Regler för elarbeten
Re: Regler för elarbeten
Jo men det är ju det jag menar, efterssom det är kravet är det många som jobbar så.
För rörarbeten krävs ingen utbildning. När det gäller kylmedia så är det endast aktuellt för vissa medier.
Felformulerat från min sida, jag vet att det finns regler vid "arbete med spänning", har själv läst det för en sisådär 9 år sen då jag gick på elprogrammet, jobbar ej som elekriker då det inte fanns tillfälle för det.tecno skrev:![]()
Ena stunden säger dunästavart i starkströmsföreskrifterna jag kan finna om vilka regler som gällerSå hur ska du ha det?då han inte tillämpar vad som står i föreskrifterna
Kommer bara inte ihåg vad som stod i sin helhet.
Han ansluter vanligtvis en fast matning (el uttag) till en ny säkring, använder en skruvmejsel och en tång.Purre skrev:Som sagt var. Arbete med spänning.
Det konig7070 säger är förlegat även om man kan vara tvungen att gå tillbaka till gamla blå boken för vissa saker.
Men annars själv är jag elektriker på en industri och kan säga som så att arbete under spänning krävs en hel del gånger. Även om man då öppnar en central eller något. Gjorde det i torsdags senast då jag skruvade av locket på en central med full spänning på för att kunna kontrollmäta hur det var där under, då hela centralen var gjort i plast men fortfarande är det arbete med spänning då jag skruvade av locket. Men vad ska man göra i en sådan situation? Dock skruva kabel med spänning på bör man vara väldigt vaksam på om det nu är 230 eller högre. 24V:en på jobbet bryter jag aldrig utan skruvar på bara rakt upp och ner, går säkringen så gör den det, ungefär så jag anser där.
Personligen tycker jag att han är en lat en, då han kan ansluta till jordfelsbrytaren då det saknas ledig plats.
Innebär detta att min kollega måste ha AMS cert för att jag ska kunna jobba under honom, eller räcker det att någon på firman har detta, tex någon i Malmö på samma företag, då vi befinner oss i Göteborg.ajje skrev:Vet inte vad det står i föreskrifterna, men inom elnätsbranschen så jobbar vi efter det som heter ESA. ElSäkerhetsAnvisningar.
Enligt ESA måste den enskilda montören ha utbildning för AMS (Arbete Med Spänning), det är ingenting som kan delegeras.
Jag misstänker att det faktiskt inte står någonting om det i föreskrifterna alls, utan att det här är en sak som regleras med arbetsmiljöregler. "Arbetsgivaren ska tillse att arbetstagaren har relevant utbildning bla, bla bla..."
Jobbar som fastighetstekniker som det så fint heter, koppar, fiber m.m.blueint skrev:Kolla att det finns försäkringar som täcker brännskador, blindhet mm. I synnerhet om det är arbetspraktik a la AF eller annat löst.
Kanske är lurt att se sig om efter annan arbetsgivare eller yrke om du inte är beredd att ta de riskerna. Tyvärr får man bara en kropp.
Elarbetet var tänkt att jag skulle hjälpa till med.
Efter att jag gjorde ett jobb som min kollega godkände (inte jobbat med el eller varit inne i ett proppskåp på 9 år).
Väl inne på kontoret fick jag en rejäl skopa för att han tyckte jag var för osäker, jag stod på en pall framför ett naket proppskåp med porslinssäkringar.
Familjen var hemma med sina ungar springandes, innan arbetet påbörjades visste jag inte om hans arbetsmetoder, fortskred och slutförde iaf arbetet så säkert och lungt som möjligt.
Efter detta hjälper jag inte till längre med elarbeten, är inte anställd för det heller.
Vet mycket väl vad arbete med spänning medför för risker, inte minst om man fastnar, blir brännskaddad eller blir utsatt för en ljusbåge, bildandet av blodproppar m.m.
Har påtalat mina synpunkter om varför jag inte är intresserad av att jobba med AMS.
En kraftigare genomledning värmer upp vävnaden. Blod börjar koagulera redan vid 42°C. Så det är en möjlig följd av en olycka.
Nej, det innebär att du måste ha gått en kurs i AMS.Thermal skrev: Innebär detta att min kollega måste ha AMS cert för att jag ska kunna jobba under honom, eller räcker det att någon på firman har detta, tex någon i Malmö på samma företag, då vi befinner oss i Göteborg.
Men det jag säger gäller bara om man jobbar enligt ESA, och om ni gjorde det skulle du redan ha gått en ESA grundkurs för att få jobba över huvud taget

-
Var har jag påstått att alla ska ha behörighet? Seriösa firmor brukar dock inte ta in folk hur som helst utan utbildning. Visst förekommer det, men de vill att de flesta har en elektriker utbildning.Glenn skrev:"Men att ha dom att jobba med spänning drar sig nog de flesta för."
