Fastsättning utav små detaljer
- ghost_rider
Fastsättning utav små detaljer
Jag kör väldigt ofta smådetaljer och har ibland lite svårt med fastspänningen.
Hur gör ni andra?
Eller hur skulle ni göra på t.ex denna nedan? Jag har satt 3,8mm skruv genom varje 4mm hål (de stora hålen) för att fästa grejorna, vilket funkar bra. Tills man vill köra med skärvätska o underlaget sväller.
Jag vill såklart också minimera arbetet o få till en sjysst yta. När denna sida är klar åker de upp i en annan fixtur för att göra urhålkningen på andra sidan, så jag har dubbel uppspänning hur jag än gör. Halvfärdiga detaljer
Hur gör ni andra?
Eller hur skulle ni göra på t.ex denna nedan? Jag har satt 3,8mm skruv genom varje 4mm hål (de stora hålen) för att fästa grejorna, vilket funkar bra. Tills man vill köra med skärvätska o underlaget sväller.
Jag vill såklart också minimera arbetet o få till en sjysst yta. När denna sida är klar åker de upp i en annan fixtur för att göra urhålkningen på andra sidan, så jag har dubbel uppspänning hur jag än gör. Halvfärdiga detaljer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fastsätting utav små detaljer
För att köra första tempot som du har gjort skulle jag fräsa en sida helt färdig i ett lite tjockare material och sedan fräsa bort bitarna med en skivfräs.
Andra tempot borde gå att köra i ett skruvstycke.
Andra tempot borde gå att köra i ett skruvstycke.
Går det inte att spänna upp plattan i hörnen, köra första passen med kontur inklusive "urgröpningen" och sedan köra resten av passen med konturen tills bitarna lossnar? Eventuellt kan man lämna några tunna tappar så att biten inte lossnar, dom är enkla att klippa loss och sedan fila/slipa lite lätt.
Ofta ritar folk saker onödigt komplexa och utan nån som helst tanke på hur de ska kunna tillverkas...
- ghost_rider
Oftas kommenterar folk utan att veta.
Om du skall tillverka en detalj, visst får man ta hänsyn till tillverkningen men det får inte ta över designen.
Jag skulle kunna slänga dit några fästöglor, men det tar längre tid vid tillverkningen och ger mig fler moment att göra.
Om du skall tillverka en detalj, visst får man ta hänsyn till tillverkningen men det får inte ta över designen.
Jag skulle kunna slänga dit några fästöglor, men det tar längre tid vid tillverkningen och ger mig fler moment att göra.
Jag skulle kört den detaljen på "fot". Man kör i några mm tjockare material än vad färdig detalj skall vara. De extra mm används för att spänna fast materialet i ett skruvstycke i tempo 1, där alla fyra sidorna + toppen bearbetas färdigt. Sedan ser det ut att gå att spänna detaljen med "foten" upp i skruvstycke. Låt detaljen sticka upp så att färdig tjocklek ligger nån mm över backarna. Planfräs till rätt tjocklek. Hela detaljen körd i två tempo.
Så som RADIOT skriver gör jag til 95% vid mina tillverkningar, tror det skulle funka bra här med.
Om du vill göra som du alltid gjort så kanske du skall göra en offerplatta i alu istället med maskingängade hål som tål skärvätska lite bättre?
Om du vill göra som du alltid gjort så kanske du skall göra en offerplatta i alu istället med maskingängade hål som tål skärvätska lite bättre?

- ghost_rider
tanken har slagit mig att göra en offerplatta i alu, men tyckte det var 'onödigt' att slösa på material för att bara ha den som offerplatta.
Att göra en fot funkar bra, dock får jag bara in 10mm stål så det tar sin lilla tid att plana bort materialet sedan.
Att göra en fot funkar bra, dock får jag bara in 10mm stål så det tar sin lilla tid att plana bort materialet sedan.
Nu vet jag inte exakt hur din maskin ser ut men har du ett skruvstycke kan du ju göra en väldigt liten offerplatta som du fäster i skruvstycket, räcker ju med en liten aluminiumstång som inte behöver vara särskilt tjock, kanske skall kalla det fixtur istället 

För att svarva väldigt tunna detaljer brukar man helt enkelt limma dem på en offerbit med superlim. Borde gå att göra liknande för dig. Så länge du inte arbetat igenom hela biten så är ju limytan som håller bitarna ganska stora. Tar man sedan väldigt lätta skär på det sista så håller kanske varje bit sig ändå på plats.
Värm för att lossa och lös upp limrester med lämplig metod.
Lite inspiration:
Värm för att lossa och lös upp limrester med lämplig metod.
Lite inspiration:
Eller dubbelhäftande tejp!
Finns redigt starka och tunna, det stoppar även kylvätska något.
Finns redigt starka och tunna, det stoppar även kylvätska något.
- ghost_rider
Om jag använder ett lite tjockare ämne och lämnar en liten fot. Vänder på biten och planfräser, vad händer med detaljerna när de lossnar. Då skramlar de omkring i sin utskärnig, eller har man ämnet upphöjt så att detaljerna trillar ned ?
Du spänner i detaljen och fräser bort foten som sticker upp, är den väldigt ömtålig fräser man ett par mjuka backar i POM eller alu.
- ghost_rider
- DW
- Kontakt:
hej ghost_rider
Du bygger alltid små fina grejor
-jag kanske tänker dumt här men dina detaljer ser ju ut att ligga runt 15mm. Skulle det funka att istället för en platta som jag antar
du har idag, istället byta ut denna mot ett ämne som är likväl en platta men fäst den på högkant. Tjockleken på ämnet är då dina detaljer +
någon mm extra kanske. Sedan kapa med cirkelfräs som man var inne på tidigare.
Dels får du mindre spill dels mindre yta att plana om du nu väljer det efter kapen.
En ruggigt fin bild av min tanke...
platta.jpg
Du bygger alltid små fina grejor

-jag kanske tänker dumt här men dina detaljer ser ju ut att ligga runt 15mm. Skulle det funka att istället för en platta som jag antar
du har idag, istället byta ut denna mot ett ämne som är likväl en platta men fäst den på högkant. Tjockleken på ämnet är då dina detaljer +
någon mm extra kanske. Sedan kapa med cirkelfräs som man var inne på tidigare.
Dels får du mindre spill dels mindre yta att plana om du nu väljer det efter kapen.
En ruggigt fin bild av min tanke...
platta.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.