STYRNING AV ERICSSON 1018 HJÄLP !
STYRNING AV ERICSSON 1018 HJÄLP !
Hejsan !
JAg har tänkt att styra ett relä via en mobiltelefon :) jag äger en gammal Ericsson 1018 S , och tänkte använda "kontakten" som sitter under telefonen... men hur kopplar man ? Jag vet att den har 5 volt, men det verkar som jag ALLTID har det , inte bara när det ringer till telefonen...
Hur kopplar man !?
Snälla hjälp mig .
JAg har tänkt att styra ett relä via en mobiltelefon :) jag äger en gammal Ericsson 1018 S , och tänkte använda "kontakten" som sitter under telefonen... men hur kopplar man ? Jag vet att den har 5 volt, men det verkar som jag ALLTID har det , inte bara när det ringer till telefonen...
Hur kopplar man !?
Snälla hjälp mig .
Jag har sökt på "pinout" på google, men inte blir jag klokare för det
JAg har provat att mäta spänningen ut från stiften från telefonen i , helt avslaget läge, i "standby" läge (normal läge) samt i läge där annan telefon ringer upp denna Ericsson 1018 telefon . Det jag vill ha är en utsignal på 5 volt endast när telefonen blir uppringd
Men i nuläget (med mina mätningar) så blir det ingen spänningsskillnad mellan normalläget och uppringningsläget !
Måste man skruva upp telefonen och försöka leta spänningar där
eller ska man använda ett handsfree, (aktiveras något extra stift då )????
Någon som kan svara på mina funderingar ? Tacksam för svar !

JAg har provat att mäta spänningen ut från stiften från telefonen i , helt avslaget läge, i "standby" läge (normal läge) samt i läge där annan telefon ringer upp denna Ericsson 1018 telefon . Det jag vill ha är en utsignal på 5 volt endast när telefonen blir uppringd

Men i nuläget (med mina mätningar) så blir det ingen spänningsskillnad mellan normalläget och uppringningsläget !
Måste man skruva upp telefonen och försöka leta spänningar där

eller ska man använda ett handsfree, (aktiveras något extra stift då )????
Någon som kan svara på mina funderingar ? Tacksam för svar !
- EagleSpirit
- Kontakt:
- EagleSpirit
- Kontakt:
Klicka på denna länk ! http://www.pjd.nu/site/?pinout#_table1
så ser den ut...men jag vet inte om det är samma till min telefon
Men det verkar stämma
jag vet vilken som är jord (GND) och enligt mina mätningar så har jag på stift 1, 2, 4, 6, och 7 0volt mätt till GND, på stift 3, 5, 8 och 9 finns det 3,16 (!) volt och stift 12 mätt till GND så har jag enl min multimeter 4,71 V
Det finns tot 12 pinnar som på bilden (länken).
så ser den ut...men jag vet inte om det är samma till min telefon

Men det verkar stämma

Det finns tot 12 pinnar som på bilden (länken).
- EagleSpirit
- Kontakt:
Det finns alltid 3,16 volt mellan pinne 8 och gnd, det blir ingen skillnad om jag ringer till telefonen eller om jag svarar. Däremot på stift 6 så finns det alltid 3,16 V och när det ringer är det samma spänning men svarar jag så ökar spänningen till nästan 5 V..
Hmm det vore bättre om jag hade 0 volt som ökar till 5 volt om jag endast ringer till telefonen, på såndant sätt så kostar det inget att aktivera reläet som ska dra/släppa ...
Hmm det vore bättre om jag hade 0 volt som ökar till 5 volt om jag endast ringer till telefonen, på såndant sätt så kostar det inget att aktivera reläet som ska dra/släppa ...