Som bas har jag en logger som jag inte själv har konstruerat, jag är bara en nöjd kund. Jag köpte två bara för de var så fräcka.
Till loggern har jag en IR-barriär ca 230m från huset. Det var mycket arbeta med att gräva ner kablen och jag har ett visst spänningsfall som gör att reläet fladdrar.
IR-barriären är normalt dold av granris

Det tog sin tid att knöka in allt i den lilla lådan

Men jag tycket det blev rätt snyggt

Den där detaljen " I5" på displayern är fixad
Här är den monterad på sin plats i trapphuset ner till källaren

Till fordonsloggern har jag en piezo högtalare som piper 4x1sekund när en bil passerar IR-barriären. Microswitchen aktiverar displayern när jag öppnar källardörren. På så det viset är displayern släckt i normalläge och när jag vill kolla om det har varit någon aktivitet på vägen eller på dörren när jag har varit borta öppnar jag bara källardörren och kollar.

Detta lilla projekt har naturligtvis tagit mycket längre tid, mer arbete, och större kostnader än jag trodde från början. När jag började var planen "Om jag bara hade en sån där logger " sen tänkte jag inte längre, jag bara jobbade på. Och nu är det gjort.
Givetvis har jag fått mersmak och har en del planer på hur jag ska bygga ut systemet med mer funktioner men det får nog vänta till tjälen har gått ur jorden
Göran