Kabelförvaring
Kabelförvaring
Vi ska fixa kabelförvaring på jobbet så att man lätt kan komma åt och hitta rätt kabel. Det handlar om ca 100st kablar, kanske fler. Det är kommunikationskablar tex vanliga serieportskablar.
Har ni några bra ideér?
Finns det något smart system som gör att man kan få in många kablar på ett litet område?
Har ni några bra ideér?
Finns det något smart system som gör att man kan få in många kablar på ett litet område?
Re: Kabelförvaring
Är det alltså kablar med kontakter i bägge ändar?
Är det många olika längder?
Många olika tjocklekar?
Används de ofta eller används de sällan (d.v.s. kan det funka att ha dem ihoprullade eller inte)?
Är det många olika längder?
Många olika tjocklekar?
Används de ofta eller används de sällan (d.v.s. kan det funka att ha dem ihoprullade eller inte)?
Alla har kontakter
De ska inte vara ihoprullade det ska vara lätt att hitta vilkens om är vilken. Vissa används dagligen medans andra används en gång i halvåret...
Jag tänker mig en hängande lösning, kanske på små väggar, typ som man har affischer i affärer, men det finns kanske mycket smartare lösningar.
De ska inte vara ihoprullade det ska vara lätt att hitta vilkens om är vilken. Vissa används dagligen medans andra används en gång i halvåret...
Jag tänker mig en hängande lösning, kanske på små väggar, typ som man har affischer i affärer, men det finns kanske mycket smartare lösningar.
Du skulle kunna ha flera utdragbara plankor på expansionsbeslag brevid varandra. Då skulle du få plats med många och själva plankorna när man drar ut dom kan dras ut över en gång där folk brukar gå för spara plats...
Kör överhandsfräs på plankorna så är det bara att sätta i kabeln, kontakten är ju större och kommer hindra att de ramlar ur.
Kör överhandsfräs på plankorna så är det bara att sätta i kabeln, kontakten är ju större och kommer hindra att de ramlar ur.
Senast redigerad av Micke_s 16 januari 2013, 16:16:26, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Alla kablar i en massa kassar på golvet! 
Inte det?
Ok, den här då:
En variant som jag körde med förr var stora (ca 20cm höga) S-krokar
upphängda på rundstavar i garderober (av dubbelbredd).
T.ex en rundstav uppe, en i mitten och en nere.
Kablarna hänger man alltså på krokarna.
Det blir som klädgarderober, men med kablar.
Då kan man ha en garderob för el, en för nätverk, osv..
(Jag tror att den här varianten skulle fungera bäst för er.)
Det är väldigt lätt att hitta rätt kabel och hämta/lämna ofta.
-
Nu kör jag med märkta lådor med lock (Ikea Snålis 201.301.33).
Det tar lite mindre plats och passar bäst för kablar som man inte hämtar/lämnar flera gånger per dag.
Varje låda är aningen genomskinlig och tydligt märkt. T.ex:
Förgreningsdosor (3 uttag).
XLR hane - XLR hona.
Nätverk patch 0,5 m.
osv...
Sedan står lådorna så att allt med el är för sig och nätverk för sig.
Det har aldrig hänt att jag behövt leta efter en kabel
(förutsatt att den överhuvudtaget har funnits i lådsystemet...)

Inte det?

Ok, den här då:
En variant som jag körde med förr var stora (ca 20cm höga) S-krokar
upphängda på rundstavar i garderober (av dubbelbredd).
T.ex en rundstav uppe, en i mitten och en nere.
Kablarna hänger man alltså på krokarna.
Det blir som klädgarderober, men med kablar.

