CNC fräs fundering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Renswind

CNC fräs fundering

Inlägg av Renswind »

Hejsan gott folk.

Jag har hållit på att försöka komma fram till vad man ska satsa på, servomotorer eller stegmotorer.

Fräsen är tänkt på följande sätt:

Arbetsyta: Längd 1m, bredd 1m, höjd 40cm eller 50 cm, inte helt säker. kanske lägre.
(Arbetsytan kan vara mindre med, men helst tidigare nämnda mått)
Ska fräsa: Plåt max 5mm, aluminium okänd storlek,trä okänd storlek. eventuellt kunna borra

Tänkt att göra en fräs som är "bra hobby bruks cnc" eller bättre.

En annan fråga är vilken design man ska ha på "skelettet".
Har sett man kan göra så det är som "2 ben som rör sig" som denna exempel
http://cdn.instructables.com/FCK/BMSH/F ... .LARGE.jpg
Eller så funderar jag på att göra en ram och sätta den på 4 ben eller så, och låta allt motoriserat vara högt upp och materialets som ska fräsas under den. Hittade ingen bra bild till denna tyvärr.... eller blir det ostabilt?

Och vilket material ska man eventuellt satsa på när det gäller skelettet, aluminium profiler m.m eller mdf skivor förstärkta med plåt?

Tacksam för alla svar man kan få :)

Mvh
Andreas Axelsson
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC fräs fundering

Inlägg av tecno »

Ska fräsa: Plåt
Precisera dig med VAD du vill kunna fräsa, svårt att ge tips annars. Men om jag läser detta är det svartplåt du vill kunna fräsa och med de måtten så leta reda på en stabil fräs i gjutjärn
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fräsa stål i 1x1m storlek... det är något i denna stil du vill ha i så fall... http://www.blocket.se/stockholm/Doosan_ ... ?ca=11&w=3
Renswind

Inlägg av Renswind »

tecno skrev:
Precisera dig med VAD du vill kunna fräsa, svårt att ge tips annars. Men om jag läser detta är det svartplåt du vill kunna fräsa och med de måtten så leta reda på en stabil fräs i gjutjärn

Jo det jag har tänkt är att köra vanlig plåt som är som "dator chassi plåt" eller lite hårdare.
tecno skrev:
Nej inte riktigt, det är tänkt att kunna bygga en själv, borrningen var tänkt bara att man kan byta "stiftet" på fräsen, så när man fräst klart går man dit och trycker dit det borr man vill ha.
Dock inte större än 8mm.

Annars får jag se om jag kan minska ner den eller så...
Budgeten är inte så stor så gärna förslag på vilka motorer och så som är bra vs priset.

Vad jag förstod det som så kan stegmotorer ge en ganska bra noggrannhet, dock så är servomotorer bättre noggrannhet men dyrare.

Tanken var eventuellt att köpa motorer å elektroniken från denna sida:
http://www.cnc2all.com/motor.html
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det är inte precisionen som kommer vara ditt problem, inte heller styrkan i huvudsak, utan problemet kommer vara fräsens styvhet vilket leder till vibrationer och förstör din fräsning totalt.
Renswind

Inlägg av Renswind »

Skickar med en bild på eventuell x+y axeln som jag eventuellt har tänkt köra på, eller ska man köra någon annan skelett struktur?

Dom svarta kuberna ska vara motorer.
röda delar gäng stång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
A2O

Inlägg av A2O »

Bommen är för smal och inte tjock nog, tänk utväxling när du dimensionerar bommen i förhållande till ditt skärdjup. 1mm flex i bommen ger här 2-3 mm på frässtålet, inte bra… :shock:
Renswind

Inlägg av Renswind »

Okej, hur kan man beräkna det?
Hur kan jag räkna att jag får så nära noll fel marginal som möjligt?
Tror bommen är på 9 cm eller nått, och arbetsytan är på 1x1m här, trodde jag över dimensionerade bommen i detta fall.

om man går ner i höjden så antar jag att det hjälper en del?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag är definitivt inte lika bra på detta som ni andra men...
Om man placerar tvärstag upp och nere i fram och bakkant (många diagonala tvärstag också) samt gör fräsytan till Z axel (t.ex via en saxkonstruktion tänk lastpallsluftar som står fristående på golv) då försvinner väl väldigt stora delar av flexet?
A2O

Inlägg av A2O »

Extra stagning är aldrig fel :) ; krysstagning av kortsidorna borde göra stor skillnad i styvhet men det försvårar också åtkomsten av bordet :(

Om lagringsavståndet på var sida bara är 9 cm och skärdjupet ska vara 40 cm då pratar vi om ett spel/flex uppväxling på nära 4,5ggr, dvs 0,1 mm spel/flex i bommen skulle slå nästan en halv millimeter på frässtålet. :doh:

En bra regel är att ha ett lageravstånd som minst motsvarar skärdjupet, tyvärr betyder det också att bordet måste vara motsvarande mycket längre. :humm:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Hej på dej Renswind och välkommen till forat :)

jag tycker du skall söka eller leta upp alla dessa som gjort precis som du, önskat en 1x1m maskin för 5000 kronor
men förstått att det kanske inte är rimligt att tro att det kan bli en verklighet. Dock tycker jag du skall bygga!

