DIY Precisions 5 axel CNC-fräs inkl. för Rapid prototyping

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: DIY Precisions 5 axel CNC-fräs inkl. för Rapid prototypi

Inlägg av Meduza »

Ja det är linjärblock och skenor och kulskruvar på alla tre grund-axlar.

HIWIN är för övrigt "budget" linjärskenor, ta en titt på THK tillexempel så kommer dom se billiga ut...

Visst kostar det, men dom ger dig en mycket rimligare chans än övriga lösningar att lyckas.

EDIT: På dom två kortare axlarna, Y och Z, behöver du kanske inte nödvändligtvis köra dom långa blocken jag länkade utan kan ta standard-långa så sparar du några hundralappar. däremot på X ska du nog ha så långa det bara går.

Och här ett par bilder för att förstå vad jag menar med stagad vs pelare (smått överdrivna men du förstår nog idén)

Enkelt uttryckt, staga _allt_ med trianglar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa

Inlägg av persa »

Elektra: Meduza är inne på helt rätt linje :tumupp:. Överväg noga hans råd

Som info kan nämnas att Hiwin inte är Kinesiska grejer utan Koreanska och ofta används på riktiga produktionsmaskiner. Inte på dom värsta High-End maskinerna men väl på normaldyra maskiner som utan problem klarar noggrannheten du söker
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Okey, då fattar jag hur du menar :-)
Från början var jag inne på att använda ett riktigt stort rektangulär-rör i stål. typ 150x200x5 mm
(helst tjockare om man kan hitta det).
Sedan skulle man kunna stadga upp rektangulärröret med trianglar typ 10-20 mm tjocka, precis som du skissade.
Man har även möjlighet att fylla rekangulärröret med epoxigranit.

En annan lösning är att använda en mindre men massiv rektangulär kärna ~50x50
och sedan stadga upp det med 10-20 mm tjocka trianglar.
Hmm, undrar vad som är bäst ?

Jag hade först tänkt att svetsa fast rektangulär-rören (även trianglarna) i bottenplattan,
men det går inte för jag måste ha möjlighet att "plocka ner" fräsen,
så att man kan stoppa undan den i något litet utrymme i lägenheten.
Det gör inget om fräsen är tung, men för att fräsen ska vara hanterbar i en vanlig lägenhet,
så måste jag kunna plocka isär den. ex. bottenplattan, x-y-bordet och z-axeln.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det säljs färdiga 4-5 axlar på eBay, misstänker att dom är på gränsen till för klena och jag är rätt säker på att dom inte är exakta nog (bland annat direktkopplad stegmotor på 5e-axeln) men du kan ju titta på dom som ett alternativ om du nu har bråttom att testa.

http://www.ebay.com/itm/CNC-the-4th-Axi ... 460a5a4709

Att göra den isärtagbar kan jag lova dig kommer orsaka dig en hel del problem, eftersom att tiden det lär ta att justera in den när du har plockat isär den och ska plocka ihop den lätt kommer närma sig timtal..

Om du nu ska göra det ändå så är min bästa ide att göra en pelare ca 150x150 och staga den från tre håll med planfrästa förbindningsvinklar, i stil med dessa hos solectro:
http://www.solectro.se/Product/Index/127
(dessa kostar dock som du ser över 5kkr/st)

Sen ser du till att planfräsa det dom sitter mot i bottenplattan och skava in dom helt plant, på det sättet slipper du en del av jobbet med att stå och shimsa dom i timtal för att få det hela rakt...

Går naturligtvis att tillverka själv, om du får någon att planfräsa dom exakt vinkelrätt och du är bra på att svetsa...

EDIT: Ett alternativ i så fall är att inte göra pelaren i stål utan göra den i en rejäl aluprofil (tex http://www.alucon.se/profil-100x200t/594-0 ) och fylla den invändligt med epoxygranit, på det sättet har du färdiga fästspår för förbindningsvinklarna du kan använda, och kan även skruva linjärgejdrar för Z direkt i t-spåren.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Har du nära till Örebro så har du Stålshoppen, som har ett separat lager för verktygsstål och aluminium, och ett annat för konstruktions stål. De kan man handla kontant över disk hos med.
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Efter lite funderande, så justerar jag nog min kravbild något.
Det räcker att kunna köra hårda metaller enbart med x-y-z bordet.
Att ha riktigt robusta a och b-axlar för hårdmetall gör att fräsen blir både större och dyrare....

Jag måste försöka att hitta en bra balans med mina krav(=önskemål) och hur stor och dyr fräsen blir.
De enstaka jobb som jag själv inte kan göra, får jag lägga ut på stan.