Då kan man ha en garderob för el, en för nätverk, osv..
(Jag tror att den här varianten skulle fungera bäst för er.)
Det är väldigt lätt att hitta rätt kabel och hämta/lämna ofta.
-
Nu kör jag med märkta lådor med lock (Ikea Snålis 201.301.33).
Det tar lite mindre plats och passar bäst för kablar som man inte hämtar/lämnar flera gånger per dag.
Varje låda är aningen genomskinlig och tydligt märkt. T.ex:
Förgreningsdosor (3 uttag).
XLR hane - XLR hona.
Nätverk patch 0,5 m.
osv...
Sedan står lådorna så att allt med el är för sig och nätverk för sig.
Det har aldrig hänt att jag behövt leta efter en kabel
(förutsatt att den överhuvudtaget har funnits i lådsystemet...)
- Henrik Kjellberg
Denna är inte så dum faktiskt:
http://lifehacker.com/5798636/store-mis ... -organizer
http://lifehacker.com/5798636/store-mis ... -organizer
Denna är ju en klassiker. I kombination med Mickes förslag om man inte vill fräsa kanske.
Vi har funderat på sådan som du länkar Spazze, men där får man inte plats med specielt många kablar, en stor vägg krävs...
Kartonger och lådor försvinner direkt eftersom det blir bökigt och ser oprofessionellt ut =)
Kartonger och lådor försvinner direkt eftersom det blir bökigt och ser oprofessionellt ut =)
- Klas-Kenny
Såna där kabelhängare vore väl inte omöjligt, hundra kablar = tio styck. Har man en "hel höjd" på väggen borde man kunna ha två över varandra alltså bara fem i bredd, det blir 28*5=140cm, det är väl inte en så värst stor vägg?
Och om inte alla kablar är av olika modell kan man ju hänga fler än en per fack, likadana borde väl inte göra något om de hänger i samma. Förutom att man behöver leta upp var en likadan hänger när de ska tillbaka i och för sig.
Och om inte alla kablar är av olika modell kan man ju hänga fler än en per fack, likadana borde väl inte göra något om de hänger i samma. Förutom att man behöver leta upp var en likadan hänger när de ska tillbaka i och för sig.
Själv har jag flera rejäla krokar på väggen. Krokarna är typ stålrör ca 20 mm i diameter och böjda som en krok med ca 10 cm öppning.
IKEA har sålt sådana krokar tidigare. Tar inte så mycket plats heller.
Sladdar bör hänga då de blir raka och enkla att hantera samt att man tydligt ser både längd, sort och färg.
Rullade, vikta och ihopknölade sladdar är svårhanterligt.
Att hänga sladdar i ett ställ med skåror som länkats till tidigare undviker jag till större sladdar, då det frestar på kabelns fastsättning i kontakten. De duger dock bra åt kortare, typ 30 cm långa, testsladdar m.m. vid en labbänk.
IKEA har sålt sådana krokar tidigare. Tar inte så mycket plats heller.
Sladdar bör hänga då de blir raka och enkla att hantera samt att man tydligt ser både längd, sort och färg.
Rullade, vikta och ihopknölade sladdar är svårhanterligt.
Att hänga sladdar i ett ställ med skåror som länkats till tidigare undviker jag till större sladdar, då det frestar på kabelns fastsättning i kontakten. De duger dock bra åt kortare, typ 30 cm långa, testsladdar m.m. vid en labbänk.
Jag kör med en delad kabelkanal. Typ 36-492-09
Delar den på längden och fäster med ett par skruv.
Billigt om man råkar ha lite över.
Delar den på längden och fäster med ett par skruv.
Billigt om man råkar ha lite över.
Såna där hängare monterade på skivor som sitter ledade på en hållare så det blir som en "karusell" man snurra på och bläddra mellan skivorna?
Typ sån här gammal adressregistersnurra fast stående, och så hänger kablarna alltså på skivorna.
http://www.kontorsmaterial.se/pimg/2366210.jpg
Går väl att sätta ett gäng skivor på väggen med gångjärn också, så man liksom bläddrar sig fram till rätt skiva.
Typ sån här gammal adressregistersnurra fast stående, och så hänger kablarna alltså på skivorna.
http://www.kontorsmaterial.se/pimg/2366210.jpg
Går väl att sätta ett gäng skivor på väggen med gångjärn också, så man liksom bläddrar sig fram till rätt skiva.
- Henrik Kjellberg
Den Spazze tipsar om har vi några på jobbet och de är helt värdelösa om kabeln når ner till golvet och måste upp igen; Var gör man av andra änden? Det blir nästan lika trassligt där som i kassen på golvet!!!