Hej.
Ny här på forumet och inte direkt vass på elektronik.
Nu är det så att jag skall bygga en roterande scen som ett projekt. Själva rotationen av skivan skall utföras av en elmotor kopplad till nätuttaget(230V).
Krav på rotation samt elmotor:
- Mjuk acceleration/retardation (Modell/person på skivan får ej tappa balans)
- Diameter på skivan är 1600mm samt skall kunna belastas med ca 150-200kg utan störning av rotation
- Rotationen skall stanna upp efter kvart/halv varv och fortsätta efter inställd tid(1-5min eller ja. skall kunna ställas in efter önskemål. Möjligtvis räcker det men start, stopp knapp)
- Hastigheten på själva rotationen skall som ni förstår vara väldigt låg.
Nu är frågan. Vad för motor skall jag köpa?! Fått tips om asynkronmotor med frekvensstyrning samt rem mellan motoraxel samt skivans axel men ja... Är det någon på ELFA som har några direkta tips om vad som skulle fungera med detta?
Bifogar även en konceptbild. Det är själva översta skivan som skall rotera m.h.a en elmotor.
Val av elmotor
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 23 januari 2013, 21:56:24
-
- ELFA Distrelec
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 27 augusti 2012, 14:12:04
Re: Val av elmotor
Hej
Vi har tyvärr ingen möjlighet att sätta oss in i konstruktioner. Jag rekommenderar att du pratar med ex Compotech eller Stegia som har specialistkunskaper om motorer
Hoppas att det hjälper något!
Vi har tyvärr ingen möjlighet att sätta oss in i konstruktioner. Jag rekommenderar att du pratar med ex Compotech eller Stegia som har specialistkunskaper om motorer
Hoppas att det hjälper något!
Re: Val av elmotor
Det första du behöver tänka på är hur du ska lagra skivan, för det kommer bestämma hur mycket friktion du får i systemet, resten är relativt enkelt att räkna på...
Tänk för idéns skull att den för det första är rätt bra lagrad, säg 25% friktionsförluster och för det andra viktlös, tänk sedan att du har en modell som väger 250kg och står på en punkt längst ut på kanten på skivan, dvs 800mm från centrum.
För att sätta fart på en 250kg vikt med en acceleration av säg 0,5m/s^2 så går det åt F=m*a 250*0.5=125 newton
Vridmoment räknas ut som kraft*(vinkelrät)sträcka, dvs 125N * 0.8m = 100Nm vridmoment på centrumaxeln.
Ska vi sedan räkna med att vi måste ha 25% mer vridmoment pga friktionsförluster så pratar vi om 125Nm vridmoment på axeln.
I verkligheten behöver du även räkna med att skivan ska sättas igång, säg att bara det kräver 50 newtonmeter, så med lite marginaler så borde du uppnå den accelerationen med ett designat moment av 200Nm. (hurvida det är en vettig acceleration får du själv avgöra)
Sedan måste du bestämma dig för vilket maxvarv du vill ha på skivan, men över typ 10RPM så känns det som att det börjar bli karusellvarning på en såpass stor skiva, så du har ju möjlighet till rätt kaxiga utväxlingar om du vill använda en mindre motor.
en tvåstegs utväxling med T5 tandrem och 15-tands repspektive 60-tands remhjul skulle kunna ge 4:4:1 i utväxling, dvs 16ggr utväxling, så 160RPM 15Nm på motorn eller varför inte ta ett tredje steg och växla ner en gång till så pratar vi om 640RPM/4Nm.
Oavsett utväxling du väljer så är det en motor på 250W+ du är ute efter på aktuellt varvtal.
Obs... detta är bara lite trött eftermiddagsraljerande, så garanterar ingen korrekthet ovan då jag inte har dubbelkollat något och räknat det i huvudet..
Tänk för idéns skull att den för det första är rätt bra lagrad, säg 25% friktionsförluster och för det andra viktlös, tänk sedan att du har en modell som väger 250kg och står på en punkt längst ut på kanten på skivan, dvs 800mm från centrum.
För att sätta fart på en 250kg vikt med en acceleration av säg 0,5m/s^2 så går det åt F=m*a 250*0.5=125 newton
Vridmoment räknas ut som kraft*(vinkelrät)sträcka, dvs 125N * 0.8m = 100Nm vridmoment på centrumaxeln.
Ska vi sedan räkna med att vi måste ha 25% mer vridmoment pga friktionsförluster så pratar vi om 125Nm vridmoment på axeln.
I verkligheten behöver du även räkna med att skivan ska sättas igång, säg att bara det kräver 50 newtonmeter, så med lite marginaler så borde du uppnå den accelerationen med ett designat moment av 200Nm. (hurvida det är en vettig acceleration får du själv avgöra)
Sedan måste du bestämma dig för vilket maxvarv du vill ha på skivan, men över typ 10RPM så känns det som att det börjar bli karusellvarning på en såpass stor skiva, så du har ju möjlighet till rätt kaxiga utväxlingar om du vill använda en mindre motor.
en tvåstegs utväxling med T5 tandrem och 15-tands repspektive 60-tands remhjul skulle kunna ge 4:4:1 i utväxling, dvs 16ggr utväxling, så 160RPM 15Nm på motorn eller varför inte ta ett tredje steg och växla ner en gång till så pratar vi om 640RPM/4Nm.
Oavsett utväxling du väljer så är det en motor på 250W+ du är ute efter på aktuellt varvtal.
Obs... detta är bara lite trött eftermiddagsraljerande, så garanterar ingen korrekthet ovan då jag inte har dubbelkollat något och räknat det i huvudet..

- Mediespecialist
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 18 oktober 2010, 18:43:24
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Re: Val av elmotor
Vi gjorde ett liknande projekt i somras åt en kund här i Kalmar.
Kravet här var låg bygghöjd, hög driftsäkerhet och vikter runt 150kg.
Här är ett youtube klipp som visar hur vi gjorde:
Mopeden är bara en testvikt och allt monterades i ett mdf podie och med en toppskiva
och täckkanter i mdf. Motorn kommer från http://www.nordela.se och är en nedväxlad
3fas motor för 230v
I motordrivaren ställde vi hastighet och ramptider för mjuka start och stop.
Som du ser på klippet drivs vår lösning med motorn på ett av dom tre hjulen och
det finns självklart en risk för att det slirar lite men i den här lösningen gjorde det inget,
det var till och med en säkerhetsfördel.
Plattformen styrs av en rörelsedetektor för att den inte ska snurra om det inte är
några besökare i lokalen, den stannar alltid vänd ”framåt” för att vara ”rättvänd”
när det kommer in nya besökare och den startar på nytt.
/ Petter
Kravet här var låg bygghöjd, hög driftsäkerhet och vikter runt 150kg.
Här är ett youtube klipp som visar hur vi gjorde:
Mopeden är bara en testvikt och allt monterades i ett mdf podie och med en toppskiva
och täckkanter i mdf. Motorn kommer från http://www.nordela.se och är en nedväxlad
3fas motor för 230v
I motordrivaren ställde vi hastighet och ramptider för mjuka start och stop.
Som du ser på klippet drivs vår lösning med motorn på ett av dom tre hjulen och
det finns självklart en risk för att det slirar lite men i den här lösningen gjorde det inget,
det var till och med en säkerhetsfördel.
Plattformen styrs av en rörelsedetektor för att den inte ska snurra om det inte är
några besökare i lokalen, den stannar alltid vänd ”framåt” för att vara ”rättvänd”
när det kommer in nya besökare och den startar på nytt.
/ Petter