Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
Det är Hiwin skenor och vagnar som jag köpt till bygget, har läst den katalogen några gånger och kan bara hålla med om att där finns mycket bra info.
De flesta exemplen har ett datumplan att spänna skenorna mot vilket jag inte kommer att ha, min plan är att bara ha ett plan som jag skruvar skenorna neråt mot.
För att justera första skenan rakt i längsled har jag tänkt mäta mot en "Straight Edge" och sen mäta andra senan mot första.
Vi får se om det fungerar, blir det för besvärligt har jag lämnat tillräckligt material för att kunna montera justerskruvar.
De flesta exemplen har ett datumplan att spänna skenorna mot vilket jag inte kommer att ha, min plan är att bara ha ett plan som jag skruvar skenorna neråt mot.
För att justera första skenan rakt i längsled har jag tänkt mäta mot en "Straight Edge" och sen mäta andra senan mot första.
Vi får se om det fungerar, blir det för besvärligt har jag lämnat tillräckligt material för att kunna montera justerskruvar.
Har funderat vidare på hur jag ska göra balanseringen av z axeln.
Just nu är jag rätt hårt inne på denna lösningen:
Tanken är att balansera z axeln med två pneumatiska kolvar(bara en ritad i bilden), två sådana här skulle lyfta 128 kg vid 1 MPa vilket är ca 1,6 ggr mer än jag behöver.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19989
Sen behöver jag troligen inte balansera hela vikten, stegmotorn bör ju hålla i mot en del vikt, speciellt som att dess hålkraft blir växlad genom kulskruven.
Om man accepterar en ändring av kraften på 5-10% så blir volymen av trycktanken inte större än att den skulle kunna sitta på baksidan av själva portalen för att få så kort slang som möjligt.
Verkar som att man klarar sig med en 10/6,5 mm slang till varje cylinder med rätt god marginal.
Jag tror inte jag behöver mer än 2-3m slang mellan cylinder och tank, har ritat in fyra meter med rött i diagrammet ovan och då är 6 mm inner diameter något stor.
Skulle då gå att köra med 1 m/s i linjär förflyttning vilket är mycket snabbare än vad motor/skruv klarar.
Frågan är om jag missar något?
Just nu är jag rätt hårt inne på denna lösningen:
Tanken är att balansera z axeln med två pneumatiska kolvar(bara en ritad i bilden), två sådana här skulle lyfta 128 kg vid 1 MPa vilket är ca 1,6 ggr mer än jag behöver.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19989
Sen behöver jag troligen inte balansera hela vikten, stegmotorn bör ju hålla i mot en del vikt, speciellt som att dess hålkraft blir växlad genom kulskruven.
Om man accepterar en ändring av kraften på 5-10% så blir volymen av trycktanken inte större än att den skulle kunna sitta på baksidan av själva portalen för att få så kort slang som möjligt.
Verkar som att man klarar sig med en 10/6,5 mm slang till varje cylinder med rätt god marginal.
Jag tror inte jag behöver mer än 2-3m slang mellan cylinder och tank, har ritat in fyra meter med rött i diagrammet ovan och då är 6 mm inner diameter något stor.
Skulle då gå att köra med 1 m/s i linjär förflyttning vilket är mycket snabbare än vad motor/skruv klarar.
Frågan är om jag missar något?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Varför inte använda en simpel gasfjäder stället? http://www.valeryd.se/gassprings/index.asp?mchoise=gf
Alternativt en ja, vad det nu heter. Kolla bifogad bild, jag vet att de trycker upp med ett konstant tryck men vet ej vad de heter.
Alternativt en ja, vad det nu heter. Kolla bifogad bild, jag vet att de trycker upp med ett konstant tryck men vet ej vad de heter.

Därför att gasdämpare/gasfjädrar inte är speciellt snabba, i med att de bygger på att gasen inuti dämpare flöda över till det andra utrymmet genom ett litet hål så dämpar de effektivt mot hastiga rörelser. Angående hur linjära eller ickelinjära de är så beror det på kolvstångens diameter, skillnaden ligger i att gasen trycker på olika areor beroende på vilket håll gasfjädern flyttar sig. De är mycket mer linjära än andra fjädrar men inte i närheten av 5-10%.
En stor fördel med pneumatik lösningen är att det kommer att vara enkelt att justera fjäderkraften.
En stor fördel med pneumatik lösningen är att det kommer att vara enkelt att justera fjäderkraften.
Dom kallas för skyttelcylinderKolla bifogad bild, jag vet att de trycker upp med ett konstant tryck men vet ej vad de heter.
Inuti sitter det en magnet som drar i själva huset, väldigt smidiga! sammt kan man ju ställa kraften VILKET är mycket bra!!!
PS: det är min maskin på bilden

