Hej, står med polarens golf i garaget o ska fixa hans icke fungerande bromsljus, simpelt, trodde jag....
Jag har mätt upp 12 v + ända bak i lampans kontaktbläck (Mot kaross eller mot jordkabel i lampans hållare), ändå tänds inte (den hela) lampan, det blir inte ens kortis om jag drar den tampen mot jord.
Hur kan en kabel som ger 12,4v INTE tända lampan?
(Skriver det igen, lampan är hel, testad och lyser)
OBS, jag önskar snabb hjälp i detta ärende, helst för 30 min sedan.
Tack på förhand /B
Bromsljus som vägrar funka trots 12v matning!!
Jag tror inte på att den ger 12,4V.....under belastning! Testa med det rätta verktyg: en 12V kabinlampa t.ex. Då belaster du och ser direkt. Oftast är det en korroderat koppling på vägen dit, kan vara vid säkringarna t.ex.
Den fungerar som ett motstånd: man mätar på den obelastade ledning och allt är OK men MED belastning är det skit.
Så ta en 5-10W lampa och mät med den istället!
Den fungerar som ett motstånd: man mätar på den obelastade ledning och allt är OK men MED belastning är det skit.
Så ta en 5-10W lampa och mät med den istället!
-
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Var med om samma fel i en gammal bubbla som jag hjälpte en polare med. Mätte med multimeter. 12V. Jahapp, vad 17 är det som är fel? Det är ju inget som lyser!
Efter mycket rotande hittade jag felet. Ett par kablar var skadade, så det hade kommit in vatten och all koppar var svart-grön där ett par cm in i kabeln åt varje håll. Klippte bort det gamla och skarvade ihop med ny kabel. Funkade klockrent.
Så bilel ska man mäta under belastning. Det har jag lärt mig nu
Efter mycket rotande hittade jag felet. Ett par kablar var skadade, så det hade kommit in vatten och all koppar var svart-grön där ett par cm in i kabeln åt varje håll. Klippte bort det gamla och skarvade ihop med ny kabel. Funkade klockrent.

Så bilel ska man mäta under belastning. Det har jag lärt mig nu