Trafo 230V-110V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shas

Trafo 230V-110V

Inlägg av Shas »

Hej på Er alla

Är ny på detta forum och sökte mig egentligen hit bara för en enda fråga, men efter lite surfande på denna sida visade det sig vara flera intressanta frågeställningar.... Så jag lär nog hänga med i detta forumet ...

Nu till min fråga. Det är så att jag har en amerikans båt och jänkarna har ju som bekant 110V 60Hz. Jag har köpt en skiljetransformator på 2000W som då vid anslutning till land ger mig 110V 50Hz. Frågan är hur detta påverkar maskiner som tex kaffekokare, brödrost vattenkokare mm Givetvis tänker jag köpa dessa grejorna från USA dvs gjorda för 110V 60Hz.

Säg inte att jag ska konvertera den rackaren till 230V för det vill jag inte, alldeles för mycket prylar i båten

Mvh // Shas
rikkitikkitavi

Re: Trafo 230V-110V

Inlägg av rikkitikkitavi »

Först måste du få rätt spänning till apparaterna, dvs 110-115V.
Det gör du med din transformator.
En fråga: är den galvaniskt skiljd från 230V sidan? (troligen inte). Isåfall är det att betrakta som 230VAC i båten.

När det gäller dina apparater:

Sedan får du se på apparaten om det står något om 50/60Hz drift.
För en brödrost eller kaffebryggare som egentligen bara är ett elektriskt element (motstånd) är det strunt samma vilken spänning det är.

En transformator som matas med 110V 50Hz växelspänning kan däremot gå i mättning om den är designad för 110V 60Hz, men det beror på hur snålt designad den är. Isåfall drar den mera ström, brummar och blir gärna överhettad.
Typiskt är det väl all elektronik ombord som har transformatorer i sig. det står ofta på vad den tål för inspänning (borde göra det) och infrekvens. Även saker med elmotorer i sig kan vara känsliga, hastigheten kan ju bli lägre :)
det gäller alla apparater som arbetar med induktion.

Ett alternativ till din transformator är om du kan hitta en 230VAC 50HZ => 110V 60Hz inverter , jag vet inte ens om sådana bestar finnes?
Shas

Inlägg av Shas »

Min transformator är en isolertransformator, Vad menas med galvanisk avskild och hur fungerar det.
(Jag vet mycket väl vad galvaniska strömmar och dess verkningar och den godkända lösningen på detta problem enl ISO 13297 är att inte koppla in landstömmens jord)

Jag har ingen genomledning av min jord mellan primärsidan och sekundärsidan. Om jag fattat saken rätt så är en galvanisk ström i vårt fall en ofrivillig läckström pågrund av potensialskillnaderna mellan "landjord" och "båtjord" Om landjorden är helt avskiljd från båtjorden hur kan det då uppkomma läckströmmar.

Nu till maskinerna

Enligt källa "overseas" så är maskinerna märkta med 60Hz inte som i sverige 50-60Hz

Idag är problemet att nästan alla hushållsmaskiner har någon form av elektronik i sig, Klockan/timern är ju ofta kopplad till frekvensen och ändrar man från 60Hz till 50Hz kommer ju tillexempel säkerhetstiden en maskin står på bli något längre dvs inga
världsliga problem.

Mättnadsproblemet är inget problem, har haft denna lösning hela förra säsongen och det är en vedertagen lösning med en därtil godkänd trafo. Jag har ju 110V standardutrustning i båten såsom laddare, spis, kylskåp (110V/12V)

Vad beträffande märkningen så står det säkert spänning och frekvens effekt mm men problemet med att grejorna är i USA gör ju att denna info inte är aldeles lätttillgänglig

Nu var det ett tag sedan jag satt vid skolbänken men om jag förstår dig rätt så påverkar frekvensen effekten. Du nämner att motorer etc går långsammare.

