Vad behöver tillverkaren av kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr M

Vad behöver tillverkaren av kretskort?

Inlägg av Mr M »

Vad behöver tillverkaren av kretskort? Det jag tänkte på var att måste jag tillhandahålla en fil med koordinater och vinkel för varje komponent, eller kan de beräkna detta ur gerberfilerna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad behöver tillverkaren av kretskort?

Inlägg av TomasL »

Om du menar ett företag som skall montera komponenterna på mönsterkortet, så behöver de en P&P-fil, vilket din programvara skall kunna generera.
De behöver få reda på komponentbeteckning, typ, värde mm, koordinater, vinkel osv.
Allt detta ingår i P&P filen.
De kan inte hämta nånting ur gerberfilerna, då de bara beskriver mönsterkortet, dvs var plottern skall belysa filmen, och hur den skall belysas. (gerber är som postscript, ungefär)
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag bifogar alltid en BOM (bill of materials) i Excel-format med alla tänkbara parametrar som komponentbeteckning, kapsel, tolerans, effekttålighet mm.
Allt det där hamnar inte alltid i pick and place-filen nämligen.
Mr M

Inlägg av Mr M »

Men hur vet de var origo ligger i mina footprints så att pick and place maskinen förstår så det inte blir en offset?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

På layouten lägger du in tre fyra paddar som maskinen styr placeringen med. Sitter kortet lite snett så mäter pick and place felet och kompenserar för detta.

Mönstret är väldigt måttriktigt ner på tusendels millimetern medan ytterkonturen kan vara en tiondel fel så därför petar man ett och annat passmärke.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mr M var håller du till nånstans?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Spazze skrev:Jag bifogar alltid en BOM (bill of materials) i Excel-format med alla tänkbara parametrar som komponentbeteckning, kapsel, tolerans, effekttålighet mm.
Allt det där hamnar inte alltid i pick and place-filen nämligen.
Förvisso är det så, i p&p filen finns inte den extra informationen, tyvärr, kapsel, oftast, men inte kapselns dimensioner, vilket kan variera, speciellt höjden.
En konding, säg 0805 kan ju variera i höjd från typ 0,5mm till 1,5mm eller så, beroende på tillverkare, kapacitans, spänningstålighet mm.
Naturligtvis är detta synnerligen viktigt, då det bestämmer monteringshöjd, centreringshöjd mm.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men Tomas, en del måste man väl få för de 2500 spänn jag betalar i startkostnad. Jag tror att ytmonterarn har större erfarenhet att sätta rätt höjd på prylarna.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men det förutsätter ju att man vet komponenttjockleken, men, nu är väl iofs feedrarna redan programmerade med rätt komponentstorlek, så det är väl bara aktuellt om man specificerar sådant de inte har som standard.
Dock, är det bättre med för mycket information än för lite.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Enklaste svaret är för TS att höra sig med den som ska göra jobbet vad de vill ha för underlag. Varför jiddra omkring med gör si gör så, skärpning nu gubbar :mrgreen:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det finns ingen legotillverkare som kräver att du skall
ange komponenthöjden för att anpassa till ytmonteringsmaskinen.
Det finns hundratals olika maskiner och alla har olika system.

Likså skulle jag inte bry mig om vad en kund anger för komponenthöjd på en
kondensator. Skall jag montera den så får jag mäta, lägga in den oavsett
vad kunden angivit

m.a.o gör inte saker mer komplicerade än vad de är

Swech
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ju mera information man som kund kan ämna desto mindre timmar måste legotillverkaren lägga ned på att bereda jobbet = lägre kostnad för att låta dom producera kort.
Men om man som konsult fakturerar en kund 1000:-/h för jobb och legotillverkaren bara tar 350:-/h så är det billigare för min kund att legotillverkaren gör jobbet :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Mr M skrev:Men hur vet de var origo ligger i mina footprints så att pick and place maskinen förstår så det inte blir en offset?
Det är inte helautomatiskt.
Man lägger in placeringslistan i P&P-maskinen, sedan görs en manuell kontroll av varje komponent så att den verkligen placeras rätt.
Det tar inte många minuter eftersom operatören ser detta på bild - maskinen har ju en kamera som fokuserar på de valda punkterna.
Saker som operatören är uppmärksam på (och som ofta blir fel annars) är t.ex. att dioder och kondensatorer är vända åt rätt håll.

Oftast har man alltid origo i mitten av komponenten, men vissa envisas med att sätta origo på pinne nr 1. Jag vet inte exakt hur detta hanteras annat än att man inspekterar okulärt och justerar manuellt i p&P-maskinen.
Skriv svar