7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: 7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Inlägg av PeterH »

OT: Valleb ser att du skriver "snåldum", här i Gävle brukar vi säga "dumsnål" :D Kan det vara dialektalt? Var i landet finns du?

Tillbaks till topic...
Valleb

Inlägg av Valleb »

@PeterH

"OT: Valleb ser att du skriver "snåldum", här i Gävle brukar vi säga "dumsnål" Kan det vara dialektalt? Var i landet finns du?"

Hehe, även om jag finns strax utanför Malmö så heter det "dumsnål" även här.
Det var jag som skrev snabbare än vad jag tänkte, typ, något sådant :)
jrl

Inlägg av jrl »

http://www.inference.phy.cam.ac.uk/with ... e_38.shtml

Lite intressant läsning från England.
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Hur går det med din anläggning?
Både jag och min kompis har problem med våra microinverters. För mig har en pajat och för min kompis har 7 st gått sönder. Det går på garantin och den som gått sönder för mig sitter lättåtkomligt men jag har vissa där jag måste lossa paneler för att komma åt boxarna och det är 8 meter upp till takfoten.
Kompisen blev erbjuden nya boxar till alla paneler men han får ingen förklaring till varför de går sönder.
solstef

Inlägg av solstef »

Låter allvarligt, men vad har ni för microinvertrar ?
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Jag kör med Solaredge prylar.
Är inga problem med att få nya grejer på garantin men jag vill inte hålla på att byta saker stup i ett.
Får se om vi får något svar från Solaredge vad problemet är.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Sitter det några bypass dioder på eller i panelerna _?_
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Ja det gör det, har likadana paneler som bit96 har så 3 st.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Gjorde ni som har satt upp solfångare en skugganalys på den tilltänkta platsen?
Skugg finnare

/// Marcus
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Undrar om ni har råkat fått från en dålig batch eller så?
Själv har jag inte haft några problem ännu, och ingen av de vi har sålt till har haft problem.
Vilken generation har ni? PB eller OP?

Vem vänder ni er till för garantianspråk och hur ser rutinen ut? Tar ni detta med SE direkt? Utbytesbox och sedan skicka in den trasiga? Skicka in den trasiga och få en ny i efterhand? Returfraktsedel?
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Kompisens system har varit igång i ca 2 år nu och hade den tidigare genarationen av boxar. Han håller på att byta nu till OP boxar som har annat cc mått till infästningen.
Jag kör med OP boxar, det är lite skillnad i gjutningen av chassit på den nya boxen jämfört med mina andra som jag köpte i augusti 2012.

Har varit i kontakt med en svensk återförsäljare (där dom första boxarna kommer ifrån) men det tar väldigt lång tid.
De sista gångerna har vi tagit det med SE direkt vilket är lite snabbare, man får ligga på lite om det skall hända något.
Man får den nya och en retursedel till den gamla.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Har nu haft två kunder med varsin trasig box, men tycker inte det är så farligt med tanke på att ett antal hundra har levererats. Felfrekvensen är alltså mindre än en procent än så länge. Utbyte har inte varit några problem alls. Säger man att en box är trasig så skickar dom en ny direkt.
ruban

Inlägg av ruban »

Hej, kan någon av er som kör med SolarEdge optimizers ge mig info om huruvida boxarna innehåller elektrolytkondensatorer eller inte? Har hört mig för hos en leverantör men får inte något svar. Jag gillar konceptet med optimizers men gillar inte att ha elektronik svårtillgängligt uppe på tak och under paneler samt i den tuffa miljön. Men om de inte innehåller elytkondingar så kan jag kanske tänka mig att trots allt köra med dessa optimizers. Har sett indikationer om att de inte har några kondingar men skulle vilja få detta bekräftat, gärna med foto.
Att microinvertrar har kondingar vet jag så dessa tänker jag undvika. Annars så har jag läst en artikel om denna problematik och där författaren, som säger att detta inte är något problem, menar på att det finns högkvalitativa kondingar som har tillräcklig livslängd. Han hänvisar till våra rymdsateliter som funkar i decennier och detta kan jag köpa, men när det gäller våra konsumentprodukter som säljs i mördande konkurrens och där även en eftermarknad önskas så är jag rädd för att kvalitén blir lidande.
Om jag kommer att behöva OP250 eller OP300 vet jag ännu inte, men de borde väl ha samma konstruktion avseende kondingar?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jag har nyligen startat företaget solcellsproffsen med devisen "nöjd kund genom kvalitet och kunskapsförmedling", så upp till bevis nu då :)
Och jodå jag kan svara på detta, SolarEdge optimizers innehåller bara keramiska kondingar.
Bifogar en bild om du vill se.

Kan för övrigt berätta att vi kommer ställa ut på Hem&Villa nästa vecka ifall nån vill komma och känna på en panel, regulator eller optimizer. Det blir några fina mässerbjudanden också!

EDIT: glömde säga att OP250LV inte finns längre. OP300MV finns nog lite kvar av men kommer också utgå snart. De ersätts av OPA250RV och OPA300LV som bör finnas typ nu. De nya boxarna har bla bättre EMC, och nya OPI kan även köras fristående mot andra växelriktare, varför man nu skulle vilja göra det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av steppen7 27 november 2013, 14:02:03, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Keramiska kondensatorer är istället mer känsliga för vibrationer ;)
Skriv svar