Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Efter 2 veckor på Sri Lanka är det nu dags att ta tag i vraket igen...

På "posten" väntade i alla fall ett paket med dimmrarna jag köpt:
dimmer3.jpg
dimmer2.jpg
dimmer1.jpg
Tar man bort lådan går det nog att få in dem i en vanlig eldosa så att man kan använda samma brytare/rattar som till resten av installationen. Dock tror jag att det dröjer lite innan jag hinner testa dem då jag har lite andra saker att pyssla med på båten. Nu är spottarna inkopplade på 230 V (avrsin liten drivare) och det får duga tills vidare...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Är det nån som har åsikter angående skvalpskott i tankar?

Jag har nog bestämt mig för att göra vattentanken i förpiken i glasfiber istället för rostfritt. Offerterna jag fått på rostfritt är ca 40 tusen spänn och materialet till en tank i plast går nog på under 10 papp. En tvådelad tank på totalt 3,2 kubik blir det.
vattentank skott.png
Planen är att plasta ca 5-6 mm tjockt enkellaminat och förstärka det hela med skvalpskott. Eventuellt kan man sätta förstyvningar på utsidan av tanken också för att få det stabilare. Dock har jag lite funderingar kring skvalpskotten i tanken, hur tätt ska man ha dem? Som jag har ritat nu så är det två skvalpskott men då är det fortfarande ca 500 liter i varje fack. Är det för mycket? Nackdelen med att ha fler skott är att det blir stökigare vid både tillverkning och rengöring samt dyrare eftersom ytan ökar och färgen som skall målas invändigt är satans dyr. Kanske kan man istället styva upp skotten med flänsar/vingar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Ingen aning, hur är det med lastförskjutning med så mycket vatten?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hålen i skotten ser stora ut.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

I och med att bottens form så att säga styr vattnet upp mot locket vid rullning så gissar jag att vattnet kommer att hamra mot locket. Kanske behövs något längsgående skvalpstop? Eller vad är det för dimensioner på facken?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tanken är ca 2,7 meter lång och kanske 2,4 meter bred. Facken är väl som det ser ut nu ca 800 mm långa och 500 mm breda. Hålen i skvalpskotten är 200 mm, men det är ju inget problem att göra mindre (och fler?) hål.

Annars kan man ju fylla de separata facken med några "anti surge balls" eller "surge busters" för att få mindre skvalp utan att behöva fler skott.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Om de senare är så porösa som de ser ut skulle jag inte vilja ha dem i färskvattentanken.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

80x50cm, det känns rent instinktivt (vilket iofs inte är mycket värt) som om det skulle funka. Fast det beror naturligtvis på hur tjockt laminat man lägger. Jag menar hela plastbåtar byggs i förvånansvärt tunna laminat, och de tål en hel del.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du har inget utrymme som det är lättare att bygga i, i den båt jag var lite inblandad i placerades färskvatten tanken under trappen. Det är ett utrymme som är svårt att göra något bra av, men en bra form för en vattentank.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Genialt, Danei!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kan du inte göra vissa delar, tex skvalpskydden i RF?
Då kanske det räcker med 1mm.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

De där skummigummikorvarna är väl främst för disel. Håller med om att man nog inte vill ha dem till färskvatten. Men "bollarna"?

Hittar förvånansvärt lite på internets om man söker på "skvalpskott" eller "surge baffle". Det borde ju finnas nån slags tumregel för hur man dimensionerar?

Arbetshypostesen just nu är att bygga tanken och sen känna efter hur det känns med två bafflar för att sen styva upp efter behov.

Förvånansvärt få folk som vill komma och hälsa på och kolla på skrothögen. Jag lovar att bjuda på kaffe om nån vill komma och hälsa på och snacka skit ;f. :) Alltid kul att träffa folk och peka på saker.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag tycker också att det borde finnas någon form av regelverk för vätsketankar, men jag vet tyvärr inte var.

Hade jag varit i Estocolmo oftare hade jag gärna kommit förbi på en kopp. Vi får se till sommaren ...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är också mycket nyfiken att bese skönheten om jag rent geografiskt sett får möjlighet någon gång. :)

Tycker också det borde finnas tabeller men hittar inte heller så mycket när det gäller små (relativt sett alltså...) tankar.
Men, verkar vara hanterbart att dela upp i 500 liter sektioner *tror* jag (med betoning på tror, men det är en vanlig enhet på mindre enhetstankar iaf men jag vet inte exakt om det går att överföra på skvalpskott.).

Men, vad fanken jag vet att jag läst om täthet på skvalpskott någonstans, men VAR? :doh:
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Om man tänker lite på hål mellan skotten så behöver de väl inte vara större än att de kan släppa igenom samma mängd man kan förbruka eller fylla på per tidsenhet, typ ett 2" hål borde räcka?
Hål bör väl dessutom vara lokaliserade i nederkant av skotten så de fungerar hela tiden?

Mängden skott har jag ingen aning om heller. Mitt största tankbygge är på 85L så vi är inte riktigt i samma liga :mrgreen:
I min 85L tank har jag ett helt skott som är punktad fast i väggar samt golv, sen går det ej ända ned i bott (V-botten) så det finns en liten glipa längs ned.
(Bensintank)
Skriv svar