T: Varvräknare Yammaha dt
T: Varvräknare Yammaha dt
hej eftersom jag e nästan helt oduglig inom elektronik
så skulle jag behöva någon som kan göra mej en varvräknare till en Yamaha dt
och det e ju cdi tändning och 6 v
så hur bär man sej åt
så skulle jag behöva någon som kan göra mej en varvräknare till en Yamaha dt
och det e ju cdi tändning och 6 v
så hur bär man sej åt
Re: T/ varvräknare Yammaha dt
Vilken del har du problem med ?
Du har ju en lågspänningssignal till tändspolen du enkelt kopplar in dej på, och sen får du ju ha en varvräknare avsedd för 6V, eller bygga en för den drivspänningen då.
Det jobbigaste är ju själva presentationen, om du inte nöjer dej med en lysdiodstapel då.
F.ö så är jag ganska säker på att det fanns en variant av instrumentet till DT med varvräknare i, den var dock wiredriven ocm kopplades på varvräknaruttaget på motorn, det som dock är "pluggat" och saknar drevet i det sevsnska motorerna..
Jag är osäker på om det var just DT men jag tror det, där nån av "moppefirmorna" (typ alvars, addemoto osv) faktiskt sålde ett kit för att få dit varvräknare.. det var dock på 80/90-talet jag såg det.
Du har ju en lågspänningssignal till tändspolen du enkelt kopplar in dej på, och sen får du ju ha en varvräknare avsedd för 6V, eller bygga en för den drivspänningen då.
Det jobbigaste är ju själva presentationen, om du inte nöjer dej med en lysdiodstapel då.
F.ö så är jag ganska säker på att det fanns en variant av instrumentet till DT med varvräknare i, den var dock wiredriven ocm kopplades på varvräknaruttaget på motorn, det som dock är "pluggat" och saknar drevet i det sevsnska motorerna..
Jag är osäker på om det var just DT men jag tror det, där nån av "moppefirmorna" (typ alvars, addemoto osv) faktiskt sålde ett kit för att få dit varvräknare.. det var dock på 80/90-talet jag såg det.
ja jag skulle villa ha hjälp med att bygga en med display och logger
morry: ett tips: beskriv vilken sorts display du vill ha osv. Jag skulle enkelt sno ihop en varvräknare och det finns t.ex. SeniorLemurens tråd om just en varvräknare med display och allt så det är inte mätningen som är något problem.
Det är hur visningen ska se ut som är omöjligt för andra än dig att svara på, storlekar och dylikt vet ingen annan heller...
Det är hur visningen ska se ut som är omöjligt för andra än dig att svara på, storlekar och dylikt vet ingen annan heller...
ja vad krävs typ 10 segments display med visning från 1 till 20000 sen får det gärna stå rpm i displayen
samt logger vad hur många varv som mest och en reset knapp för att ressa max varv
http://www.google.se/imgres?start=410&h ... =182&ty=61
typ så ska det se ut fast knappar på sidan så man kan starta och ressa den
jag är feting noob på detta så vad kan vara rimligt ?
samt logger vad hur många varv som mest och en reset knapp för att ressa max varv
http://www.google.se/imgres?start=410&h ... =182&ty=61
typ så ska det se ut fast knappar på sidan så man kan starta och ressa den
jag är feting noob på detta så vad kan vara rimligt ?
10 segmenter? Det var en ovanlig storlek. 7-segment och 16-segment känner jag till men inte 10 segment.
Menar du 10 siffror?
Men den typ display (7-segment) du länkar till kan man inte skriva 'R' och 'M', alltså måste "RPM" skrivas på ett annat sätt.
Jag utgår ifrån att du menar 10 tecken, då räknar jag bort 3 för "RPM", kvar är alltså 7 siffror. Det blir 9.999.999RPM och då pratar vi varvvillig motor!
Det är ganska tydligt att du inte vet vad du vill ha och definitivt inte har gjort det minste för att förklara eller sätta dig in i vad du behöver. Och då kan jag redan nu säga: det kommer inte att fungera!
Mätningen och visningen kan snos ihop snabbt men med den totala brist på beskrivning du ger är det dödfödd.
Menar du 10 siffror?
Men den typ display (7-segment) du länkar till kan man inte skriva 'R' och 'M', alltså måste "RPM" skrivas på ett annat sätt.
Jag utgår ifrån att du menar 10 tecken, då räknar jag bort 3 för "RPM", kvar är alltså 7 siffror. Det blir 9.999.999RPM och då pratar vi varvvillig motor!
Det är ganska tydligt att du inte vet vad du vill ha och definitivt inte har gjort det minste för att förklara eller sätta dig in i vad du behöver. Och då kan jag redan nu säga: det kommer inte att fungera!