Ha ha.. den var bra du
Försök hitta en enda elfirma där alla har behörighet..eller ännu värre, installationsfirmor som installerar annat som kräver fast inkoppling.. där finns det i bästa fall EN person som har behörighet.
De seriösa firmorna jag vet om skulle då inte ta in folk från gatan utan kunskaper och sätta dom att jobba med spänningsatta kretsar. Det var det jag skrev, om du rycker loss enskilda meningar och läser in annat i det jag skrev får du stå för det.
Hela din mening var "Den som står för behörigheten kan ta in vem som helst från gatan anställa dom och använda dom i verksamheten. Men att ha dom att jobba med spänning drar sig nog de flesta för. Den med behörigheten är ansvarig för att arbetet utförs riktigt. "
Jag hävdar nog att det är MÅNGA firmor som tar in "folk från gatan" och låter dom tatta el, nej, inte dom seriösa kasnke, men småskuttarna, och framförallt installationsfirmor som inte gör eljobb per definition, men monterar andra saker som i sin tur ska kopplas in till ström (fast installation)
Jag hävdar nog att det är MÅNGA firmor som tar in "folk från gatan" och låter dom tatta el, nej, inte dom seriösa kasnke, men småskuttarna, och framförallt installationsfirmor som inte gör eljobb per definition, men monterar andra saker som i sin tur ska kopplas in till ström (fast installation)
- BallInPlay
- Kontakt:
'tattar man el' åt en firma och det sen händer något alternativt någon annan firma/elektriker upptäcker grövre misstag så kan det leda till dryga böter och även indragen behörighet för personen som har behörigheten då han har ansvar för att de som arbetar på hans behörighet har tillräcklig kännedom för att utföra arbetet.
Där har du fullständigt och totalt fel, det förekommer inte, däremot förekommer det att en rörläggare till exempel kopplar in cirkulationspumen han bytt osv.Glenn skrev:Hela din mening var "Den som står för behörigheten kan ta in vem som helst från gatan anställa dom och använda dom i verksamheten. Men att ha dom att jobba med spänning drar sig nog de flesta för. Den med behörigheten är ansvarig för att arbetet utförs riktigt. "
Visst det finns bedragare som kanske gör det, men de är inga installatörer överhuvudtaget, så dem kan du inte jämföra med.
Det var någonting i den stilen jag menade. Är det "rena" eljobb tar man inte en som inte är utbildad ett dugg om el.
Visst finns det övergångar och gråzoner, men resonera så här; händer det något och det går till rättegång, var det juridiskt lämpligt att låta den personen göra det arbetet?
Visst finns det övergångar och gråzoner, men resonera så här; händer det något och det går till rättegång, var det juridiskt lämpligt att låta den personen göra det arbetet?
Ooh, är det ThomasL som tittat i kristallkulan igen ? *suck*TomasL skrev: Där har du fullständigt och totalt fel, det förekommer inte, däremot förekommer det att en rörläggare till exempel kopplar in cirkulationspumen han bytt osv.
Visst det finns bedragare som kanske gör det, men de är inga installatörer överhuvudtaget, så dem kan du inte jämföra med.
Det förekommer, det kan jag garantera efterssom jag känner folk som jobbat med just sånt, helt utan utbildning (men utan att ha tummen mitt i handen), det är dessutom fullt lagligt att göra så, vilket vi ju redan utrett.
Hur man än ser på det är det inte direkt raketforskning att koppla in en pryl till elnätet, det kunde nog dom flesta här medans dom gick i grundskolan tex, och har man då en behörig elektriker anställd så är det ju bara att köra på och låta alla anställda installera hej vilt, slutar han för att han lessnat så kanske den seriösa firman tar in en konsult eller liknande för dessa jobb medans man letar en ny behörig elektriker, fast de flesta kör bara vidare som vanligt efterssom sannolikheten att "åka fast" är i princip obefintig, och det eventuella straffet är peanuts jämfört med kostnaderna för att inte kunna installera (och därmed fakturera..)
..Om du vill mena att om man gör sånt är man inte en installatör fast man jobbar och får lön som det, ja då kan man ju säga att vi aldrig har trafikolyckor med bilar/bilförare inblandade, efterssom det alltid är någon som gjort något fel enligt lagen när det blir en olycka, och kör man olagligt så är man ingen "bilförare" utan "bedragare" (eller nåt annat $RANDOM tillmäle).