funderar på om det finns nån form av sensor som käner av om det skickas radar-vågor mot sig.
Hade ju då tänkt om det går att upptäcka dessa gömda fortkörningskameror lite lättare
är dock inte säker på om det är radar eller vad dom nu använder...
4. Inget ont menat, men skulle tro att inte klarar av att bygga en om du inte vet vad du skall ha för "sensor". Det är en radiomottagare på en viss frekvens du skall ha.
5. Vill du köra överhastighet, köp en MC, fartkamerorna tar ju bara bilder framifrån, och på en mc behöver du ingen plåt där framme.
6. Dock är det hela till ingen nytta, för när radarvarnaren börjar pipa är bilden på dig redan tagen.
lagligt hit å lagligt dit..
verka inte moraltanter nu, skulle förvåna mig om alla här är helt laglydliga.
men aja, den frekvensen man ska ha på är alltså svår å ta reda på eller?
Ett tips:
Det går att göra en scanner som letar rätt på frekvenserna som används av kamerorna. Problemet är bara att polisen använder scanners för att leta efter "din" scanner. Jag vet inte hur vanligt det är i Sverige, men i andra länder är det så gott som standard att polisen gör så.
Eftersom polisen ständigt förbättrar och byter teknik och frekvenser, så kan en "radar-scanner" bli oanvändbar efter ett tag. Eftersom de flesta fartkamera-skåpen är tomma så skulle man nog inte ha så värst nytta av en sån här apparat särskillt många gånger.
v-g skrev:Vad jag hört så mäter de en bit innan de fotar så man kan ju hinna grisnita.
Vad skulle det hjälpa? Om de redan mätt har de ju redan fått reda på din hastighet, fotot använder de ju bara för att identifiera dig (eller snarare bilen).
Kolla: Länk
Edit, laggt till citat från länkad sida.
Du kanske redan vet var fartkamerorna står, du kanske till och med kör förbi dem varje dag till jobbet. Men så plötsligt händer det... telefonen ringer... du vill förbi den där stinkande lastbilen... bråk i baksätet... du kollar mer på vägen än på hastighetsmätaren. Och några veckor senare så kommer en stor fet böteslapp i brevlådan. Det är ju så onödigt! Med ActiveGPS hade du sluppit böter.
Senast redigerad av lgrfbs 30 november 2005, 00:04:59, redigerad totalt 1 gång.
Xyzzy skrev:Vad skulle det hjälpa? Om de redan mätt har de ju redan fått reda på din hastighet, fotot använder de ju bara för att identifiera dig (eller snarare bilen).
Radarn måste väl kontinuerligt skicka lite signaler för att se om det kommer någon bil alls eller ligger det slinga? Mao du har ett område där den bara "detekterar" bilen för att sedan mäta den.
Kul att veta sånt bara själv kör jag faktist lagligt mest hela tiden numera.
Jo, naturligtvis, men det har ingenting med att den tar bilder utan borde snarare vara något i stil med att sänka farten när man hör radarsignalen och då får be en stilla bön om att det var i tid.
Kanske kan man bygga en liten plåt-bytare med en knapp tryckning?
Som i Taxi filmen. Man trycker på en knapp och vips kommer en ny plåt. De kan ta bild på din bil+plåt men någon matching kommer de inte att hitta => du är grön!
EDIT: Bara polisen inte är i närheten och scannar framifrån
JimmyAndersson skrev:Ett tips:
Det går att göra en scanner som letar rätt på frekvenserna som används av kamerorna. Problemet är bara att polisen använder scanners för att leta efter "din" scanner. Jag vet inte hur vanligt det är i Sverige, men i andra länder är det så gott som standard att polisen gör så.