Polaritetomvändare till radiostyrd hönslucka
Polaritetomvändare till radiostyrd hönslucka
Hej alla!
Jag har funderat på att göra vår hönslucka radiostyrd. I hönshuset har jag en IP-kamera med ett relä som jag kan styra från nätet. Har nu tänkt att koppla in en gammal 3-12 volts borrmaskin som ska manövrera luckan. Nu till mitt problem, reläett kan ju bara stänga av och slå på strömmen vilket leder till att luckan inte kan öppnas efter att den stängts och vice versa. Därför vill jag gärna ha hjälp av era expertkunskaper för att hitta en lösning till detta problem. Finns det T.Ex någon billig sak som vänder polaritet när strömmen går på och på så sätt kan ändra borrens rotationsrikting?
behöver ni veta mer är det bara att fråga!
MVH Henrik
Jag har funderat på att göra vår hönslucka radiostyrd. I hönshuset har jag en IP-kamera med ett relä som jag kan styra från nätet. Har nu tänkt att koppla in en gammal 3-12 volts borrmaskin som ska manövrera luckan. Nu till mitt problem, reläett kan ju bara stänga av och slå på strömmen vilket leder till att luckan inte kan öppnas efter att den stängts och vice versa. Därför vill jag gärna ha hjälp av era expertkunskaper för att hitta en lösning till detta problem. Finns det T.Ex någon billig sak som vänder polaritet när strömmen går på och på så sätt kan ändra borrens rotationsrikting?
behöver ni veta mer är det bara att fråga!
MVH Henrik
Re: Polaritetomvändare till radiostyrd hönslucka
Jag har en liknande funktion för rullgardinen i sovrumet men den går på timer. Jag tror att skruvdragaren kan vara lite för snabb, men hönsen bryr sig nog inte.
Du behöver 2st "ändlägesbrytare". Heter microswitch. Monteras på luckan eller dörrkarm för att veta när dörren är helt öppen eller helt stängd.

och 1st två poligt relä. Alltså 8 ben.
'
Sen låter du reläet byta riktning (öppna / stäng) och microswitcharna stoppar dörren i öppet rätt läge, samt aggerar motorbroms.

Du behöver 2st "ändlägesbrytare". Heter microswitch. Monteras på luckan eller dörrkarm för att veta när dörren är helt öppen eller helt stängd.

och 1st två poligt relä. Alltså 8 ben.

Sen låter du reläet byta riktning (öppna / stäng) och microswitcharna stoppar dörren i öppet rätt läge, samt aggerar motorbroms.
Har du tänkt dig en "tryck på en knapp och då går luckan till andra läget"-lösning eller vill du ha en "tryck på upp-knappen och luckan öppnas, tryck på ner-knappen och den stängs"?
Det finns olika sätt att lösa allt på, helt efter önskemål.
Det enklaste sätt att växla polaritet är att ta ett relä med två dobbelverkande poler (DPDT). men då måste du ha ett relä för att slå motorn på och ett relä för att välja riktning.
Då kan du likaväl ta två reläer som behöver vara minst dobbelverkande enkel-pol (SPDT). De kan kopplas så att dra man ena reläet kör motorn ena hållet, dra man andra reläet kör den andra hållet och drar man båda står den still.
Baserat på min erfarenhet med hönshus skulle jag välja att ha en upp- och ned-knapp med återkoppling och ändlägebrytare.
Ändlägebrytarna ska dels säkra att luckan bara kan gå mellan stopp upp och ner, samtidig ska de skicka signal tillbaka om att luckan faktisk är i rätt läge.
Det finns olika sätt att lösa allt på, helt efter önskemål.
Det enklaste sätt att växla polaritet är att ta ett relä med två dobbelverkande poler (DPDT). men då måste du ha ett relä för att slå motorn på och ett relä för att välja riktning.
Då kan du likaväl ta två reläer som behöver vara minst dobbelverkande enkel-pol (SPDT). De kan kopplas så att dra man ena reläet kör motorn ena hållet, dra man andra reläet kör den andra hållet och drar man båda står den still.
Baserat på min erfarenhet med hönshus skulle jag välja att ha en upp- och ned-knapp med återkoppling och ändlägebrytare.
Ändlägebrytarna ska dels säkra att luckan bara kan gå mellan stopp upp och ner, samtidig ska de skicka signal tillbaka om att luckan faktisk är i rätt läge.
Tack för alla snabba tips och svar!
Netrunners tips verkar vara det bästa och enklaste för en nybörjare som mig. Har inte dock inte riktigt förstått hur jag ska koppla ihop ändlägesbrytarna med det tvåpoliga reläett. Jag bifogar en bild på hur jag har tänkt mig att det ska se ut, dock utan inkoppling av ändlägesbrytarna och det extra reläett då jag måste läsa lite mer hur jag ska koppla i hopp allt.
MVH Henrik
Netrunners tips verkar vara det bästa och enklaste för en nybörjare som mig. Har inte dock inte riktigt förstått hur jag ska koppla ihop ändlägesbrytarna med det tvåpoliga reläett. Jag bifogar en bild på hur jag har tänkt mig att det ska se ut, dock utan inkoppling av ändlägesbrytarna och det extra reläett då jag måste läsa lite mer hur jag ska koppla i hopp allt.
MVH Henrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Som ni kan se så har jag många års erfarenhet av MS paint.
Reläet styr om den ska vara uppe eller nere, stannar automatiskt och har motorbroms för att den inte ska glida ner av sin egen tyngd.