Ursäkta min herre men sa du 128kg/1,6= 80kg? Det är en rejäl Z det! Visserligen är ju maskinen riktigt bastant, men det här blev en eye-opener.
X-IL Min Z del väger 66kg med motor och spindel, och den borde väga mycket mer för att den ska bli stabil
OT (sorry)...
Morgons, är det maskinen du monterade BT30-spindeln på?
Kan vi inte få se lite bilder (i egen tråd kanske)?
Morgons, är det maskinen du monterade BT30-spindeln på?
Kan vi inte få se lite bilder (i egen tråd kanske)?
Du får gärna länka till något datablad eller till var man hittar en sådan skyttelcylinder, har googlat men hittar bara pneumatiska.Morgons skrev:Dom kallas för skyttelcylinderKolla bifogad bild, jag vet att de trycker upp med ett konstant tryck men vet ej vad de heter.
Inuti sitter det en magnet som drar i själva huset, väldigt smidiga! sammt kan man ju ställa kraften VILKET är mycket bra!!!
PS: det är min maskin på bildenoch det funkar som en dröm!
Även en lite mer utförlig förklaring över funktionen hade varit kanon

Om du kör med pneumatisk cylinder så kan det vara lämpligt att ha lite övertryck, så att spindeln, om den skulle röra sig vid kraftbortfall eller annat fel, rör sig uppåt och inte ner i arbetsstycket.
Jupp H.O det är det, får väl slänga ihop en tråd snartMorgons, är det maskinen du monterade BT30-spindeln på?

Jag kör min +-0kg, aldrig hatt några problem med kraftbortfall eller att spindlen vill röra sig.Om du kör med pneumatisk cylinder så kan det vara lämpligt att ha lite övertryck, så att spindeln, om den skulle röra sig vid kraftbortfall eller annat fel, rör sig uppåt och inte ner i arbetsstycket.
Ett alt är att du kortsluter lindningarna i motorn när kraften försvinner (relä som ligger på 24vdc) När dom är kortslutna motverkar motorn sig själv och låser med samma hållmoment som den är i drift
Härligt! Ja, gör gärna det, jag vill se!Jupp H.O det är det, får väl slänga ihop en tråd snart var ett tag sen den hamnade på maskinen den går som en dröm
Det gäller väl alla elmotorer, eller finns det undantag?Ett alt är att du kortsluter lindningarna i motorn när kraften försvinner (relä som ligger på 24vdc) När dom är kortslutna motverkar motorn sig själv och låser med samma hållmoment som den är i drift

Nej det gör det inte, tex en asyncronmotor funkar inte så. Det beror på att rotorn inte har någon magnet. Det skapas när lindningen blir spänningsatt.Det gäller väl alla elmotorer, eller finns det undantag?
Men en stegmotor har en permanent magnet i sin rotor (eller flera st rättare sagt) som då funkar som en generator om man försöker vrida på den.
Kortsluter man lindningen så motverkar magnetfältet från rotorn det magnetfält som den precis skapade i lindningen
Lite till har hänt.
Delarna som ska bli T-spår bordet till fräsen.
Visa bitar har glödskalet rostat en hel del på efter vattenskärningen fastän bitarna har varit inomhus i uppvärmd lokal sen de skars.
Tanken är att det ska svetsas i hålen, kan bli trångt med MIG i de små hålen. Eventuellt blir det pinne i stället för då är det inga problem att koma åt.
Gör först en grovrengöring med stålborste på vinkelslipen.
Alltid lika härligt när strån släpper och sätter sig i skinnet rätt genom byxorna
Några av stråna sitter i alla fall kvar på stålborsten
Kör en runda med lamellskiva med, lite beroende på var delarna ska sitta och hur de ska svetsas så slippar jag bort allt glödskalet eller bara delar av det.
Vissa av dessa delarna ska bearbetas lite innan de svetsas så därför gör jag inte så mycket mer med dem just nu.
Delarna som ska bli T-spår bordet till fräsen.
Visa bitar har glödskalet rostat en hel del på efter vattenskärningen fastän bitarna har varit inomhus i uppvärmd lokal sen de skars.
Tanken är att det ska svetsas i hålen, kan bli trångt med MIG i de små hålen. Eventuellt blir det pinne i stället för då är det inga problem att koma åt.
Gör först en grovrengöring med stålborste på vinkelslipen.
Alltid lika härligt när strån släpper och sätter sig i skinnet rätt genom byxorna

Några av stråna sitter i alla fall kvar på stålborsten

Kör en runda med lamellskiva med, lite beroende på var delarna ska sitta och hur de ska svetsas så slippar jag bort allt glödskalet eller bara delar av det.
Vissa av dessa delarna ska bearbetas lite innan de svetsas så därför gör jag inte så mycket mer med dem just nu.