som regel ingen fara, bara det att man kan få en rätt rejäl stöt av tex HS matningen till TV apparater och liknande men det är inte dödligt för en frisk person (dvs om man inte lider av vissa typer av hjärtfel eller liknande). Edit, högspänningskablen från flyback transformatorn samt några större kondensatorer.
En Micro innehåller även den en mycket kraftig kondensator som kan ge rätt obehagliga urladdningar men jag tror inte den är dödligt för en frisk person om man inte tex har problem med hjärtat eller liknande.
Den laddar dock ur på ett par dagar.
(bildröret kan ta litet längre tid men detta håller hög spänning och låg ström varför det normalt inte är farligt men kan vara väldigt obehagligt efter en vecka är det som regel garanterat urladdat)

Däremot skall man läsa mer exakt vad det står om det gäller saker som tex gammal laboratorie, sjukhus eller industriutrustning med hänseende på eventuella farliga beståndsdelar (giftiga ämnen etc).

Edit, rättat stavfel
Det tar några dagar för ett stort bildrör att ladda ur men det är som sagt inte dödligt.
Kondensatorer och annat i vanlig utrustning för hemmabruk laddar som regel ur på några timmar eller någon dag.
Även om olyckan är framme så leder det normalt sett, om apparaten är urkopplad, endast till obehag.
Men man får vara observant på att man inte kan skada sig av plötsliga okontrollerade kroppsrörelser och liknande.

edit sagt med reservation för att det går runt i min skalle just nu...
Jag har hört att det kan finnas laddning kvar i bildrör i flera år och att man alltid bör ladda ur dem, men det är mer livsfarligt om själva röret imploderar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det skall du nog ta med en nypa salt.

Ett bildrör agerar kondensator till HV späningen men denna skall inte vara farlig och detta kortsluts dessutom normalt av en stor spole i tvn varje gång man stänger av den. HV trafon i sig tror jag inte heller är farlig då strömmen säkerligen ligger under gränsvärdet för hjärtstillestånd även om spänningen är mycket hög men det kan nog fan kännas rätt bra. Däremot finns det säkert kondensatorer i nätdelen i TVn som kan ha en farlig laddning kombinerad med 400V och de kan kan absolut vara farliga, men sådana laddas ut rätt så snabbt men man skall ändå alltid kolla upp att så är fallet innan man pillar på något i en TV.

Imploderad bildskärm så kommer en del glas att flyga omkring men inte så mycket eftersom allt vill in i bildröret då det ju är ett vakuum där och luften strömmar till utifrån. Det glas som ändå åker ut måste man stå rätt nära för att det skall ge skärskador, men att det skulle ta livet av en är överdrivet.
Skriv svar