Reläet styr om den ska vara uppe eller nere, stannar automatiskt och har motorbroms för att den inte ska glida ner av sin egen tyngd.
Du behöver 3 reläer.
Två av dessa (som är starka nog att klara motorn) kopplar du så att mittuttaget kopplas till var sin sida av motorn.
Båda NO kopplas till GND.
Båda NO kopplas till VDD (+driftspänning).
Nu är det så att drar ena reläet kör motorn åt ena hållet, drar andra reläet kör motorn åt andra hållet. Reläet som får motorn att dra UPP luckan kallar jag Relä U och reläet som sänker luckan kallar jag Relä N.
Spolen till Relä U ska kopplas till övre ändlägesbrytare NC så att när brytaren påverkas BRYTS förbindelsen till ändlägesbrytarens COMM.
Spolen till Relä N ska kopplas till nedre ändlägesbrytare NC så att när brytaren påverkas BRYTS förbindelsen till ändlägesbrytarens COMM.
Sedan tas det 3'dje relä (som kan vara ett blygsamt relä) med minst ett växlande par.
COMM samt ena sidan av reläspolen ska VDD.
NO ska till övre ändlägesbrytarens COMM.
NC ska till undre ändlägesbrytarens COMM.
Andra sidan av reläspolen ska till kamerans relä, ena kontaktpunkt.
Kamerans relä, andra kontaktpunkten ska till GND.
Klart.
Förklaring:
COMM = Den gemensamma delen i reläet som växlas mellan det två kontakter.
NC = Normally Closed, alltså det kontaktpunkt som har kontakt med COMM när spolen är utan ström.
NO = Normally open, alltså den kontaktpunkt som INTE har kontakt med COMM när spolen är utan ström.
Symbolen för reläer anges alltid i viloläge, alltså utan ström i spolen.
Funktion:
Det lilla relä "expanderar" kamerans relä från att vara brytande till att vara växlande.
Därifrån är det 2 lika kretslopp som bara driver motorn var sitt håll. Ett "kraft"relä driver motorn om det behövs - men bara till att ändlägebrytaren aktiveas, då bryts strömmen till reläspolen och allt stannar.
Två av dessa (som är starka nog att klara motorn) kopplar du så att mittuttaget kopplas till var sin sida av motorn.
Båda NO kopplas till GND.
Båda NO kopplas till VDD (+driftspänning).
Nu är det så att drar ena reläet kör motorn åt ena hållet, drar andra reläet kör motorn åt andra hållet. Reläet som får motorn att dra UPP luckan kallar jag Relä U och reläet som sänker luckan kallar jag Relä N.
Spolen till Relä U ska kopplas till övre ändlägesbrytare NC så att när brytaren påverkas BRYTS förbindelsen till ändlägesbrytarens COMM.
Spolen till Relä N ska kopplas till nedre ändlägesbrytare NC så att när brytaren påverkas BRYTS förbindelsen till ändlägesbrytarens COMM.
Sedan tas det 3'dje relä (som kan vara ett blygsamt relä) med minst ett växlande par.
COMM samt ena sidan av reläspolen ska VDD.
NO ska till övre ändlägesbrytarens COMM.
NC ska till undre ändlägesbrytarens COMM.
Andra sidan av reläspolen ska till kamerans relä, ena kontaktpunkt.
Kamerans relä, andra kontaktpunkten ska till GND.
Klart.
Förklaring:
COMM = Den gemensamma delen i reläet som växlas mellan det två kontakter.
NC = Normally Closed, alltså det kontaktpunkt som har kontakt med COMM när spolen är utan ström.
NO = Normally open, alltså den kontaktpunkt som INTE har kontakt med COMM när spolen är utan ström.
Symbolen för reläer anges alltid i viloläge, alltså utan ström i spolen.
Funktion:
Det lilla relä "expanderar" kamerans relä från att vara brytande till att vara växlande.
Därifrån är det 2 lika kretslopp som bara driver motorn var sitt håll. Ett "kraft"relä driver motorn om det behövs - men bara till att ändlägebrytaren aktiveas, då bryts strömmen till reläspolen och allt stannar.
Ok, tack för era förklaringar!
Om jag förstått det rätt behöver jag följande:
2 ändlägesbrytare:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -5a-p36031
2 enpolsreläaer som klarar av att driva motorn:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 5v)-p36102
ett tvåpolsrelä för att göra kamerans relä växlande:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 10a-p36100
MVH Henrik
Om jag förstått det rätt behöver jag följande:
2 ändlägesbrytare:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -5a-p36031
2 enpolsreläaer som klarar av att driva motorn:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 5v)-p36102
ett tvåpolsrelä för att göra kamerans relä växlande:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 10a-p36100
MVH Henrik
Vänta lite nu, är kamerans relä ... så att det stannar i det läge duställer det i? Eller växlar det tillbaka direkt?
Om det stannar i det läge som du sätter det i så räcker det med 1 relä som är 2poligt, samt 2 ändläges brytare.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 10a-p36101
Icecap: Varför så många reläer och varför inte någon motorbroms?
Om det stannar i det läge som du sätter det i så räcker det med 1 relä som är 2poligt, samt 2 ändläges brytare.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 10a-p36101
Icecap: Varför så många reläer och varför inte någon motorbroms?