När jag nämner fräsens storlek, så tänker jag då främst i nedmonterat skick
och att helst ingen del väger över 100 kg (max 150 kg),
för då blir det så jäkla jobbigt att plocka undan fräsen.
Jag kan normalt inte ha fräsen framme i lägenheten
utan den måste stå nedmonterad i gästrummet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du har inte möjlighet att bygga en snygg kapsling till fräsen och möblera så att den kan stå framme?
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Det säljs färdiga 4-5 axlar på eBay, misstänker att dom är på gränsen till för klena och jag är rätt säker på att dom inte är exakta nog (bland annat direktkopplad stegmotor på 5e-axeln) men du kan ju titta på dom som ett alternativ om du nu har bråttom att testa.
http://www.ebay.com/itm/CNC-the-4th-Axi ... 460a5a4709
>> Ser trevliga ut :-)

Att göra den isärtagbar kan jag lova dig kommer orsaka dig en hel del problem, eftersom att tiden det lär ta att justera in den när du har plockat isär den och ska plocka ihop den lätt kommer närma sig timtal..
>> I minst 95% av fallen när jag monterar ihop fräsen, kommer jag ha minimala krav på precision,
så då kommer jag inte att trimma in den.
Jag räknar med att det tar en timme i normalfallet att plocka ihop fräsen och när jag ska ha precision,
så tar det nog betydligt längre. Det är ändå okey :-X

Om du nu ska göra det ändå så är min bästa ide att göra en pelare ca 150x150 och staga den från tre håll med planfrästa förbindningsvinklar, i stil med dessa hos solectro:
http://www.solectro.se/Product/Index/127
(dessa kostar dock som du ser över 5kkr/st)
>> Ditt citat "Om du nu ska göra det ändå så.....".
Hmmm, har jag missat något eller har jag inte förstått något av det du har skrivit ?
Jag vill bara dubbelkolla, för jag vill inte missa något av dina goda råd :-)

Sen ser du till att planfräsa det dom sitter mot i bottenplattan och skava in dom helt plant, på det sättet slipper du en del av jobbet med att stå och shimsa dom i timtal för att få det hela rakt...
>> Jag förstår :-)

Går naturligtvis att tillverka själv, om du får någon att planfräsa dom exakt vinkelrätt och du är bra på att svetsa...
>> Jag har en svetsarkompis :-) Jag svetsar nog ihop alla stödbenen i z-axeln för att få den stabil,
men jag vet inte riktigt hur man ska kunna trimma in den så att den står helt vinkelrätt.
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

NeoTech skrev:Har du nära till Örebro så har du Stålshoppen, som har ett separat lager för verktygsstål och aluminium, och ett annat för konstruktions stål. De kan man handla kontant över disk hos med.
Jag bor i Stockholm, men kan man köpa mindre ämnen i stål och aluminium i mindre kvantiteter,
så slipper jag beställa det ifrån USA http://www.onlinemetals.com
Användarvisningsbild
Elektra

Inlägg av Elektra »

Meduza skrev:Du har inte möjlighet att bygga en snygg kapsling till fräsen och möblera så att den kan stå framme?
Näe, tyvärr :-(
Det är golvytan som är problemet, inte utseendet.
Compact living !
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om du ändå ska göra det åsyftade att göra den isärtagbar.

Du har även http://www.maskindelen.se i sverige

Om golvytan är problemet, då har du väl inte plats för en nerplockad fräs heller (den lär inte bli så mycket kompaktare)?

Försök att tänka om och möblera så du kan ha den framme, om så bredvid tvn i vardagsrummet, då kan du också kapsla in den vilket både förenklar din städning kraftigt då du inte slänger runt metallspån i lägenheten och du har även möjlighet att ljuddämpa lite så du minskar antalet besök från störningsjouren...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

H.O skrev:Med det sagt så GÅR det att köra avancerad bearbetning med de enklare systemen men det kräver att CAM-programmet har kännedom om maskinens uppbyggnad, avstånd mellan axlarnas rotationcentrum, verktygslängder osv osv osv - innan koden genereras.
Den frågan ställde jag i tråden om robotfräsning, men jag fick aldrig något svar.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Elektra, knata in på ngn lokal vattenskär firma och fråga. De bearbetar som regel både aluminium och stål. Det finns flera stycken i sthlm som kan sälja produktionsöverskott till en vettig peng, vill man ha större formskurna bitar får man betala för det som vanligt å andra sidan.
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Elektra:
Du vill alltså ha:

1. Hög precision.
2. Lätt att plocka isär och ihop.
3. Inte för tung.
4. Billig.
5. 5 axlig.
6. Inte skrymmande
7. Inte högljudd (du skall ha den i lägenheten).
8. Skruva ihop med basala mekanik kunskaper.

Bara jag som ser att det går att kombinera typ 2-3 av dom här kriterierna?

Jag tror du skall börja vara realistisk nu.

En maskin som skall arbeta typ 500x500x200 (XYZ) Tar lätt minst 1000x1000x1500 (LBH) utrymme såväl isärplockad eller i bruk.

Kylning + dator och styrkorten tar ju lite plats också.

För att vara ärlig, konvertera din Jula fräs med ett billigt CNC kit och lej bort de jobb din maskin inte klarar, billigare och mindre påfrestande i längden.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

5-axlig med lite annorlunda lösning;
Skriv svar