Bromsa DC motor med H-brygga?
Bromsa DC motor med H-brygga?
Håller på att labba lite med DC motorer och jag vet inte om jag har missat något vesentligt i elläran men jag förstår inte hur en vanlig DC motor kan bromsas.
Har provat o kopplat upp $tiffs H brygga o mycket riktigt när man lägger ettor på A och B så låser sig motorn. Finns det någon som kan förklara varför den låser/bromsar sig? Om man kollar på schemat så borde korslutning av motorn uppstå men kortsluter jag motorn utan H-brygga så bromsas den ej.
Tagit tabell från $tiffs H-brygga.
|-----------------|
| A B | Motor |
|-------|---------|
| 0 0 | Neutral |
| 1 0 | Framåt |
| 0 1 | Bakåt |
| 1 1 | Broms |
+-----------------+
Hoppas på bra svar.... Olssoninc.
Har provat o kopplat upp $tiffs H brygga o mycket riktigt när man lägger ettor på A och B så låser sig motorn. Finns det någon som kan förklara varför den låser/bromsar sig? Om man kollar på schemat så borde korslutning av motorn uppstå men kortsluter jag motorn utan H-brygga så bromsas den ej.
Tagit tabell från $tiffs H-brygga.
|-----------------|
| A B | Motor |
|-------|---------|
| 0 0 | Neutral |
| 1 0 | Framåt |
| 0 1 | Bakåt |
| 1 1 | Broms |
+-----------------+
Hoppas på bra svar.... Olssoninc.
När motorn snurrar så funkar den även som en generator, den vill driva en ström genom sina spolar. Om du kortsluter motorns poler så drivs en stor ström genom motorn och kablarna. Detta resulterar i att motorn kommer motarbeta sig själv.
Självklart uppkommer detta fenomnen även när du kortsluter motorn manuellt med en kabel. Problemet då är att motorn måste snurra tillräckligt fort innan man märker av den. Ju snabbare den snurrar desto starkare blir bromskraften. Alltså, om man bara snurrar på axeln lite lätt med fingrarna kommer bromsverkan inte att märkas.
Precis som monstrum säger, man ska så klart vara försiktig med denna bromsfunktion, den är mest menat till småmotorer. Använder man stora motorer som slukar många Ampere så måste man iaktta försiktighet.
En trevlig sak man kan utnyttja är att det går bra att kombinera broms med PWM, d.v.s. delvis dynamisk bromsning.
Självklart uppkommer detta fenomnen även när du kortsluter motorn manuellt med en kabel. Problemet då är att motorn måste snurra tillräckligt fort innan man märker av den. Ju snabbare den snurrar desto starkare blir bromskraften. Alltså, om man bara snurrar på axeln lite lätt med fingrarna kommer bromsverkan inte att märkas.
Precis som monstrum säger, man ska så klart vara försiktig med denna bromsfunktion, den är mest menat till småmotorer. Använder man stora motorer som slukar många Ampere så måste man iaktta försiktighet.
En trevlig sak man kan utnyttja är att det går bra att kombinera broms med PWM, d.v.s. delvis dynamisk bromsning.
Ok tack för svaren... låter bra men jag förstår fortfarande inte varför bromsfunktionen blir så himla mycket effektivare i H-bryggan än om man korsluter polerna manuelt. Genom att lagga etta på A o B så borde det var exakt samma sak som att kortsluta polerna manuellt.. men det funkar ju tusen ggr bättre.
En följd fråga på detta... om man vill endast driva motorn åt ett håll så räcker det med att använda endast en MosFET men om man vill kunna driva motorn åt ett hål + bromsfunktion måste jag då använda hela H bryggan eller går det att banta ner den?
// Olssoninc.
En följd fråga på detta... om man vill endast driva motorn åt ett håll så räcker det med att använda endast en MosFET men om man vill kunna driva motorn åt ett hål + bromsfunktion måste jag då använda hela H bryggan eller går det att banta ner den?
// Olssoninc.
Nej det är just det jag inte förstår.... varför bromsas motorn så himla effektift när den sitter i H-bryggan...
Om jag tar loss motorn o kortsluter polerna är det inte något märkbart motstånd i motorn då jag vrider på den. Men då jag har motorn i H-bryggan och ingång A o B är hög så är motorn tok bromsad och transistorerna blir varma....
Och varför blir transistorerna varma då man inte ens vidrör motorn?
Om jag tar loss motorn o kortsluter polerna är det inte något märkbart motstånd i motorn då jag vrider på den. Men då jag har motorn i H-bryggan och ingång A o B är hög så är motorn tok bromsad och transistorerna blir varma....
Och varför blir transistorerna varma då man inte ens vidrör motorn?
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: 1 november 2005, 15:31:18
- Ort: Hemma
Grejen är den att jag skulle behöva låsa en DC motor för att hålla en last och om spänningen på något sätt bryts så ska motorn tappa lasten..
Anledningen till att jag vill använda en DC motor är för jag vill undvika stegmotorer och massa digital elektronik. Så förslag på håll krets till DC motor är vad jag söker. Och självklart en bra förklaring till varför motorn låser sig i $tiffs H brygga.. vilket jag inte alls förstår.
Anledningen till att jag vill använda en DC motor är för jag vill undvika stegmotorer och massa digital elektronik. Så förslag på håll krets till DC motor är vad jag söker. Och självklart en bra förklaring till varför motorn låser sig i $tiffs H brygga.. vilket jag inte alls förstår.