Angående L298

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Angående L298

Inlägg av Adis »

Har kört igång fagges L298 drivning för stegmotor som ja fick för ett tag sedan.

Jag körde igång det, det verkade fungera, motorn stog stadigt. Men eftersom jag hade några kablar liggandes på Rs1 och Rs2 så börja det ryka från kablarna. Var in i databladet och läste.

Rs1 och Rs2 =0,5Ohm, det har jag.
Spänningen över dessa är max 2V.

2/0,5= 4A
Eftersom det ligger tvp resistorer parallelt med varandra för varje Vsens så blir det 8A.
Varje resistor ska då klara:
2*4=8W. Låter helt otroligt :roll:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vad är det för kablar du har liggandes???.

Rs1 & Rs2 ska ha värdet 1ohm, vilket blir 0,5Ohm när dom ligger parrarellkopplade.
Drivkretsen pallar ju max 2A. Så när det flyter 2A genom resistorerna så blir spänningsfallet 1V. & då ska ju Vref sjusteras till maximalt 1V, så att kretsen stryper när detta värde har uppnåtts!.

Altså det kommer maximalt att flyta 1W genom "vardera resistor", men i & med att det är bara små korta strömmspikar, så klarar dessa 1W resistorer medeleffekten utan problem!.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

bara vanliga kablar med tjock isolering, det börja ryka från isoleringen eftersom resistorerna vart så jäääävla varma. Men som du sa 0,5 var så blir det 1ohm parallelt. Jag undrar verkligen varför dom blir så heta :roll: Skulle dom stå på i 10sek så skulle dom brinna upp 100%.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

1ohm vardera blir 0,5ohm parallelt :wink:
Jaha.. Det låter som att antingen har shopperoscilatorn stannat eller så är det kortis i L298an.
Har du provat att köra kretsen utan motor & kollat att oscilatorn snurrar?. Har du dubbelkollat referensspänningen, så den värkligen inte överstiger 1V ?.
Ett tips är ju att sätta referensspänningen väldigt lågt till & början med, så man kan kolla att allt funkar innan man fläskar på.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det var nog kortis i L298an som du sa. Jag satte på kretsen igen. Skulle mäte över resistorn, 1,32V fick ja upp och mer fick ja inte se för då brann båda, L297&L298. Fått ont i magen av lukten :(
Dom banor som var utsatta av stömmar är ben 4 (Vs) och ben 5 (input1) på L298 av någon anledning. Tror ja ska rita om kortet och få det mer luftigt, tjokare banor osv...

BTW, har du kvar filen för Multisim?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men det hjälper ju inte hur tjocka banor du än sätter dit eftersom det är felnågonstans... Denna layouten funkar perfekt för mig & ingenting blir varmt!.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jodå den funkar säkert utmärkt. Håller p nu att finslipa kortet, bättre anslutningspunkter osv... För detta kort jag har nu ser förjävlig ut i lödningarna. Aja, hör av mig igen när nya saker har kommit så får vi se om det blir problem då igen :)
Skriv svar