Mina 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
boris

Re: CNC Fräs som 3D skrivare

Inlägg av boris »

Agwan----> Använder du fläkt på din extruder när du skriver ut?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har fläkt på själva extrudern, den kyler stegmotorn och hotends kalla sida. När jag skriver ut mindre bitar har jag exprimenterat med att blåsa på med lite tryckluft direkt på biten.
boris

Inlägg av boris »

Hej!
Jag har löst mitt problem. Det var hotenden som hade en läcka någonstans i översta delen 'nozzle' där gängan börjar. Det droppade lite då och då från den utan att jag kunde se någonting, eftersom biten var täckt av 'capton tape'. Märkte detta av en slump då jag tittade lite närmare på hotend.
Jag skruvade åt lite bättre och nu fungerar allt som det skall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Kan ingenting om 3D-skrivare, men det verkar på en del bilder som att plasttråden knappt ändrat utseende* när den kom på biten, och på andra bilder har den flytigt ut så biten är helt homogen, är det bara temperaturen eller finns det "fyllnadsgrad" eller liknande..?

* Som på ovanstående bild, där den stående biten ser ut som den sitter ihop av klibbig kokt spagetti. (den liggande är för suddig för att jag ska se...)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Skillnaden är att den ena sidan varit mot byggplattformen, den andra är översta lagret. Undersidan blir så slät som underlaget man bygger på är.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

I regel använder man lagerhöjden för att undvika lagerna lossnar ifrån varandra, dito beror på vilken storlek man har på sitt munstycke. Prusa, som förenklade Sells Mendel till just Prusa Mendel (världens vanligaste 3d-printer), har en trevlig butik och en hjälp-sida med uträkningar för bla lagerhöjd.

Om man tittar på de här bilderna ser det ut som om det kommer ut för lite plast. Nu verkade det vara ett annat problem, men annars använder man gamla hederliga kalibreringsobjekt och t. ex gkod kommandon som "M92 E700" i marlin (en vanligt förekommande firmware för arduino-baserad elektronik) för att komma fram till ett bra värde.

@All -

Jag uppskattar verkligen krutet Ni lägger på att dokumentera Era äventyr när det gäller detta iom det är något som ligger högt på min lista att dokumentera det jag hittar på reprap-wikin. Speciellt dagar som man vaknar fyra på. gruff.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Läste någonstans att ett bra riktmärke är att köra 0.8 ggr nozzle-diametern som lagerhöjd. Gissar att man då smetar ut tråden lite så att det blir en mer homogen volym av plasten.
sneaky

Inlägg av sneaky »

0.8*munstycke skulle jag nog snarare säga ligger i överkant av vad man bör köra. Kör du för tjocka lager så kan inte munstycket trycka ner plasten ordentligt och delaminering blir ett problem. Mitt munstycke är 0.4mm och jag brukar köra mellan 0.2-0.05mm lagerhöjd beroende på vad jag försöker åstadkomma.
boris

Inlägg av boris »

På första bilden kan man jämföra min bit med en bit från ebay. Jag är ganska nöjd med noggrannheten också.
Bitens tjocklek borde vara 20 mm och det kan man se på andra bilden. Jag är ganska nöjd med kvaliteten. Det duger för min del.
En video:
boris

Inlägg av boris »

Jag har nu bytt motståndet mot en patron. Det fungerar och är mycket mer praktiskt. Jag kan ta bort det när jag vill, eventuellt använda samma
patron på flera hotend.

Jag tycker att det som Andax postade kan vara en bra regel för lagerhöjden.
Om jag använder noozle diameter på 0.5 mm så blir högsta lagerhöjden enligt formeln :
0.5 * 0.8 = 0.4 mm.
Kel

Inlägg av Kel »

gryyymt killen! Funkar ju superbra :) är det nu du tar emot beställningar... =P skojade bara, kul att det fungerar!
boris

Inlägg av boris »

Tack Kel! :D Allt fungerar nu. Jag har även testat hotenden från Danmark (Kina). Den fungerar också bra.
Jag lyckades med det som jag ville i början av den här tråden, det verkar som ett bra komplement till min fräs.

Bild
boris

Inlägg av boris »

Jag ville ladda upp en bild där jag börjar bygga en Prusa-Mendel men fick ett medelande:
Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer:
Då blir min Prusa en hemlighet. Case is closed now!
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Någon mod måste väl kunna fixa det?
boris

Inlägg av boris »

Nu är felet på forumet fixat.

Jag fick en prusa-mendel-byggsats fellevererad och ingen var intresserad av byggsatsen.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=61231
Så nu skall jag bygga klart den. Det blir inte stora kostnader för min del eftersom jag kommer att låna gecko g540 och LinuxCNC från min egna fräs.
Skriv svar