Funderingar angående metalldetektorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Baalzamon

Funderingar angående metalldetektorer

Inlägg av Baalzamon »

Sitter och funderar över kretslayouten till en metalldetektor av enklaste variant som jag hittade på nätet. Q3 och allt till höger är väll bara ljudförstärkning antar jag. Det som jag funderar över är om oscillatorerna runt Q1 och Q2 arbetar helt och hållet ensamma, eller om det blir någon sorts överkoppling mellan dom genom de två resistorerna som går till basen på Q3? Anledningen till att jag funderar är att jag eventuellt vill byta ut referensoscillatorn runt Q2 mot något modernare och stabilare. Jag vet inte om jag riktigt vill lita på den hemmagjorda justerspolen, utan hade hellre byggt något runt en IC, som tex. MAX038. Då kan jag ställa frekvensen med en potentiometer i stället.
Sedan funderar jag på hur variationer i matningsspänningen påverkar frekvensen på en oscillator av den typen som dom använder här? Batteriet tar ju gradvis slut, men följer frekvensen med då? Stiger eller sjunker i såna fall?
Sedan är ju megnetfält ett intressant fenomen. Hur funkar det om man ökar antalet varv på sökspolen? Jag vill ha det till att det blir svårare att upptäcka små metallföremål, men att man når djupare ner i marken? Samma sak då om man ökar storleken på spolen, eller höjer matningsspänningen. Tänker jag fel?

Sidan med hela projektet: http://home.clara.net/saxons/bfo.htm

Coil A är alltså den stora detektorspolen, och Coil B är en justerbar referensspole. Alla detaljer finns på länken ovan.

Bild