Mätningen och visningen kan snos ihop snabbt men med den totala brist på beskrivning du ger är det dödfödd.
n ej jag vet inte riktigt vad jag vill ha eller hur man utformar den eftersom att jag inte har hållit på med elektronik förut
kort och gott så vill jag ha någe som man kan se varvena på som har bakgrunds belysning
sen skiter jag ju hur den ser ut bara den inte väger 5 ton och har 220 v som driver den
kort och gott så vill jag ha någe som man kan se varvena på som har bakgrunds belysning
sen skiter jag ju hur den ser ut bara den inte väger 5 ton och har 220 v som driver den
Icecap: Nu tycker jag du är lite väl elaker. Jovisst misslyckas han med att beskriva sitt problem...
Men på följande format går det faktiskt åt 10 siffror "20.000 RPM" utan att det känns orimligt.
MVH: Mikael
Men på följande format går det faktiskt åt 10 siffror "20.000 RPM" utan att det känns orimligt.
Jag kanske var lite sarkastisk men jag ser det såhär:
1: TS påstår sig vara synnerligt okunnig inom elektronik.
2: Ett 'segment' är inte det samma som 'et tecken'. Typisk et fel av typen "nu sak jag vara teknisk i min beskrivning".
3: Beskrivningen av vad som önskas är synnerligt ospecificerat.
Summan av allt: TS vill att någon bygger åt honom/henne.
Och det kan väl vara OK men det fattas så mycket information att det är omöjligt att lösa uppgiften.
* Hur ska sensordelen se ut?
* Kan TS installera enheten?
* Hur ska enheten vara kapslat?
* Vem ska se till att kapslingen är bra?
* Det är ett 6V system - men är det AC eller DC?
Jag har till och med länkat till SeniorLemurens projekt som gör just detta, det finns display, mjukvara, schema och allt som behövs. Att jag sedan är ganska säker på att TS inte klarar jobbet är en annan sak men någon annan kan sannolikt.
Och sedan det viktiga: varför inte ta en analog varvräknare? Digitala är INGET bra till högtvarvande motorer.
1: TS påstår sig vara synnerligt okunnig inom elektronik.
2: Ett 'segment' är inte det samma som 'et tecken'. Typisk et fel av typen "nu sak jag vara teknisk i min beskrivning".
3: Beskrivningen av vad som önskas är synnerligt ospecificerat.
Summan av allt: TS vill att någon bygger åt honom/henne.
Och det kan väl vara OK men det fattas så mycket information att det är omöjligt att lösa uppgiften.
* Hur ska sensordelen se ut?
* Kan TS installera enheten?
* Hur ska enheten vara kapslat?
* Vem ska se till att kapslingen är bra?
* Det är ett 6V system - men är det AC eller DC?
Jag har till och med länkat till SeniorLemurens projekt som gör just detta, det finns display, mjukvara, schema och allt som behövs. Att jag sedan är ganska säker på att TS inte klarar jobbet är en annan sak men någon annan kan sannolikt.
Och sedan det viktiga: varför inte ta en analog varvräknare? Digitala är INGET bra till högtvarvande motorer.
ok på det viset
6 dc
kapslad
då den ska sitta på ett fordon
och + respektive - ska bara vara att plugga in så ska den funka
och man ska kunna se varven från 0 till 20 000
sensor delen får gärna vara så liten som möjligt
resten är fritt fram
6 dc
kapslad
då den ska sitta på ett fordon
och + respektive - ska bara vara att plugga in så ska den funka
och man ska kunna se varven från 0 till 20 000
sensor delen får gärna vara så liten som möjligt
resten är fritt fram
morry: Hur får du ut varvsignalen från moppen? Är det en puls per varv? Vad är det för nivå på den? är det 0 och 6V? går den låg eller hög?
Oavsett vilket så går det att fixa! Du kanske kan googla fram ovanstående information? För jag antar att du inte har ett oscilloskop?
Sen antar jag att moppen har ett 6V-batteri? och att det
ska driva det hela? Det borde inte heller vara några problem, man får bara reglera ner spänningen till 5V eller så. Tyvärr är nog skillnaden för liten för en vanlig 7805:a, men det finns nog low-dropout-regulatorer man kan köpa för en krona eller 5.
Men i övrigt är det lätt om man har en microprocessor och kan programmera den.
Hade jag haft tid hade det kunnat vart en kul grej att göra, men det är nog dåligt med det :/
Oavsett vilket så går det att fixa! Du kanske kan googla fram ovanstående information? För jag antar att du inte har ett oscilloskop?
Sen antar jag att moppen har ett 6V-batteri? och att det
ska driva det hela? Det borde inte heller vara några problem, man får bara reglera ner spänningen till 5V eller så. Tyvärr är nog skillnaden för liten för en vanlig 7805:a, men det finns nog low-dropout-regulatorer man kan köpa för en krona eller 5.
Men i övrigt är det lätt om man har en microprocessor och kan programmera den.
Hade jag haft tid hade det kunnat vart en kul grej att göra, men det är nog dåligt med det :/
ja det är väll från cdi boxen eller magnet + givare på svänghjulet
och det är 6 volt regulator på den utan batteri så den kommer bara funka när moppen är i drift
och det är 6 volt regulator på den utan batteri så den kommer bara funka när moppen är i drift