Kamerans relä stannar i det läge som jag ställer det i (Av eller På)
MVH Henrik
MVH Henrik
Det "klena" reläet ska vara på minst 1 växlande, precis som de två motorreläer. Det går utmärkt att ta 3 lika reläer om bara de klarar motorn, det är en kostnadsfråga.
netrunner: för att det behövs så många reläer. Och visst finns det broms! När båda reläer till motorn är dragna eller släppta är motorn ju kortsluten!
Hur man än vrider det finns det ett relä till polaritetsväxling, 1 till kör/stopp. Sedan tillkommer ändlägen och val av upp/ner, jag har svårt att se hur det ska klaras enklare.
netrunner: för att det behövs så många reläer. Och visst finns det broms! När båda reläer till motorn är dragna eller släppta är motorn ju kortsluten!
Hur man än vrider det finns det ett relä till polaritetsväxling, 1 till kör/stopp. Sedan tillkommer ändlägen och val av upp/ner, jag har svårt att se hur det ska klaras enklare.
-
- Kontakt:
netrunner: Provade din krets i Falstad simulator och nedre ändlägesbrytare fungerar inte alls:
http://www.falstad.com/circuit/
Det enklaste fungerar är diodvarianten, dvs 2 st dioder + 2 st brytande ändlägesbrytare: iofs ingen motorbroms. Provade att göra en motorbroms men det fungerar inte då övre ändlägesbrytaren kommer ju vara påverkad när motorn är påväg ner tills luckan "släpper" från den övre brytaren, och vice versa, och då blir det kortis genom dioden.
http://www.falstad.com/circuit/
Kod: Markera allt
$ 1 5.0E-6 10.20027730826997 50 5.0 50
S 400 128 256 128 0 1 false 0
S 384 320 256 320 0 1 false 0
w 480 128 400 128 0
w 480 192 464 192 0
w 480 192 496 192 0
w 480 320 384 320 0
w 480 320 480 256 0
w 480 256 464 256 0
w 480 256 496 256 0
162 464 192 464 256 1 2.1024259 1.0 0.0 0.0
162 496 256 496 192 1 2.1024259 1.0 0.0 0.0
178 128 240 224 240 0 2 0.2 0.0 0.05 1000000.0 0.02 20.0
w 224 208 224 224 0
w 224 224 256 224 0
w 256 224 256 304 0
w 224 256 240 256 0
w 240 256 240 176 0
w 240 176 224 176 0
w 240 176 256 144 0
w 128 240 144 240 0
w 144 240 144 112 0
w 144 112 256 112 0
w 128 192 112 192 0
w 112 336 256 336 0
r 480 128 480 192 0 100.0
v 48 176 48 240 0 0 40.0 5.0 0.0 0.0 0.5
w 48 240 128 240 0
w 48 176 112 192 0
w 128 272 144 272 0
w 144 272 144 416 0
w 144 416 224 416 0
w 128 288 128 432 0