Vad jag vet finns ingen finns ingen "marin modell" med inbyggd frekvensomvandlare

Men om jag uppfattar dig rätt så ser du inget större problem med detta, I värsta fall får jag köra på generatorn den levererar 110V/60Hz

Ha det // Stefan
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!

>Vad menas med galvanisk avskild och hur fungerar det.
Det innebär att primär- och sekundärlindning inte har någon elektrisk kontakt. Många 230V/115V-transformatorer är sparkopplade, d.v.s. att det bara finns _en_ lindning och att 115V tas ut från ett uttag mitt på primärlindningen. Sådana transformatorer separerar inte från elnätet och utrustning kopplad till dem skall likställas med nätansluten, detta oavsett vilken spänning den drivs med. I ditt fall ("isolertransformator") verkar det dock säkert.

Som rikkitikkitavi påpekade så blir det egentligen bara problem ned transformatorer och motorer som är specade endast för 60 Hz, då dessa kan bli överhettade.
Shas

Inlägg av Shas »

Tackar !

110V betraktar jag som nätanslutet oavsett om transformatorn är sparkopplade eller galvaniskt avskild :razz: Ok då vet jag med största sannorlikhet är det en spartransformator jag har med avskild jord

Hur kollar men detta ? Ohm-mäter jag mellan Primär och sekundärsida och får ett värde där då borde vi ju prata om en spartransformator eller.... Ett annat alternativ är att ringa återförsäljaren

Ha det // Stefan
Nerre

Inlägg av Nerre »

Shas skrev: Nu var det ett tag sedan jag satt vid skolbänken men om jag förstår dig rätt så påverkar frekvensen effekten. Du nämner att motorer etc går långsammare.
Nej, frekvensen påverkar inte effekten, det handlar om att många motorer snurrar med ett varvtal som är proportionellt mot frekvensen.

Det jag funderar på är, hur fungerar de där prylarna som du ska använda när du inte har landström? Kommer båten att användas som bostad och ligga vid kaj för jämnan?

Om du inte har 110 V när du är ute på sjön funkar ju inte grejer som kräver 110 V (om du inte har en inverter som omvandlar 12 V till 110 V 60 Hz).

Om grejerna är byggda för att köras på 12 V (antingen direkt eller via inverter) verkar det ju vettigare att göra om elsystemet så att 230 V landström görs om till 12 V som driver grejerna.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Ohm-mäter jag mellan Primär och sekundärsida och får ett värde där då borde vi ju prata om en spartransformator eller

Mäter du mellan primär och sekundär på en spartransformator får du ett (ofta lågt) värde. I vanligaste fall nära noll Ohm mellan ena branschparet. En fulltransformator skall ge oändligt motstånd mellan primär och sekundär.

Problemet med spartransformatorer i de här sammanhangen är att ena branschen kan hamna på 230 V mot jord (beroende på hur 230V-sidan är inkopplad; är det med en stickpropp kan man aldrig veta vad som är fas och vad som är nolla), och det är inte givet att 115V-prylar är designade för det. I 115V-uttaget kan du alltså antingen ha (230V : 115 V) mot jord eller (0 V : 115 V) mot jord.
Shas

Inlägg av Shas »

Hej på dig Nerre !

Nu är det tur att detta inte är ett båtforum för då hade jag blivit bannlyst Jänkebåtarna är mycket bättre standardutrustade än nordiska "kvalitetsbåtar" Detta var en av anledningarna plus det faktum att det är halva priset på dessa båtar.

Jänkarna har ingen kust och ingen allemansrätt, det för med sig en bra och en dålig sak när dessa båtar kommer till sverige.

