Funderingar kring vibrationer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Nä mobiltelefon skrev jag bara för att det var ungefär samma vikt, lättare att inse hur mycket 150 gram är om man kan jämföra det med något.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Tack för alla svar!

Eftersom jag inte är så teoretisk av mig så har det här med vikten inte riktigt slagit mig förrän nu när jag börjar montera ihop mekaniken.
Har inte räknat som några i tråden har gjort.

Intressant, det ska bli spännande att testa när det väl börjar fungera mekaniskt.
Dessvärre har man ju ett jobb att sköta också så jag hinner inte vara i verkstan så mycket.

Men jag börjar också inse att det kanske inte är en så god ide med magneter, får kanske snegla på något motordrivet istället.

-- Jonas
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Om vi räknar vidare...

Mekanisk effekt för linjär rörelse är P = F*v = m*a*v, vilket ger P = 0,150*40000*20 = 120 kW toppeffekt (eller 60 kW i medeleffekt). Det blir rejäla doningar, som sagt.

Fast detta förstår jag inte: om vi tänker oss konstruktionen med en vevaxel som driver en kolv, så borde toppmomentet på axeln bli 30 Nm (6000 N * 0,005 m för 10 mm slaglängd). Effekt för roterande rörelse P = M*omega = M*(r/s)*2*pi = 30*500*2*pi = ca 94 kW. Nånting är fel här... men vad?

[edit 1]: inte så konstigt, rörelsen blir ju sinusformad med vevstaken, inte triangulär som i fallet med konstant acceleration. Toppeffekten blir alltså lägre (w=omega):

v = 20 sin(wt), w = 500*2pi
a = dv/dt = 20 w cos(wt)
F = ma = 0,150*20 w cos(wt)
P = Fv = 0,150*20 w cos(wt)*20 sin(wt) = 30 w sin(2wt)

30 w = drygt 94 kW.

Däremot blir ju toppaccelerationen och därmed toppkrafterna större än med konstant acceleration:

atopp = 20 w => Ftopp = drygt 9400 N.

[edit 2]: Men eftersom effekten varierar som en sinus borde medeleffekten bli Ptopp genom roten ur två (som alla vet som har likriktat växelspänning :D). Alltså 30 w/2^0,5 = 66643 W, och alltså något mer än vid konstant acceleration. Men det kanske kan stämma?

(Ok, jag vet att jag är konstig som tycker sånt här är kul, hehe :razz: )

Arvid
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En triangulär rörelse har väll inte "konstant acceleration". Däremot konstant hastighet, men en accelaration = 0 (efter att "vändningen" är avklarad och hastighen är konstant igen).

Dessutom blir väll accelarationen i en triangelrörelse nästan oändlig just i vändningen... :-)

Slutligen, det skulle fortfarande vara intressant att veta vad det är som skall "skakas" så in i bängen... :-)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

En liten fundering:

Om man klämmer in "paketet" mellan 2 fjädrar(med rätt styrka) kan man då få en resonansfrekvens på 500Hz?
Isf borde det inte krävas lika mycket kraft för att få fart på det hela.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

sodjan skrev:En triangulär rörelse har väll inte "konstant acceleration". Däremot konstant hastighet, men en accelaration = 0 (efter att "vändningen" är avklarad och hastighen är konstant igen).

Dessutom blir väll accelarationen i en triangelrörelse nästan oändlig just i vändningen... :-)
Nä vad dum jag är, jag menar förstås "triangulär hastighet" eller vad man nu ska kalla det. Uträkningarna borde väl stämma iaf, sinusformad hastighet ger ju cosinusformad rörelse, så tanken är ändå rätt.

60 kW är fortfarande väääldigt mycket.

Arvid
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Chribbe76: massan som dessa fjädrar måste ha för att ha tillräcklig inneboende energi för att orka röra detta objekt 1000ggr i sekunden 10mm förhindrar nog just det samma från att ske. Resonansfrekvensen med 150g mellan några fjädrar modell större kommer med stor sannolikhet inte att ligga i 1 Khz området utan betydligt lägre.
Skriv svar