w 128 432 320 432 0
v 320 432 320 400 0 0 40.0 5.0 0.0 0.0 0.5
s 224 416 272 416 0 1 false
w 320 400 272 400 0
w 272 400 272 416 0
x 306 234 444 240 0 24 MOTORNED
x 513 236 650 242 0 24 MOTORUPP
w 96 256 112 336 0
w 96 256 112 192 0
Det enklaste fungerar är diodvarianten, dvs 2 st dioder + 2 st brytande ändlägesbrytare: iofs ingen motorbroms. Provade att göra en motorbroms men det fungerar inte då övre ändlägesbrytaren kommer ju vara påverkad när motorn är påväg ner tills luckan "släpper" från den övre brytaren, och vice versa, och då blir det kortis genom dioden.
Jag har inte "Falstad simulator" men jag har kretsen IRL och den funkar prima.
Ett förtydligande, då mina "MS Paint" skils suger. Kopplingsschemat visar när motorbromsen är aktiv, över brytaren slår till.
Reläet kör motorn upp eller ner tills ändläges-bryten stoppar.
Gröna delen är alltså motorbroms samtidigt som den gör att processen kan vända.
Ändlägsbrytaen kopplar från den matning som fick den att gå åt det hållet den var på väg åt och ansluter istället motsatt pol = motorbroms.
När reläet växlar polerna så blir det rätt för att gå åt andra hållet = processen är klar.
Ett förtydligande, då mina "MS Paint" skils suger. Kopplingsschemat visar när motorbromsen är aktiv, över brytaren slår till.
Reläet kör motorn upp eller ner tills ändläges-bryten stoppar.
Gröna delen är alltså motorbroms samtidigt som den gör att processen kan vända.
Ändlägsbrytaen kopplar från den matning som fick den att gå åt det hållet den var på väg åt och ansluter istället motsatt pol = motorbroms.
När reläet växlar polerna så blir det rätt för att gå åt andra hållet = processen är klar.

Köra upp:
Köra ner: Nedre ändlägesbrytare aktiv. Motorbroms på.
Över ändlägesbrytare aktiv. Motorbroms på.
Köra ner: Nedre ändlägesbrytare aktiv. Motorbroms på.
OK tror jag börjar få ett häng på detta
har gjort en skiss här på hur jag ska koppla i hopp allt.
Har bara en fråga som jag kom på nu, visst måste jag ha ett relä som bryter vid 12 volt (det som skruvdrgaren går på) och inte 230/125 volt?
MVH Henrik

har gjort en skiss här på hur jag ska koppla i hopp allt.
Har bara en fråga som jag kom på nu, visst måste jag ha ett relä som bryter vid 12 volt (det som skruvdrgaren går på) och inte 230/125 volt?
MVH Henrik