Fjärrutlösare.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Batterier.. har jag fåt veta inte gillar magneter. Om det stämmer, någon som vet varför?

Men det tål att påpekas att aluminium är lika kast som luft att leda förbi magnetfält, iofs handlar det och permanentmagneteter så skiter det sig
nog i vilket fall, har man plåt med högt permeabilitetstal riskerar den att
bli magnetiserad ..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Frågan är nog om inte tryckluft är vägen att gå?

Det man i princip behöver är trycktank, tryckbrytare och rör som bollen ramlar ner i innan avfärd. Sen har man en solenoid eller dylikt som säg 1 sek efter att man skjutit iväg bollen släpper fram en ny boll.

Tanken kan man ju ladda med kompressorn eller om det tom _ÄR_ kompressorn.

Ritar en principskiss och bifogar för enkelhets skull. Allt blir bra i Paint :roll:

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite OT med magnet och alu: Alu är diamagnetisk. Om man placerar en alu-bit (oftast testat med en ring) på en hygglig stark elektromagnet skjuts den iväg när man slår på strömmen!

Anledningen: alu't i sig sugs inte åt magnetfältet som uppstår men det skapar en strömpuls i alu'n som ger ett motsatt-riktat magnetfält = frånstötande.

Sen på topic igen:
tryckluft vill nog duga men det blir stort och dyrt jämnförd med lösningen jag presenterade. Med en lagom nerväxlat motor kör man en excentric så att man tryckar ner utskjutningsmekanismen till den låser, samtidig öppnas det för en boll från sidan (antar att det är en tennis-serv-matnings-maskin) som rullar in.

När mekanismen har spänd avskjutningsfjädern ner till lås kör den vidare upp till topp, detta stänger också av för fler bollar. Om man sedan vill utlösa med en separat elektronagnet eller vill låta den utlösas av toppgående af excentricen är en smakssak.

Vid att ha en justerbar stöd åt fjädern i bottnen kan man justera hur högt bollen ska skjutas upp.

Ingen kompressor som väsnas och fyller, ingen specialventil med stort flöde, bara lite mekanik.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Icecap:OT svar: MAGLEV tåg funkar ju som du beskrev med plattan. De visade de på Discovery!

Tryckluftssaker är, vad jag vet, rätt enkla att hitta begagnade och då kostar det inte många tior.

Mekanik är däremot svårt att få att fungera till 100% enligt min erfarenhet, alltid är det någon vinkel man missar det är där tryckluftens "enkelhet" spelar in, med bara en ventil som kan krångla (sen att det garanterat är den som lägger av då, det är ju en annan sak)

Men hur man gör är egentligen en smaksak tänkte faktist mest på mig själv som "råkar" ha en gammal kompressortank liggandes :)

:!:
Tänkte till IGEN... Man skulle ju kunna ha en motor som "slår till" bollen. Man kan ju ta en vindrutetorkarmotor med förlängd arm som bara roterar ett varv och slår till bollen i lämpligt läge. Man kan sen ha samma typ av bollmagasin som jag ritade ovan.
Skriv svar