T: Plätera ringar

Seroster

T: Plätera ringar

Inlägg av Seroster »

Tjenare, min sambo har gått och blivit förälskad i ett par billiga skräpringar, tänk tuggummiautomat :mrgreen:
Problemet är att de är billigt skräp, alltså en blank silvrig plätering på en kopparfärgad plätering på en matt silvrig basmetall (zink?), och nu har silverpläteringen släppt, och fingrarna är helt gröna...
Finns det någon här som kan dra på något trevligt material på ringarna så att de blir silvriga, och så att det kanske håller ett par år, eller vet var man kan få det gjort för en billig peng? Förkromning låter bra.
Kan man kanske rent av göra det hemma själv med baskemikalier som inte kostar skjortan?

//Seroster
limpan4all

Re: T: Plätera ringar

Inlägg av limpan4all »

När man höll på med fixvätskor till svart-vit film så var det bara att stoppa ned kopparprylar i det begagnade fixet så vart dom silverplätterade.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har dom komplicerad form ? ..annars kanske det vore bättre att låta nån silversmed göra "kopior" av silver istället ?
Seroster

Inlägg av Seroster »

Nej, de har ganska lätta former... Bra tanke där du, men blir det inte dyrt?
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Det kan vara värt det. Du kommer bli populär hemma.

Man kan gå en kurs i silverside/smyckestillverkning och göra ringen som ett arbetsprojekt.
Kolla även om silverlera kan vara något.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Minns jag rätt kostade vigselringen i guld och vitguld jag lät specaltillverka 2200 inkl liten safir för drygt 10 år sedan. Då var den ändå lite bökig att göra med sitt diagonala inslag av vitguld som fick filas till för hand.
Skriv svar