Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Agwan »

Det är inte så att någon är intresserad av ett sånt här kort? Jag tänkte köra en tillverkningsrunda till där jag lagt in de ändringar jag kommit fram till. Om någon är intresserad av att vara med och testa ut lite så kan jag sälja ett antal kort till produktionspris (inte kollat riktigt vad det bli ännu, men borde inte bli mer än några hundringar).

Någon som kommer på något som absolut borde vara med men som jag missat?

Sammanfattat om kortet:
En 15p D-Sub-kontakt in med alla signaler och kraft som behövs.
Skruvplint ut för stegmotor, heat resistor, fläkt, tempsensor.
Stiftlist för anslutning av TTL-RS232 med standard för FTDIs USB->TTL-RS232-kablar. För inställningar.
Optokopplade STEP/DIR/ENABLE-signaler in som funkar direkt till tex SmoothStepper (och därmed direkt till Parallell-port?).
Stegmotordrivare på kortet med upp till 2.5A lindningsström där lindningsströmmen sätts med mjukvara.
RS-485 till PC för koppling till tex Mach3.
Atmels AVR Mega328 för PID-reglering av temperatur, kommunikation mm. Samma som Arduino UNO kör.

Så har jag en programvara för PC-sidan skrivet i C# för att göra alla inställningar på kortet. Kortet kan köras utan inställningar från PC när man väl ställt in stegmotorström och måltemperatur antingen via TTL-RS232 eller över RS-485.

Temperaturen på hot-end varierar ungefär 0.5 grader när jag skriver ut.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av simon78 »

Intresse finnes om den går att få igång på LinuxCNC.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Agwan »

Det kommer att gå. Det är ju bara ett vanlig RS-485-interface och kommunikationsgränssnittet kommer att vara öppet. Och som sagt, inget behöver ställas in i normal körning, bara om du vill ändra strömmen till motorn eller sätta om måltemperaturen.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av simon78 »

Ok. Kör man med en USB <-> 485 - adapter då?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Agwan »

Ja, det är det jag gör på min maskin.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1278
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Anahka1975 »

Jag är intresserad av detta kort då jag tänkt prova #D printning i min fräs bara den är up n' running (nån vecka bort hoppas jag).

Går det att köra 3D print i LinuxCnc eller måste man köra Mach3? Har inte bestämt vad jag skall köra med ännu, gillar idén med open source.

Vad rekommenderar du för Extruder, ju mer jag läser om 3D printning och Reprap ju mer förvirrad blir jag :wink:

/Anders
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Agwan »

Det skall inte vara något problem att köra den mot lite vad som helst, bara det klarar av att styra fyra axlar. Har aldrig använt LinuxCNC så jag har inte koll på hur det funkar. Så länge det inte är något system som själv vill läsa och styra temperaturen med sitt egna interface så borde det gå bra. Om ni inte får mitt kort att fungera så tar jag såklart tillbaka kortet och ni får tillbaka pengarna.

Om jag skulle köpa en ny extruder idag skulle jag köpa den här: http://store.qu-bd.com/product.php?id_product=11
Den är väldigt lika den jag har fast typ halva priset. En del bygger om dem eftersom de klagar på att plungern som den har som pressar tråden mot drevet på stegmotorn inte skulle fungera bra nog. Men jag tycker att det funkar helt ok. Det är dock en snyggare lösning med kullager som pressar, så som folk bygger om dem till.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av simon78 »

Vad vill du ha för det?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Agwan »

Jag tänkte låta en firma producera dem, har inte fått någon offert ännu. 350:- ink moms? Funkar det? Det kanske blir lite förlust på prototyperna eftersom det blir en så liten serie. Får se om jag kör 6 eller 12 kort första ronden. Men det kan ju kosta lite att få korten testade också. Och självklart återbetalning om det inte känns bra när ni får korten.

Är det rimligt att ta 650:- när de är testade och klara? Är det en rimlig summa att betala i "butik"? Jag menar, är det 150:- som är max som folk kan tänka sig att betala så går ju ekvationen inte ihop och det blir inga kort.
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av andershannu »

När jag väl har fått igång min fräs så kommer jag definitivt att köpa ett sånt kort av dig, och 650 kr känns då helt ok!
Kan någon med koll göra ett överslag då vad det skulle kosta med ett kitt för att kunna printa med fräsen?
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1278
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Anahka1975 »

jag tar gärna ett kort. :tumupp: PM'a om detaljer.
Den där extrudern såg ju fin ut. Blir nog en order på en sådan också.
Måste nog snart ta tag i en projekt tråd... :vissla:
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Agwan »

Noter att den där extrudern kör med NTC-motstånd för att mäta temperaturen medan Makerbot och då jag med, kör med Typ K termoelement. Kostar 35:- på Elfa har jag för mig.

Skall se till att få iväg beställningen på korten ASAP så säger jag till när de finns. Sedan har jag lagt upp en webshop jag tänkte ni kunde få prova ut samtidigt.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av malx »

Eftersom jag slagits med QU-BD extrudern några dagar så kan jag flika in att man kan få den att fungera helt ok. Men den fungerar inte ok i sitt orginalutförande. Jag och Korken har kommit fram till ett antal anledningar till detta.

1. Matningshjulet har visserligen rätt bra grepp men kuggarna har lätt för att förstöra materialet. Detta gör att man t.ex. inte kan mata plasten fram och tillbaka för att förhindra "stringing". Lösningen är att ställa "extraction" i slicern som långsam och liten (0.1 till 0.5 mm). Allt för hård och spröd PLA fungerar inte alls.

2. Coolend-röret har på tok för dålig finish på insidan vilket gör att plasten går trögt igenom, speciellt efter att matningshjulet skapat ojämnheter. Genom att grada av med en fint fint sandpapper så fick vi till ändarna iallafall, mitten av insidan skulle man behöva ett smalt (< 2mm) putsverktyg till.

3. Precis som nämnts så fungerar orginalskruven för att trycka plasten mot matningshjulet inte speciellt bra. Det fungerar bara för en väl vald plast med rätt konsistens och exakt diameter. Fjäderupphängt kullager fungerar så mycket bättre att det nästan är idioti att inte skriva ut delarna för denna fjäderupphängning som första detalj.

Sen finns det ett problem kvar som inte är löst 100% än, tror det handlar om att plasten smälter för långt upp i coolend när man har nozzlen uppvärmd och låter den stå still/gå sakta vilket gör att det blir stopp. Vi har löst detta med att sätta igång omedelbart efter uppvärmning. Funderar på att borra upp och sätta dit en bit PFTE-tub som värmebarriär, har köpt en extra coolend för att testa detta.

När den väl satt igång och skriver ut nu så skriver den dock ut väldigt bra efter modifikationerna ovan. Priset är utan tvekan grymt bra och jag har beställt två stycken till för att ha till min nya skrivare.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1278
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Anahka1975 »

Kom precis på att jag har ett knippe självhäftande värmeelement 12V 7,5/15W ca 6x10cm stora.
Borde kunna klistras på undersidan en glasskiva eller dyl.
Skulle kunna donera några om du vill bygga heatbed (och utveckla tillhörande styrning :vissla: )
Kan kolla mått och effekt om det är intressant.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1278
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av Anahka1975 »

måtten på elementen är 10x7cm det är 2 värmeslingor valbart i serie eller parallellt. i serie är resistansen ca 18ohm = 7,5W räcker 30W till en heatbed på 20x14cm tro?

Intresserad att testa så kan jag avvara 4 till dig. Pm'a adress isf.
Skriv svar