Bygga induktionsladdare enligt Qi-standarden
Bygga induktionsladdare enligt Qi-standarden
Jag har funderingar på om det skulle gå (eller snarare om det är rimligt) att bygga en egen induktionsladdare till min mobiltelefon. Telefonen har en inbyggd Qi-mottagare, men laddarna till dessa är onödigt dyra och svåra att få tag på.
Jag har tittat på denna sidan: http://low-powerdesign.com/article_TI-Qi.html
Där finns en hel del matnyttigt, men det saknas lite detaljer om exempelvis spolens utformning.
Vilka svårigheter kommer jag att stöta på? Är det ens rimligt att bygga en utan att ha tillgång till specialinstrument och testspecar?
Verkningsgraden jag siktar på är 1% eller bättre. Dvs jag vill egentligen bara se om det går. Jag blir ju naturligtvis inte missnöjd om jag skulle komma upp i 50% eller så för då blir ju laddaren till och med användbar.
/R
Jag har tittat på denna sidan: http://low-powerdesign.com/article_TI-Qi.html
Där finns en hel del matnyttigt, men det saknas lite detaljer om exempelvis spolens utformning.
Vilka svårigheter kommer jag att stöta på? Är det ens rimligt att bygga en utan att ha tillgång till specialinstrument och testspecar?
Verkningsgraden jag siktar på är 1% eller bättre. Dvs jag vill egentligen bara se om det går. Jag blir ju naturligtvis inte missnöjd om jag skulle komma upp i 50% eller så för då blir ju laddaren till och med användbar.
/R
Re: Bygga induktionsladdare enligt Qi-standarden
På we-online.com kan du söka på art.nr: 760308101 och ser en typ av spole och dess data som är "godkänd" enligt Qi-standard.
Edit: Det finns även ett utvecklingskit som WE och TI samt någon mer har tagit fram med ca: 70-75% verkningsgrad om jag inte missminner mig. Strömförbrukning på ca: 500mA vid 5V har jag för mig var specat på det utvecklingskitet. Faktisk laddström borde hamna runt 70% av 500mA. Har tyvärr inte broschyren närvarande så kan inte dubbelkolla. Har också för mig att kommunikationen är enkelriktad enligt Qi-standard vilket är lite synd eller mycket beroende på vad man tänkt göra.
Edit: Det finns även ett utvecklingskit som WE och TI samt någon mer har tagit fram med ca: 70-75% verkningsgrad om jag inte missminner mig. Strömförbrukning på ca: 500mA vid 5V har jag för mig var specat på det utvecklingskitet. Faktisk laddström borde hamna runt 70% av 500mA. Har tyvärr inte broschyren närvarande så kan inte dubbelkolla. Har också för mig att kommunikationen är enkelriktad enligt Qi-standard vilket är lite synd eller mycket beroende på vad man tänkt göra.
På första referensen i länken du visade finns ett antal varianter av spolar.
Det går säkert att göra något själv, men ett oscilloskop är nog bra att ha.
Det går säkert att göra något själv, men ett oscilloskop är nog bra att ha.
opatagio: Tack för infon. Jag ska gräva ner mig lite i vad TI har att erbjuda. Tyvärr kan man inte få några samples av deras Qi-kretsar.
ds77: Oscilloskop har jag. Dock vet jag inte hur jag ska mäta fältstyrkor, så det var sådana instrument frågan gällde.
/R
ds77: Oscilloskop har jag. Dock vet jag inte hur jag ska mäta fältstyrkor, så det var sådana instrument frågan gällde.
/R
Jag kanske är fel ute, men dom här grejerna verkar gå att sampla. http://www.ti.com/ww/en/analog/wireless ... ceiver.htm
Är det fel sorts chip?
Är det fel sorts chip?
Borde inte vara så komplicerat att mata en sådan laddningsspole? det är i stort sett en halv SMPS.
Zealotry: Tack för tipset. Du var nästan rätt, du länkade till receivern, men det är transmittern jag behöver.
Tack vare din länk såg jag dock att även den kunde samplas. Jag måste ha sett fel tidigare.
blueint: Nej, jag tycker inte heller att det borde vara svårt, men jag har ingen erfarenhet av detta så jag tyckte det var bäst att fråga.
Det verkar som att det är viktigt med ordentlig avskärmning och det kanske kan bli problem att få till på ett tvålagerskort.
Tack vare din länk såg jag dock att även den kunde samplas. Jag måste ha sett fel tidigare.
blueint: Nej, jag tycker inte heller att det borde vara svårt, men jag har ingen erfarenhet av detta så jag tyckte det var bäst att fråga.
Det verkar som att det är viktigt med ordentlig avskärmning och det kanske kan bli problem att få till på ett tvålagerskort.
Ah fint, då har jag läst hyfsat rätt ändå! Hade som avsikt att länka till overview men 'slant' visst =) Ska bli kul att se vad du kommer fram till sen!
@Klurige, Det är svårt att avskärma pulserande magnetfält.