Är detta ett okej pris för små motorer?
Är detta ett okej pris för små motorer?
Jag har hittat två små motorer, som ni kan se här och här. Som ni ser ligger inte priset farligt högt, men eftersom jag tänkte fylla mitt lager med ganska många motorer som gör att priset blir högre, undrar jag vad ni som är erfarna tycker om priset. Kan man hitta lika bra till lägre pris någon annanstans? Ja jag har googlat, men utan att hitta något.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Är detta ett okej pris för små motorer?
Det är nog OK pris
Men små motorer finns i överflöd i alla DVD och CD brännare som folk kastar i containarna
Bara leta och plocka isär.
Så får du > Massor med komponenter och kontakter på köpet.
Så säger Lasp, som har gjort slikt!
Annars har vi slika motorer i Bilbanebilarna Kolla dessa.
Men små motorer finns i överflöd i alla DVD och CD brännare som folk kastar i containarna
Svårt att hitta billigare.
Du skriver inte till vad dom skall användas, så det är svårt att ge råd.
Tänk bara på att Du måste i de flesta fall ha en växellåda också.
Du skriver inte till vad dom skall användas, så det är svårt att ge råd.
Tänk bara på att Du måste i de flesta fall ha en växellåda också.
- Electricguy
2Pund.. det är ca 20kr.
IKEA's mjölkskummare har samma typ av motor och kostar 9kr..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30100041/
IKEA's mjölkskummare har samma typ av motor och kostar 9kr..

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30100041/
När man ska köpa elektronik är ofta Ebay den bästa källan i fråga om utbud och pris. Det krävs dock lite kunskap om hur det fungerar på Ebay. Finns olika bloggar, sidor och videos som visar vad man ska tänka på.
Sen köper du motorer i lite olika storlekar. Frågan är om du ska ha dom till något speciellt. Bara en "rå" motor av den typ du länkar till är inte jättelätt att använda. Att bygga växellådor och precisions mekanik hemma är ofta mycket svårt.
Vill du driva ett hjul, så behöver du ett lägre varvtal. Det finns motorer med inbyggd växellåda så att du får en rimligare hastighet. För en robot kanske 30 - 120RPM är lämpligt. För en bil 300 - 500RPM kanske. RPM betyder "varv på minut", tänk också på hjulets storlek.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sop=1 ... c&LH_BIN=1
Vill man "sikta" efter en speciell rörelse, som tex med en robot så är RC-servon bra att använda tillsammans med en "servo testare" (eller arduino). Stegmotorer är ännu bättre men också svårare att lära sig.
Sen köper du motorer i lite olika storlekar. Frågan är om du ska ha dom till något speciellt. Bara en "rå" motor av den typ du länkar till är inte jättelätt att använda. Att bygga växellådor och precisions mekanik hemma är ofta mycket svårt.
Vill du driva ett hjul, så behöver du ett lägre varvtal. Det finns motorer med inbyggd växellåda så att du får en rimligare hastighet. För en robot kanske 30 - 120RPM är lämpligt. För en bil 300 - 500RPM kanske. RPM betyder "varv på minut", tänk också på hjulets storlek.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sop=1 ... c&LH_BIN=1
Vill man "sikta" efter en speciell rörelse, som tex med en robot så är RC-servon bra att använda tillsammans med en "servo testare" (eller arduino). Stegmotorer är ännu bättre men också svårare att lära sig.
- Guldancistrus
Håller med! Alla apparater som har något mekaniskt i sig brukar ha motorer. Det är så jag har fått ihop mina:Lasp skrev:Det är nog OK pris
Och om jag hade sparat alla motorer jag har hittat så skulle det blivit minst 3 fulla såna lådor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Motorn i första inlägget är ganska oanvändbar, det intressanta är vad det finns för växellådor. En motor på 210 mW och kanske 3000 RPM (rounds per minute) kanske går att använda som nagelfil med en slipskiva på.
Min erfarenhet är att växellådor kostar.
Kolla i el / motordrivna leksaker så hittar man användbara saker.
Morsans eldrivna pepparkvarn innehöll både en stadig motor och en låda med stor utväxling (peppar är hårt).
Pepparn tog så småningom kål på växellådan)
Protte
Min erfarenhet är att växellådor kostar.
Kolla i el / motordrivna leksaker så hittar man användbara saker.
Morsans eldrivna pepparkvarn innehöll både en stadig motor och en låda med stor utväxling (peppar är hårt).
Pepparn tog så småningom kål på växellådan)
Protte
20kr, sjukt dyrt, speciellt om man ska köpa många. Köper du i större volymer så ska du inte betala mer än 3-5kr för en sådan.
-
Frakt 30~ kr och den lär öka ju fler man köper . La bra en i korgen. Har för mig electrokit har för liknande priser och frakt.