Eftersom det inte finns några öar eller andra tillåtna landstigningställen är bogen stängd och ankaret sitter i fören man hänvisad till marinor eller att helt enkelt lägga sig för ankar. båthamnarna backar man in praktiskt ur alla synpunkter landströmmen ansluts i aktern. Detta är en enorm nackdel för svenska förhållanden då man inte gärna backar upp mot en ö. men det är häftigt med ett bogankare :wink:

Fördelen med detta att jänkarna ofta ligger på "redden" är att det finns en vattenkyld generator vilket är så smidigt bara trycka på en knapp så har du 110V. Vill du få varmvatten till en kvällsdusch eller laga till något på den elekriska spisen utan att hatta med gas eller sprit är det bara att köra. Om du ligger någon dag behöver du inte oroa dig för att batteribanken tar slut. laddaren är på hela 30A.

Fel forum igentligen men du frågade ju .....

Hittade en bild på en isolertransformator... Är det samma som en galvanisk avskild transformator

Ha det // stefan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Shas 16 januari 2013, 10:05:39, redigerad totalt 2 gånger.
Shas

Inlägg av Shas »

Hej på dig HCB

Ok ska kolla detta .... Problemet med vilket som är fas och nolla har jänkarna tänkt på, det finns en lampa på elpanelen som lyser om man anslutet fas och nolla fel.

Ha det // Stefan
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ah, man har alltså ett separat elverk... Då förstår jag att man slänger in en massa saker som går på 110 V...

Frågan är ju då nästan om det inte är bättre att bygga om båten för 230 V (byta ut elverket och de eventuella grejer som går på 110 V). En transformator är ju som sagt var dyrt och det blir ju enklare om man kan köpa svenska apparater att använda ombord.

Hur mycket grejer på båten är det som drivs av 110 V idag och som du inte hade tänkt byta ut?

Ett annat alternativ är kanke att köpa grejer från Japan istället (de har 100V och både 50 och 60 Hz så deras prylar borde inte vara beroende av rätt frekvens).

Å andra sidan verkar Västindien ha 110 V 50 Hz... Så båtprylar kanske är gjorda för att klara både 50 och 60 Hz? (Tänkte att jänkarna åker till Västindien med jämna mellanrum?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_elec ... by_country
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Hittade en bild på en isolertransformator... Är det samma som en galvanisk avskild transformator

yes :tumupp:
Shas

Inlägg av Shas »

Underbart .... då så.... Då har jag rätt transformator.

Vad beträffande inköp av elpylar med 110V/50Hz så faller det ju på det greppet att då kan jag ju inte köra med generatorn

jag har fått svar på mina frågor och tackar alla inblandade för hjälpen

// Shas
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag menade ju främst att du skulle försöka leta prylar som klarar både 50 och 60 Hz. En del grejer kanske klarar både 50 och 60, men är bara märkta med 60 eftersom de bara är avsedda för USA där det bara finns 60 Hz.

Letar man efter prylar avsedda för andra marknader kanske det är lättare att hitta såna som klart och tydligt anges klara både 50 och 60 Hz.

Jag tror faktiskt inte det är så vanligt idag att grejer är byggda så de är beroende av frekvensen. Det främsta problemet kan som sagt var vara transformatorer som blir för varma.

Jag har t.ex. öppnat prylar som varit specade enbart 60 Hz och konstaterat att allt nätdrivet utom en motor varit specat för 50/60 Hz. Nätdel, fläktar, pump var specade 50/60 Hz.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det ser lite ut som ockerpris i isolertrafo-bilden.

Det klassiska tipset när det gäller att få 110V från 230V är att kolla på gör-det-själv-nätbutiker i UK.

Där har de lag på att alla byggarbetsplatser får köra max 110V till elgrejer. Det enda som får köras på 230V är strålkastare på speciella strålkastarstolpar, ungefär, om jag fattat rätt. Dessutom så är det inte bara krav på max 110V utan max 55V till jord vid enfas och max 62V vid trefas.

Exempel: "Transformer - 240V to 110v - 3300W Price:£64.99 plus VAT"
http://www.horizonplatforms.co.uk/Trans ... 300W.html/
Skriv svar