Var blev lågbudgetmärket Mark av?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Var blev lågbudgetmärket Mark av?

Inlägg av MadModder »

Det står faktiskt Klarabergsgatan bakom markisen, och Klara norra kyrkogatan 2 på den högra väggen. Enligt gatuvy på hitta.se ligger just Teknikmagasinet där idag. Enligt deras hemsida ligger det dock på Klarabergsgatan 31. Hmm... något stämmer inte. Men jag vill minnas att det inte ligger i korsningen med Klara östra kyrkogata, utan i nästa korsning, vägg i vägg med kafé kafferepet. Där är det Klarabergsgatan 35. :humm:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åtminstone Mark var med 99,9% säkerhet bara ett "märke", inte en tillverkare.
Obs på länken att anläggningen beskrivs som "högklassig" samtidigt som man anger 40-12.000 Hz +-3 dB. Pick-up keramisk. Nåltryck 6-10 gram. Uteffekt max 2x10 Watt. En sak att bandspelaren lär ha svajat, det saknats diskant och det inte gått att spela särskilt högt. Mer sorgligt är nåltryck 6-10 gram, med största sannolikhet kombinerat med rätt rutten nål. Där slets många vinylskivor ut i förtid nästan helt i onödan. :(

LG har "alltid" varit LG, fast på 80-talet kallade de sig Gold Star och än tidigare Lucky Gold Star (=LG). Det är en riktig koreansk tillverkare. De har bl.a. tillverkat 74xx-kretsar om jag inte minns fel. Samsung har bl.a. tillverkat 7805-regulatorer.

World Import var nog stället jag köpte min första tonvalstelefon på. 39:- kostade den nog (vilket var otroligt billigt då det begav sig), och den var inte det minsta T-märkt. (Minns ni att man fram till rätt nyligen var tvungen att ha T-märkta prylar för att få koppla in dem på telefonnätet...). Det står väl både Klara Norra Kyrkogata och Klarabergsgatan på varsin sida av hushörnet? Huset verkar dock inte se ut sådär idag. http://kartor.eniro.se/m/nbCJw Eller kan det stå nåt annat än Klarabergsgatan?

Inte särskilt teknikrelaterat men ett av de där knäppa postorderföretagen finns kvar. *trumvirvel* Sparköp! De sålde bl.a. "sauna-dress" nån gång för länge sen. En slags förvuxen overall eller förkrympt tält med alu-foliemässig värmeisolering som man skulle svettas i. :mrgreen:

Dagens produkter verkar inte vara mycket bättre :mrgreen:

Edit: fotnot: Det har tillkommit inlägg/ändringar i tråden mellan jag började skriva ovanstående och jag faktiskt fick iväg det till forumet. Därav tjat om sånt som redan kommit med...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Lak Hui + Golstar = Lak Hui-Goldstar = Lucky Goldstar = LG = Life's Good
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha! :)

[offTopic]

Glasögonen med hål (MiaM's senaste länk) fungerar faktiskt!
Rättare sagt: Tekniken bakom fungerar alldeles utmärkt, sedan vet jag förstås inte hur just *de* glasögonen fungerar.

Såhär upptäckte jag det:
Jag har väldigt dålig syn utan glasögon. T.ex så ser jag inte tangentbordets bokstäver när jag tittar ner utan glasögon.
(Jag måste ner med huvudet så jag är 17-18 cm ifrån tangenterna för att se bokstäverna skarpt
och då har jag ändå ett tangentbord med 5mm "höga" tecken..)

I ett projekt för ett tag sedan behövde jag klippa ut en plåt med massa hål (till fläktgaller).
För att få bra precision så tittade jag över glasögonen när jag klippte.
Då upptäckte jag att jag kunde läsa (igenom nätet) vad som stod på
lödstationen (Solomon SR-976ESD) som stod 50-60cm bort.
Utan nätet (och utan glasögon) var det inte en chans. Det blev bara en suddig fläck där texten stod.

