Insatser för tillverkning av egna potentiometer-rattar
Insatser för tillverkning av egna potentiometer-rattar
Jag har sökt efter någon typ av insats som passar på nedanstående typ av potentiometer.
Tanken är alltså att man exempelvis svarvar sin ratt i valfritt material och sedan limmar/gjuter/slår fast insatsen så att ratten får det rätta fästet. Någon som sett något sådant?
Annars, hur gör man bäst för att tillverka en ratt som passar? (Man kan ju så klart använda sig av ett "vanligt" borrat hål och låsskruv, men om man vill slippa det.)
Tanken är alltså att man exempelvis svarvar sin ratt i valfritt material och sedan limmar/gjuter/slår fast insatsen så att ratten får det rätta fästet. Någon som sett något sådant?
Annars, hur gör man bäst för att tillverka en ratt som passar? (Man kan ju så klart använda sig av ett "vanligt" borrat hål och låsskruv, men om man vill slippa det.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Re: Insatser för tillverkning av egna potentiometer-rattar
Fans det inte mässingsinsatser till tex Elmarattarna?
Annars tror jag det räcker med en rörhylsa eller svarvat hål och en stoppskruv från järnhandeln, det borde bli lagom diskret om man kan lägga hylsan bakom chassit och placera skruven där så skämmer den inte tex en fin svarvad ratt. Stoppskruven monterar du i ett sidoborrat hål som du gängar i lämplig diameter. (har du inte grejer själv att gänga kan du få låna av mig om du är försiktig, skruvar finns i lösvikt hos arns eller swedol, det är de små cylinderformade utan skalle så de inte bygger på utsidan, de har dessutom konisk spets som låser fast axeln det blir visserligen ett märke i axeln där man drar åt skruven men den går ju att låsa med loctite eller något vid behov men brukar sitta bra ändå för sådanthär).
Annars tror jag det räcker med en rörhylsa eller svarvat hål och en stoppskruv från järnhandeln, det borde bli lagom diskret om man kan lägga hylsan bakom chassit och placera skruven där så skämmer den inte tex en fin svarvad ratt. Stoppskruven monterar du i ett sidoborrat hål som du gängar i lämplig diameter. (har du inte grejer själv att gänga kan du få låna av mig om du är försiktig, skruvar finns i lösvikt hos arns eller swedol, det är de små cylinderformade utan skalle så de inte bygger på utsidan, de har dessutom konisk spets som låser fast axeln det blir visserligen ett märke i axeln där man drar åt skruven men den går ju att låsa med loctite eller något vid behov men brukar sitta bra ändå för sådanthär).

- Mizzarrogh
Såg nu att du redan skrivit det, tror jag har några elmarattar extra men de är ju inte vidare vackra för sådanthär kanske. 
Edit, Elmarattarna har ett slags primitiv spindelfattning av mässing som klämmer fast.

Edit, Elmarattarna har ett slags primitiv spindelfattning av mässing som klämmer fast.
Klurat lite på om man skulle kunna ta en annan ratt och få ur "kärnan".
Gängverktyg har jag, men tack för erbjudandet!
Gängverktyg har jag, men tack för erbjudandet!
- Mizzarrogh
Undras om inte belganet hade lösa elmainsatser förut? om de har kvar i lager kanske det går att gänga in dem i något annat.
(nackdelen med elmainsatserna i detta sammanhang dock är att man justerar dem med en skruv på framsidan på originalrattarna går det ju att knäppa av locket men misstänker det kan bli fult på en egen ratt i metall.)

(nackdelen med elmainsatserna i detta sammanhang dock är att man justerar dem med en skruv på framsidan på originalrattarna går det ju att knäppa av locket men misstänker det kan bli fult på en egen ratt i metall.)
Kanske inget realistiskt men går det inte
gjuta rattar i gips?
gjuta rattar i gips?
Har faktiskt tänkt att testa med cernitlera (som härdas i kokande vatten eller ugnen) Tror jag ska göra ett test ikväll redan.
- Mizzarrogh
Cernitlera?
Fast jag tror det blir litet för lätt känsla men, varför inte...
Oblivion har ju slöjdat ett lerchassi till ett rörbygge för länge sedan blev rätt fräckt tyckte jag.
Fast jag tror det blir litet för lätt känsla men, varför inte...

Oblivion har ju slöjdat ett lerchassi till ett rörbygge för länge sedan blev rätt fräckt tyckte jag.
Räcker det inte med ett runt hål i någon lämplig plast som man kan pressa fast på axeln?
Håller med ovanstående.
Jag tycker dom nyper i utav helvete dom där.
Helt vanligt hål och vidga försiktigt pottens spårning med flatmejsel så den fjädrar ut lite, borde räcka fint.
Jag tycker dom nyper i utav helvete dom där.
Helt vanligt hål och vidga försiktigt pottens spårning med flatmejsel så den fjädrar ut lite, borde räcka fint.
Såg ett projekt där det behövdes snygga rattar. http://fedev.blogspot.se/
Så de var designade i Blender http://www.blender.org/
och sedan skickades designen till Shapeways http://www.shapeways.com/
Kanske finns något liknande Shapeways på hemmaplan?
Så de var designade i Blender http://www.blender.org/
och sedan skickades designen till Shapeways http://www.shapeways.com/
Kanske finns något liknande Shapeways på hemmaplan?
- Mizzarrogh
Om du vill använda hyfsat mjukt material i ratten och sätter i en liten kil i springan på så sätt att den trycks in och vidgar klykan när ratten är på plats lär den sitta som själva berget sedan om materialet i ratten tål det dvs... 

Annars kan du ta kapsyler till typ Zingo och fylla i med epoxy.
@Mizzarrogh: Du är så våldsam ...
@4kTRB: Snyggt .... NOT!

@4kTRB: Snyggt .... NOT!