Bromsljus som vägrar funka trots 12v matning!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

Bromsljus som vägrar funka trots 12v matning!!

Inlägg av benring »

Hej, står med polarens golf i garaget o ska fixa hans icke fungerande bromsljus, simpelt, trodde jag....

Jag har mätt upp 12 v + ända bak i lampans kontaktbläck (Mot kaross eller mot jordkabel i lampans hållare), ändå tänds inte (den hela) lampan, det blir inte ens kortis om jag drar den tampen mot jord.

Hur kan en kabel som ger 12,4v INTE tända lampan?

(Skriver det igen, lampan är hel, testad och lyser)

OBS, jag önskar snabb hjälp i detta ärende, helst för 30 min sedan.

Tack på förhand /B
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror inte på att den ger 12,4V.....under belastning! Testa med det rätta verktyg: en 12V kabinlampa t.ex. Då belaster du och ser direkt. Oftast är det en korroderat koppling på vägen dit, kan vara vid säkringarna t.ex.

Den fungerar som ett motstånd: man mätar på den obelastade ledning och allt är OK men MED belastning är det skit.

Så ta en 5-10W lampa och mät med den istället!
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Oxid i kopparn??? Kan ju bli för hög resistans så den inte orkar tända lampan. Har själv varit med om något liknande och då var det oxid.

Är kopparn svartfärgad eller grönfärgad???

Edit: Fan va långsam jag är på att läsa och skriva
benring

Inlägg av benring »

Ja bilen har stått väldigt länge, tog en ny matning till det hela, direkt från batteriet och då funkar det så felet verkar sitta i den kabel som ger matningen.

Färgen är lite svår o se men kablarna är ju från -82 typ.

Hur som helst så är jag med på erat resonemang.

Tack för snabba svar:)

/B
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Var med om samma fel i en gammal bubbla som jag hjälpte en polare med. Mätte med multimeter. 12V. Jahapp, vad 17 är det som är fel? Det är ju inget som lyser!
Efter mycket rotande hittade jag felet. Ett par kablar var skadade, så det hade kommit in vatten och all koppar var svart-grön där ett par cm in i kabeln åt varje håll. Klippte bort det gamla och skarvade ihop med ny kabel. Funkade klockrent. :)

Så bilel ska man mäta under belastning. Det har jag lärt mig nu :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Precis!

Till felsökning i bil är en helt vanlig hederlig glödlampa det helt rätta! En 5-10W är jättebra, man kan se om del lyser klent, med full patte eller inte alls, det är sällan i sånt att man vill veta om det är 12,4V eller 10,3V, det gäller duger eller duger inte.
benring

Inlägg av benring »

Ja jag trodde ju då att 12 v var OK o att om inte säkringen pajjar så finns det kräm:)

NU vet jag oxå bättre, det blir inte mätinstrument till bilen, det blir en hederlig testlampa:)

/B
Skriv svar