Här har du en kille som bygger rejäla grejor. Mycket av det går att kopier direkt till vilken maskin som helst
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... lfr%C3%A4s

Sedan kommer nästa fråga, vad har du för maskiner till hjälp?
Renswind

Inlägg av Renswind »

A2O
Tack för tipset, ska kolla om jag kan förstärka den på nått fint sätt, dock att förlänga hela den vore svårt då jag inte har någon plats för en så extrem cnc fräs hehe.

DW
Ja men tackar för det :)
Jajjamensan, kanske inte kan klara mig att fixa en för 5000 men för 15 000kr kanske?
Maskiner jag har till hjälp, beror på, jag kör ju en hel "scatch" cnc fräs, så först blir det MDF skivor m,m för att göra prototypen.
Till det har jag tillgång till en äldre snikeri fabrik + en del moderna el verktyg som cirkelsåg, slipkapa, olika mät instrument m.m....
Om jag hittar någonstans som det inte är allt för dyrt så fixar jag nog allt i aluminium om jag har råd eller järn så att säga.
jag ska ta och titta igenom tråden och titta om jag kan få nått nice ur den :D tack för tipset.

Jag funderar på om man ska satsa på att köra på stegmotorer eller inte till denna modell?
Vart kan man köpa bra motorer och drivare till dom och så man kan koppla in det hela till en dator?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

100cm * 100cm* 50cm som klarar att fräsa stål... nej du kommer inte klara dig på ens 15000 om du inte är världens bästa skrotletare...

Kan säga att det är ungefär vad det kostar med en kinabyggd fräs som klarar 1/4 av ytan och höjden, och där stabiliteten räcker för att leka lite lätt i aluminium, stål kan man glömma.

MDF och trä är out-of-the-question när det gäller maskiner för att jobba med stål, det är inte styvt och starkt nog, du ska snarare titta på svetsade stålramar, gjutjärn och epoxy-betong för att fylla håligheter och gjuta in delar i...

Sen är en portalfräs-variant med rörlig bom inte speciellt optimal ur stabilitetssynpunkt, du har alldeles för många krafter att motverka på samma ställe, fördelen är att den är smidig och enkel att bygga, men för stål kan du glömma den konstruktionen, möjligtvis kan du bygga den med fast Y-axel-balk och rejäla sidor, och låta bordet vara X-axeln, visst det kräver att du dubblar bordslängden för samma arbetsyta men du får en mycket mer rimlig chans att klara stabiliteten, det är inte för inte som riktiga metallfräsar inte är klassiska portalfräsar.

Förlåt om jag låter bitter, men det känns som vi har förklarat detta så många gånger här på forumet (och på tex cnczone.com) till nybörjare som kommer in och vill bygga gigantiska maskiner som klarar allt från början. Det är inte specifikt riktat mot dig.
archen

Inlägg av archen »

Jag är oxå ny men kan dela mina erfarenheter lite kort.

Köpte en så kallad kinamaskin på ebay, en CNC 6040 med ett arbetsbord på 600x400x75mm. Första intrycket av maskinen va helt ok! Tyckte den kändes ganska stabil för att vara en lågbudgetmaskin och tänkte direkt att de borde ju inte vara några problem att fräsa i aluminium med denna maskin.

I hopp om att allt skulle vara så enkelt så blev man ganska snabbt nertagen på jorden när det var dags att fräsa. För de första så var styrsystemet man fick med rena j*vla skiten (ursäkta språket). Första jag gjorde var att bygga ett vettigt styrsystem så när de var klart så fungerade den riktigt bra! Började fräsa i plaster och mjuka material och de fungerar helt efter förväntan, dock insåg jag snabbt hur stor påverkan skärdata har på resultatet och hållbarheten på pinnfräsarna.

När jag började leka i aluminium började problemen.. vibrationer, avbrutna pinnfräsar och dåliga ytor. Efter en drös med avbrutna pinnfräsar och laborerande så har jag nu hittat en skärdata som fungerar mycket bra i alu på även min billiga kinamaskin. Dock skiljer sig skärdatan ganska rejält mot vad jag trodde jag skulle kunna köra.. speciellt det axiella ingreppet där jag fick inse att jag inte har en maskin för 100.000kr och helt enkelt minska ingreppet ganska rejält.

Nu kanske de låter som jag är missnöjd med min maskin men de är jag absolut inte! Jag är riktigt glad att jag köpte denna maskin som första maskin.. framförallt så går inte maskinen sönder när du gör fel (tro mig man är inte raketforskare över en dag) så fel kommer de bli.

De jag egentligen ville säga med denna post är att gå inte på de största direkt och ha rimliga mål med din maskin annars kommer du bli besviken. Själv tycker jag att man får väldigt mycket för pengarna om man köper en kina cnc (försök få den utan elektronik) sen en Gecko g540 som drivare.

/Anders
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag och en god vän har en varsin 6040 och vi är båda väldigt nöjda med styrsystemet :)
Aldrig varit några problem, även vid upprepade kabelbrott så har sakerna hållit (medföljande kablar har dock inte varit så lysande).

Och dem finns att köpa utan elektronik.
Skriv svar