Prova själva. Det kostar er knappt 10 sekunder om ni har något liknande i närheten. :)
Jag hade plåten med hål (typ ett metallnät) ca 10 cm från ögonen.

[/offTopic]
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Blir inte varje hål ett slags gitter, dvs en spalt som får ljuset att kröka sig så att det faktiskt blir en slags lins?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jimmy: Tänk på skärpedjupet i en kamera =)
Ju mindre bländare (öppning i objektivet) desto större skärpdjup (saker i bakgrunden blir skarpa)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Såklart, vad dum jag är, fast borde imte bilden hamna upp och ner på näthinnan då?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jodå, det gör den vanligtvis också =)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Mer off-topic från Sparköp:

Man ser onekligen rätt tuff ut i skinn-kepa, alla blir impade när du dyker upp i den här
http://www.sparkop.se/fyndhorna/skinnke ... r-har-igen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

13th.Marine:
Ahaaa! :idea:
Jag trodde det var som Hanzibal beskrev, dvs ett gitter.

Nästan så att man borde göra en variant där man kan variera bländaren. Vore lite kul. :)
(Tänker två/tre plattor med hål. Sedan hjul i två hörn med excentriskt placerade skruvar/nitar, ungefär som på ett ångloks hjul.)

edit: Skinnkeps. Hmmm.. nu blev det svårt. Ska jag beställa den eller den rosa baskern jag tittade på innan. :humm:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

13th.Marine skrev:Jodå, det gör den vanligtvis också =)
I en kamera ja men man får ju anta att de där brillorna inte vänder upp och ner.

Visst, bilden träffar alltid näthinnan upp och ned och hjärnan vänder den sedan rätt. Det sägs att det tar ca 1 - 2 dygn innan hjärnan vänder bilden rätt om man skulle titta genom en en dylik lins. Testa själv t.ex. att kolla på TV stående på huvet i två dagar :-)
Skämt åsido, jag har faktiskt funderat på att göra ett par brillor som vänder bilden för att se om det där med 1 - 2 dygn stämmer. Om det gör det så lär det bli ganska obehagligt när man tar av sig dem...huga.

Oj, den här tråden har förvandlats till en chat och jag är inte oskyldig.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

MadModder skrev:Det står faktiskt Klarabergsgatan bakom markisen, och Klara norra kyrkogatan 2 på den högra väggen. Enligt gatuvy på hitta.se ligger just Teknikmagasinet där idag. Enligt deras hemsida ligger det dock på Klarabergsgatan 31. Hmm... något stämmer inte. Men jag vill minnas att det inte ligger i korsningen med Klara östra kyrkogata, utan i nästa korsning, vägg i vägg med kafé kafferepet. Där är det Klarabergsgatan 35. :humm:
finns två butiker en på 31 och en på 35
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det fanns också några mindre firmor som gav ut kataloger.Minns någon t.ex Hobby-teknik,Elektroniktjänst eller Spion-elektronik?
Hobbyteknik kat.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

hanzibal skrev:Kan inte hitta mycket info om det gamla märket "Mark" på nätet. De hade många produkter och spottade ur sig allehanda musikanläggningar, klockradio och liknande. Ganska dålig kvalitet tror jag (hade inte själv), de låg i alla fall väldigt lågt i pris jämfört grejor från t.ex. Philips, Sony, mfl.

Har för mig att detta märke såldes av bl.a. Hobbex och Ellos under 70 och/eller 80-talet.

Hittade egentligen bara denna artikel där man nämner en musikanläggning "Mark CD 2010":
http://www.jkkonsult.se/nostalgi/Prylar.html

Kanske gick de ihop med annat bolag under nytt namn eller konkade och försvann eftersom varumärket förknippades med lågbuget och dito kvalitét.

Någon som vet?
Var väl firma Elof Hansson som importerade och lablade produkter av varierande kvalitet.

Kjelle
Skriv svar