Portalfräs -> 3D-skrivare. Path of least resistance.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Portalfräs -> 3D-skrivare. Path of least resistance.

Inlägg av simon78 »

Hej,

Jag startar en ny tråd om detta då de andra intressanta trådarna i ämnet har lite andra ambitionsnivåer. Jag tänkte hålla mig så enkelt som möjligt. Nu har jag en hembyggd XYYZ portalfräs med en Kress 1050 spindel på. Den styrs av 4 stegmotorer via LinuxCNC (the system formerly known as EMC2). En stegmotordrivare till varje motor, som kopplats via parallelporten.

Vad tror ni om detta?

Extruder: MBE V9 med stegmotor
http://store.qu-bd.com/product.php?id_product=11
49$ + 17$ frakt: 430kr

Extruder och heatbed-kontroller: gnexlab med två givare
http://store.gnexlab.com/product.php?id_product=38
83.50$ inkl frakt: 540kr

Heatbed: väntar med detta. Tänkte ta lite kopparlaminat jag redan har, och fräsa slingor i, och se om det funkar.

Stegmotordrivare till extrudern: ?
Ja, har ni något tips på nått enkelt att få tag på. Behöver step/dir in. Har A3977 till de andra axlarna?
runt 500kr?

Sen lite tillbehör, kaptontejp har jag förstått att man behöver, och så lite filament.

Så, knappa 2000kr för att komma igång? Har ni något tips på handlare närmare/i Sverige?

Jag tänkte köra Slic3r och LinuxCNC. Alla M-koder som har med extrudern och heatbedens värme att göra ignorerar jag bara. Det får jag ställa in manuellt i kontrollern. Extruderns stegmotor kopplar jag via serieporten, alternativt flyttar några signaler som nu ligger på parallellporten till serieporten, och kopplar den på parallellporten.

Vad tror ni, kommer det att funka?
nibl

Re: Portalfräs -> 3D-skrivare. Path of least resistance.

Inlägg av nibl »

Om det är för att skriva ut på så "behöver" man inte kapton tejp. Jag kör med blå maskeringstejp från jula, och det fungerar jättebra så länge man inte bryr sig för mycket om hur undersidan ser ut (den blå färgen från tejpen stannar kvar på det man har skrivit ut :D ), sen vet jag att det är många som skriver ut direkt på vanligt glas också.

Det borde väl fungera bra med pololu A4988 för att driva extrudern, jag betalade strax under 300:- för 2 st inkl moms och frakt från lawicel. Blir säkert ännu billiagare om man köper från kina, men långa leveranstider.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Vill du göra det enklare så skippa heatbed. Kör du ivanlig rumstemperatur och PLA så fungerar det bra på bara en bit plexi. Kommer du fram till att det inte funkar så skaffar du en heatbed senare. Det var min tanke iaf, och jag har inte köpt någon än.

Jag har fått mitt styrkort för extruder att fungera nu. Det reglerar hotend med PID-regulator, en fläkt och stegmotorn, dvs allt man behöver för din extruder från ett kort. Men det finns säkert barnsjukdommar som andra märker men inte jag, eftersom alla använder på olika sätt. Så om någon skulle vilja prova det nu så skulle det möjligen kunna bli lite bök om man har otur.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Skall man printa på glas så är min erfarenhet att värme är ett måste.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Innefattar du plexiglas i glas?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Direkt på plexiglas har jag faktiskt inte testat.
Nix, jag menade spegelglas när jag skrev glas. :) (Ikeas små 20x20cm speglar är perfekta för detta! 49:- för 4st)
Skriv svar