Regler för elarbeten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Regler för elarbeten

Inlägg av Glenn »

BallInPlay skrev:'tattar man el' åt en firma och det sen händer något alternativt någon annan firma/elektriker upptäcker grövre misstag så kan det leda till dryga böter och även indragen behörighet för personen som har behörigheten då han har ansvar för att de som arbetar på hans behörighet har tillräcklig kännedom för att utföra arbetet.
Det förutsätter ju att det görs ett fel, vilket ju inte är specieltl vanligt, som jag skrev innan, det är inte direkt raketforskning att koppla in en pryl till nätet..

Lagstiftningen på området är dessutom väldigt tandlös, i princip måste du ju ha klantat dej så mycket att du orsakat livsfara för att det ska bli något straff över huvud taget.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Som jag skrev så krävs det ett grövre misstag.

Jag har arbetat som elektriker ett antal år så jag har sett både det ena och andra
och jag har nog skickat in ett par anmälningar om installationer
som inte direkt följer reglerna till elsäkerhetsverket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Glenn, jag vet inte vad för några du känner, men jag kan garantera dig, att om man som entreprenör/elinstallatör anställer outbildad arbetskraft, kommer byggnads mfl springande rätt fort, dessutom blir man rätt snabbt utsparkad från eio mfl.
Så nej, man anställer inte outbildad arbetskraft, dessutom vill ju man som entreprenör tjäna pengar, och det gör man garanterat inte om man anställer outbildade.
Undantagen finns, naturligtvis, men det bekräftar ju bara regeln, sas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Outbildat = billigt.

Hur ställer sig försäkringsbolagen till att en installation utförts av ett företag som ej har behörig installatör anställd?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:Glenn, jag vet inte vad för några du känner, men jag kan garantera dig, att om man som entreprenör/elinstallatör anställer outbildad arbetskraft, kommer byggnads mfl springande rätt fort, dessutom blir man rätt snabbt utsparkad från eio mfl.
Så nej, man anställer inte outbildad arbetskraft, dessutom vill ju man som entreprenör tjäna pengar, och det gör man garanterat inte om man anställer outbildade.
Problemet är väl snarare dom som inte har någon behörighet och åker runt och gör byggjobb, vad som helst. Typ dom vi sett i byggskräckprogrammen som TV haft. Timell och co visade ju upp en hel del livsfarliga elanläggningar som dessa nissar gjort. Men jag tror inte att det har blivit någon påföljd för dom?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

blueint skrev:Outbildat = billigt.

Hur ställer sig försäkringsbolagen till att en installation utförts av ett företag som ej har behörig installatör anställd?
Outbildat=dyrt, mycket dyrt. Kostar i princip dubbelt så mycket som en utbildad.

Beträffande försäkringar, det beror ju på vems försäkring det gäller, företagets eller kundens?

Mindmapper, exakt, bedragarna kan vi tyvärr inte göra så mycket åt, de som anlitar dessa får faktiskt skylla sig själva.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Glenn, jag vet inte vad för några du känner, men jag kan garantera dig, att om man som entreprenör/elinstallatör anställer outbildad arbetskraft, kommer byggnads mfl springande rätt fort, dessutom blir man rätt snabbt utsparkad från eio mfl.

Jag vet att världen är perfekt i din lilla bubbla, men ute i den verkliga världen är det inte lika enkelt.

Bara för att ta det uppenbaraste hålet i din världsteori, om en installationsfirma har 30 anställda, hur kontrollerar man vem som gjort vad ? vem ska kontrollera detta, och varför ? (Så länge det inte uppstår problem förstås, tex vid en elbesiktning)

Sen vet jag iofs att dessa fackförbund (bygg/el/osv) tyvärr brukar dra lite åt maffiahållet rent generellt, men i praktiken så kommer ju en mindre firma klara sej fint utan facklig inblandning, speciellt när det är gott om jobb och problemet snarare är att hitta nån som kan göra jobbet.

Din övertro på utbildningar är för övrigt, hrrm, roande :D Nu vet jag att så inte är fallet med dej, men ditt sitt att uttrycka dej ger intrycket av någon som bara utbildat sej hela livet och aldrig varit ute i verkligheten, och fortfarande lever i det rosa molnet där allt fungerar och går enligt reglerna osv..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

BallInPlay skrev: Jag har arbetat som elektriker ett antal år så jag har sett både det ena och andra
och jag har nog skickat in ett par anmälningar om installationer
som inte direkt följer reglerna till elsäkerhetsverket.
Vad hände sedan, ingenting i vanlig ordning ?

Det är en uppriktig fråga, för det brukar ju bli så, fast det beror ju på hur stora (i.e farliga) fel det gällde.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bara för att ta det uppenbaraste hålet i din världsteori, om en installationsfirma har 30 anställda, hur kontrollerar man vem som gjort vad ? vem ska kontrollera detta, och varför ? (Så länge det inte uppstår problem förstås, tex vid en elbesiktning)
Arbetet kontrolleras av den platsansvariga montören (det finns alltid en sådan på en byggnadsarbetsplats), dessutom så har huvudentreprenörens platsansvariga rätt bra koll.

Det finns ingen seriös entreprenör som tar in outbildad arbetskraft, då det kostar för mycket, man har ju knappt råd att ta in lärlingar i dag, då de kostar så mycket (lärlingar har ju i alla fall förhoppningsvis någon grundkunskap).
I princip är det så att åker man på ett garantijobb, så är vinsten borta, och det vill ingen råka ut för.
Ju mindre firma, desto påtagligare är det.

De enda som använder outbildat folk är just bedragarna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tomas, du verkar tro att alla installationer görs på stora byggen där det är ordning och reda? Det finns en värld av småjobb också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Javisst finns det det, men samma principer gäller där också.
Ingen seriös firma skickar en lärling ensam på ett smäckjobb.
Skriv svar